Brandstof verbruik met daktent

• Huub Pennings

Hans - RR V8 ‘76 ’Abe' schreef:

>

> Koop anders zo'n Frans Quechua tent. Staat in 2 seconden (of

> 3 afhankelijk van het model). Normaal gesproken worden deze

> gewoon op de grond opgezet,maar ik heb vorig jaar ook een

> Renault 4 gezien met zo'n ding op het dak :-)! Kost een euro

> of zestig… (hoef je alleen nog een roofrack met een vlakke

> plaat er op, maar dat heb je met een daktent ook nodig).

Ha, dat is precies wat ik dit najaar ga gebruiken voor onze reis naar Ghana, vorige week voor 59 Euro een Quechua air gekocht , matrassen erin op een nog zelf te bouwen roofrack op de Disco. Ga deze week beginnen aan het roofrack dat wel ietsie langer wordt als het dak want jerrycans en extra reservewiel moeten er ook nog een plaats vinden en de tent is zo'n 2.5 meter bij 1.45 …..

Huub

• Paul Stroink

Voor mij is één van de belangrijke voordelen dat ik matrassen en dekbed gewoon in de tent kan laten, en dus minder rommel in de auto heb.

Daktent hoeft ook niet duur te zijn, gewoon gebruikt kopen,ik heb een supertent voor 250 euro gekocht.

Ook met snelopzettende gewone tenten ben je altijd meer tijd kwijt door het oppompen van luchtbedden en plaatsen van beddengoed. Daktent is 'klap open, klap dicht", maximaal 30 seconden opbergen…

• Hans - RR V8 '76 'Abe'

Tsja… 't blijft natuurlijk een kwestie van prijs-kwaliteit verhouding. Persoonlijk hoef ik helemaal geen daktent (zou er meteen ook twee nodig hebben met het gezin) maar ik vind het altijd leuk om te zien wat mensen bedenken om goedkoop op het dak te kunnen slapen. Of het dan ook handig is is een tweede natuurlijk.

Met groet, Hans (die morgen weer de 5 persoons Cabanon Biscaya in Bretagne op gaat zetten en daar iets meer dan 30 seconden mee bezig is, excl. matrassen en beddegoed ;-))

• Kïrst

Het “probleem” met de Maggiolina zijn de schragen die je aan je voeteind en hoofdeind hebt omdat dat een systeem is met fietsketting. Wij hebben de Small en die is inderdaad voor hem net iets te kort. Maar je leert “anders” slapen dan thuis. In het begin was het even wennen, maar nu hoor ik hem er niet meer over en hij snurkt als een beste!

• Laurens - Larochunky

Gert,

wat je bedoelt met het neerklappen van banken in een stawag tot bed snap ik niet helemaal;

bij een oude 12-zitter stawag (SIII) is het zo dat je tweede zitrij in drie delen neerklapbaar is. dwz; leuning neer en vervolgens de stoel naar voren klappen tot aan het ‘tweede schutbord’ (voor wat dat waard is in een stawag)

Je hebt dan ter plaatse van de twee zitrij wel een verlaging in de vloer en dus geen vlakke laadvloer / slaapvloer.

De zijbankjes zitten min of meer vast; daar valt niks aan te klappen: deze haken onder de gegelavaniseerde verstevigingsbalk onder het raam. Eruit bouten en er weer in is natuurlijk geen punt, maar dat bedoel je vast niet.

Hoe je in je 107 een bed maakt ben ik wel benieuwd naar: met name hoe je de hoogte tussen ‘laadbak’ en ‘wielkast’ overbrugd zal ik maar zeggen.

Ik wilde daar een soort laadvloer in gaan maken met een lade eronder (dank je Puffino ;)) en daarop een breed matras leggen.

groet,

Laurens

• erik 110+LW

Haha, goed dat je het zegt, weet ik dat ik de volgende keer niet naast jullie moet gaan staan ;-)

Wij hebben toen in biddinghuizen in onze Maggiolina Adventure small geslapen. Ik meet 1.89 en vond het erg krap.Eigenlijk slaap ik achter in de 110 lekkerder.

Bovendien was het laddertje niet zo gecharmeerd van mijn gewicht.Dat werd dus een vouwtrapje :-(

Maar goed, nogmaals, ieder z'n ding hé. Ik vond vooral ons klaptentje wel heel leuk staan op de 109 en je hebt een hoop bekijks ermee.

Erik

• Grizzly

paul ik wil wel een weddenschap met je aangaan dat ik met mijn oztent sneller in bed lig dan jij met je daktent:D:D:D

effe kijken

jij

- daktent opzetten

ik

- oz tent opzetten

- luchtbed oppompen 203x160x35 cm

ik ben niet overtuigd dat je dat gaat winnen:D

mvg

Grizzly / Alex

NUNC AUT NUNQUAM

• Paul Stroink

Maar Alex,

Je doet zeker een tijdje over het pompen?

Als ik mijn best doe heb ik de daktent binnen 10 seconden uitgeklapt. 1 keer aan de hoes trekken (heeft aan één kan klittenband, hoef dus alleen maar één keer naar achteren te trekken), dan 1 keer aan de ladder trekken…..klaar.

Inklappen 30 seconden extra om de hoes er weer om heen te frommelen, tent vouwt zichzelf netjes op/naar binnen bij het inklappen, door een elastiekconstructie..

• Grizzly

aha mijn luchtbed is voorzien van een compressor staat ook binnen 10 tot 20 seconden klaar voor gebruik ;) en een oz tent staat ook binnen 30 seconden en misschien dat jij de truuk hebt maar ik heb al heel wat mensen zien prutsen met de hoes voor ze de daktent echt hadden staan en ik heb direct een luifel om droog onder te zitten/staan :D

mvg

Grizzly / Alex

NUNC AUT NUNQUAM