ervaring met verf

• leo

Ik wil mijn 110 een ander kleurtje gaan geven.

Alleen niet glanzend maar met matte lak.

Wie heeft er goede ervaring mee?

Mij is verteld dat mat of zijde glanslakken niet lang goed blijven.

(verpoederen, loslaten, minder uv bestendig)

Ik heb al vaker laro,s gezien met een mat jasje, die er al oud en gehavend uit zagen, waar de lak nog in een goede staat was.

wie heeft ervaring?

Welk merk/soort lak?

Groeten leo, (met een nu nog bonte laro)

• Summerwind

Hoogglans lak is het minst schadegevoelig, doordat de verfstructuur wordt afgesloten met vernis. Matte verf is dus poreus, waardoor vocht, vuil makkelijker binnen kunnen dringen en de laklaag zal gaan bladderen. Mil. matlak heeft een totaal andere samenstelling en daarover gaan we het nu niet hebben, want dat wordt een lang verhaal. Matte lak bevat meer kalk en is dus minder kleur-echt blijvend onder invloed van UV-straling. Matglans of eiglans is een combinatie van hoogglans en mat en hangt er dus tussen in.

Prof. schilder brengen eerst hoogglans op en pas eiglans of mat als tweede laag.

Spies Hecker is een merk voor extreem goede twee componenten (lak+verharder) autolak. Wijzonol maakt goede industielak als 1-component. Levi's is heel kleur-echt, goedkoop, maar als je niet goed ontvet kun je het er als een vel aftrekken.

Staalverf van de GAMMA vindt ik ook niet echt slecht. National verkleurt en Sikkens is troep. Het wil echter niet zeggen, dat de duurste laksoorten de beste zijn.

• leo

heb ook zitten denken aan een goede 2 comp. grondverf.

zou deze dan niet goed beschermen? (bijv. wash primer van sikkens)

maar een dunne glanslaag als bescherming eronder is een goede tip.

gr. Leo

• RoLandrover

“Ik heb al vaker laro,s gezien met een mat jasje, die er al oud en gehavend uit zagen, waar de lak nog in een goede staat was.”

ooit waren die ook glanzend ;)

grtn

Rolandrover

• 112kris

Leo,

Spreek hier uit “mijn” ervaringen eerst en vooral goed en goedkoop…vergeet het.Al het voorbereidend werk vraag al meer dan genoeg tijd,dus daarom doe ik het één keer.Spuit al 20j satijn of zoals jullie het noemen half-blinkend,vermits de LR niet echt 100% strak zijn.Gebruik wel grondverf met harder,die is belangrijker dan de eindlaag-lak.

Grondlaag…..Octoral-fuller

Lak ……Permacron-serie 257,allebij met harder en van Spies&Hecker

kris.

• Andrew V8 RRC

Ik heb er de belgies leger zijdeglans groen opzitten na 15 min al droog (aanraakbaar dan), deze glimt een beetje.

niet echt de juiste foto om kleur te laden zien maar dit is het resultaat.

je moet er aleen niet de ochtend na het schilderen de blubber induiken want dan is de lak nog niet uitgehard en het geeft lelijke plekken :D oeps!!!

dat van die hoog glans onder lak is idd een goede dan zou je lijkt mij vanalles over heen kunnen schilderen zonder dat het weer loslaat.

Groetjes Andrew

• LaroLoos

Sikkens is troep??????????

Yep, en een laro sneller dan Lambo en Ferari

• Stukje Nostalgie

Heb ook goede ervaring met Sikkens! Zit al bijna 2 jaar op de LW en ziet er nog steeds goed uit, evenals de rest van de geverfde delen in en rondom het huis.

Ciao Maarten

• leo

heb ik zelf overigens ook.

• Frans Mien Mesjien

Je kan, als je ver wilt gaan, ook je auto over spuiten met een lak van Dupont (is niet goedkoop) en dan de kleur met een matte, heldere lak (meestal twee-komponenten) afwerken. Dan blijft de kleur goed onder de heldere, matte lak en verkalkt en/of verkleurt deze ook niet.

Met ver gaan bedoel ik: metaal kaal, epoxy hechtprimer, grondlak, kleurlak en heldere (matte) lak.