ervaring met verf

  • Aad Koene

    “Gamma niet echt slecht en Sikkens troep” ………………

    Stephen, waar heb je nu weer aan liggen snuiven ????????????

    Wordt tijd dat weer eens richting Gouda rijdt, kan ik je neus weer terug tussen je oren plaatsen.

    Aad Koene

    LR S2a 109“ Stawag 2,5 Tdi RHD Safari ”Tinkerbell"

    LR S1 86“ Pick-Up LHD ”Prik-Up"

    LR101 Forward Control Ambulance (V8 inside) “Knorretje”

    Meer Vragen is Meer Weten, Meer Weten is Meer Vragen

    Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze zelf allemaal te maken

  • The Iron Nurse

    Gooi fijn gemalen krijt door industrielak (op basis van je gewenste kleur).

    Even de proef nemen op een klein stukje, laat dit een dag drogen.

    Het krijt moet net als bloem”coke”, zo poederig mogelijk en goed mengen en dat gedurende één uur 3 to 4 keer herhalen. Het moet zich binden met de verf.

    Maar alles hangt af van de samenstelling van de verf en de hars e.d.

    Maar je kunt de laklaag reduceren, tot een mate vorming, met behoud van een klein beetje vulmiddel, om de laag niet geheel poreus te maken.

    Gilbert

  • paulus

    je kan ook matteringspoeder kopen

    of hoogglans lakken en lekker vaak gaan greenlanen.

    ik heb zelf goede ervaringen met blanke matte lak als toplaag.

    het is wel een handeling meer dus kost het ook meer, maar je hebt wel een vollere laklaag

    paul

  • Erskine

    Onze SAM rijdt intussen gelukkig weer, maar wij hebben ook heel wat schuur-, grond- en lakuurtjes achter de rug.

    Wij zijn bij een specialist in Tilburg geweest die erg goed is in autolakken. Hij raadde ons een epoxyprimer van BICCS aan voor het chassis en een gewone (goedkopere) voor het aluminium. Aflakken deden wij vervolgens met Agrideck van hetzelfde merk (zie: www.biccs.nl). Dit zijn dus industriële lakken.

    Ons chassis is gewoon hoogglans zwart terwijl body de kleur Sand Glow (Camel Trophy geel: staat bij hem in de computer onder de naam “Land Rover geel” :)) heeft meegekregen. Ook glans, maar dat zie je wat minder. Het chassis is wel erg blingbling (ik wilde oorspronkelijk ook mat) maar hij zei beter hoogglans te gebruiken omdat je dat makkelijk schoon kunt spuiten. En het werkt! De naam Agrideck verklapt ook al wel een beetje dat het veel gebruikt wordt op landbouwvoertuigen.

    Maar ja…zoveel mensen; zoveel meningen. Maar wij zijn happy met hoe SAM er nu bij staat in ieder geval.

    Succes!

    Schumi

    SAM 88 LW uit 1981

  • Peter T.

    Ik schilder “Jeltsin” altijd met ….schrik niet….Praxis zijdeglans standaardmengverf. Wel op alkyd basis (dus niet waterbasis). Zo krijg ik die enige echte “Jeltsin-wit” waar ik tot nu toe alleen maar erg positieve reactie's op heb gekregen. De verf houd minimaal 6 jaar zich erg goed. Daarna effe schuren als bij een kozijn (…) GOED ontvetten met speciaal ontvettingsmiddel (autoverfzaak) en rollen en schilderen maar. Zo heb ik om de 6 jaar weer een kompleet nieuwe auto. Na een tijdje goed drogen (winter is eigenlijk geen goed schilder tijd) goed in de Turtle autowas zetten (2X) en je Land Rover ziet eruit als om naar huis te schrijven (of naar dit Prikbord). Je hebt zo'n 1,5 liter verf nodig voor een 109 dus de kosten zijn haast nihil.

    Peter T.

    SIII 109 “Jeltsin”

    24V 2.25 Diesel 1981

  • Erik750SF

    En welke onderdelen worden dan gedemonteerd en welke afgeplakt?

    Groet Erik

    109 6-cil '79

  • macweekers110hcpu

    daar ben ik nu al tijden naar op zoek! bedankt voor deze tip. Nog toevallig een tip bij de eerste keer rollen… ik bedoel gronden ofzo nodig? en bij kaal aluminium toch wat etchprimer erop? ik ga morgen meteen naar de paxis om te kijken naar kleuren en prijzen :D

    De groeten

    http://www.mijnalbum.nl/Album=N8JKG4VU

  • Peter T.

    Voor schilderen wel alle “kale” aluminiumdelen eerst in de alu-ets/primer zetten (Ook bij de Praxis van Hammerite, raar roze spul maar werkt fantastisch). Verf van je auto alleen maar licht opschuren. Je kunt met vullende grondverf werken als je een iets strakker resultaat wil hebben (putjes van de verf of ongelijkmatigheden in de onderverf), maar gezien je foto zal dat wel meevallen ;-)

    Overigs haal ik zoveel mogelijk af van de auto wat mij in de weg zit met rollen, verzinkte randen plak ik af met tape. Zorgen dat je een kwast bij de hand hebt (in het rollerbakje) om lastig te bereiken delen (bijv. de bovenrand bak waar je de softtopkoord onder door haalt) meteen mee te schilderen. Lekker snel doorwerken. Liever in twee keer rollen dan druipers van te dik opzetten. Verfen is nooit het werk, de voorbereiding des te meer.

    Zorg wel dat je het doet in een warm seizoen (buiten !!) of een verwarmde binnenruimte, verf moet goed “op temperatuur” zijn, vloeit ie lekker uit en dicht.

    Peter T.

    SIII 109 “Jeltsin”

    24V 2.25 Diesel 1981

  • macweekers110hcpu

    Thanks! ben al langs geweest voor een kleuren waaier ;) ben nog aan het dubben: of zebra of sandglow? Als ie klaar is dan post ik wel, kan nog ff duren …

  • RoadRocket

    hoe ver wil je gaan? goed voorwerk (waaronder demonteren en/of afplakken van delen) is uitermate goed zichtbaar in het eindresultaat…

    robert

    http://boesmans.web-log.nl/boesmans/2007/05/schilderachtige.html