Brandstof verbruik met daktent

• LaroFly TD5/90

Erik,

Je ervaring wordt zeer op prijs gesteld. Ik wil ook een DT kopen, maar dan meer voor het zuiden en een beetje wild kamperen waar dat mag;-)

• erik 110+LW

Nogmaals het is mijn mening hoor. Wildkamperen doen we zo vaak mogelijk in Scandinavië. Daar kijken ze trouwens helemaal niet gek als je een gewoon tentje opzet.

Langs de weg, tijdens doorreis enzo, kamperen we ook wel eens in 't wild. Ik moet wel zeggen dat onze 110 zo is ingericht dat we ook achterin kunnen slapen.

Ik heb overigens nog een hele mooie complete daktent te koop (van mijn ouders), niet goedkoop, maar dan heb je wel wat. Mail maar bij interesse.

Erik

• Ezra

wij hebben een maggiolina daktent (dakkoffer model)

bevalt mij uitstekend..oke ik kan me voorstellen dat sommigen hem wat krap vinden..als ik 1,90 was zou ik er ook niet lekker in slapen.

wat verbruik betreft haalt onze defender 110 300Tdi nog steeds bijna 1:12 op de lange afstand als je rustig aan doet.

onze tent zit niet op een roofrack maar met 4 dakdragers op het dak.

ik denk dat dat vooral in luchtweerstand veel uitmaakt.

groet, Ezra

• Kïrst

Met de daktent (Maggiolina) bevestigd BOVENOP (dus niet IN) het roofrack van onze Defender TD 5 Tomb Raider rijden wij met een verbruik van 1:11. Heel netjes, dus. Als je je rijstijl maar enigzins aanpast. Uiteraard slurpte ie veel meer toen we 2 ton op de trekhaak hadden op de route Nederland-België-Luxemburg-Frankrijk-Italië-Oostenrijk-Duitsland-Nederland. En vooral als je terug naar huis wilt met 95-100 kilometer per uur in de bergen!

Maar als je je gemiddelde (zonder aanhanger) houdt op 95 kilometer per uur dan kan je verbruik heel netjes zijn.

• Kïrst

Onze Maggiolina heeft 2 deuren, dus wij hebben een hoofdingang en artiesteningang. :D

• erik 110+LW

Hey Kirst, ik heb je (en je vent) wel eens gesproken op het Prikkersweekend en ik weet zeker dat jullie tent voor je man een beetje kort is ;-)

Voor mij (1.89) was ie iig te kort…

Erik

• Paul Stroink

Ik heb net sinds een paar weken de daktent op de disco td5, en ik merk geen verschil in mijn verbruik…

• Ex-fietser

Alle meningen worden hier prijs gesteld hoor erik. Bij mij staat een daktent ook op het lijstje hebdingetjes. Het lijkt mij ideaal. Iedereen lijkt zo'n tent ook geweldig te vinden.

Het is wel eens goed om iemand die het anders heeft ervaren er over te horen. Een daktent heeft uiteraard ook nadelen. Maar dat geld voor alles. Dat is de wet van het behoud van ellende. Wat de een als voordeel heeft kan het andere weer als nadeel hebben.

Dan kan je er toch wel even over nadenken voor je zo'n toch wel heel grote uitgaaf doet. Bij scapino heb je een gewoon tentje van de dezelfde afmetingen voor tussen de 50 en 100 euro of zo. Alleen kan die niet op het dak.

Arnold.

• Gert

Zag ik bij jou achterin niet een lattenbodem Arnold ?

Een ambulance kopen is natuurlijk ook een optie, plaats voor 4 man van ongeveer 2,30 lang :-)

Overigens moet je dan wel weinig claustrofobie hebben. Met 2 personen is het héél goed te doen.

Je zegt dat je geen tent op het dak kan zetten, ik kan het niet laten om daar even op in te gaan.

In mijn ogen is het hebben van een daktent een hype. Het lijkt me niet eens zo heel praktisch, en het kost érg veel geld. Bij dat geld komt de gebleken extra brandstof en afname in snelheid ook nog. Als je een roofrack hebt, kun je er een plaat op leggen en daar een tent op zetten. Haringen heb je niet nodig, je zorgt gewoon voor vaste punten op het dakrek zelf.

Gelukkig heb ik dit probleem niet, zoals ik beschreef.

Een 107“ heeft trouwens een systeem dat je de achterbank plat klapt, en de lengtebankjes ook, en dan heb je een volledig bed. Heeft een civiele 109”stawag dat ook ? (vraag aan een ieder die het weet..)

Groeten,

Gert

• Hans - RR V8 '76 'Abe'

Koop anders zo'n Frans Quechua tent. Staat in 2 seconden (of 3 afhankelijk van het model). Normaal gesproken worden deze gewoon op de grond opgezet,maar ik heb vorig jaar ook een Renault 4 gezien met zo'n ding op het dak :-)! Kost een euro of zestig… (hoef je alleen nog een roofrack met een vlakke plaat er op, maar dat heb je met een daktent ook nodig).

Met groet, Hans