Overland en Apk antwoord Rdw

  • Puffino

    Ik vrees Aad, dat dit inderdaad de enige oplossing is. Maar ik vind het wel heel vreemd dat er geen mogelijkheid wordt geboden. Mogelijk om misbruik te voorkomen, dat snap ik ook wel, maar het zou toch moeten kunnen om een wereldreis met je auto te maken? Waardoor je dus niet echt in een land komt waar je het langste verblijft….. Ofwel: kies er maar eentje. Heb je weer een leuke ervaring om je auto te importeren in een land waar je niet woont.

    Let wel dat je daarna mogelijk weer terug moet/wilt.

    Apart, dit antwoord. Ik snap de niet-hulpvaardigheid van de RDW toch niet helemaal.

    Sander Lelieveld

    “Snorkel” - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a

    Meer over de tuff van puff op: http://snorkel.runde.nl/

    - “Proven technology” zei de optimist. “Verouderde techniek” zei de pessimist. -

    - Prikkersforum: EEN persoon stelt een vraag, VELEN krijgen een antwoord. -

  • Barwaut

    Importeren in ander land en in Nederland schorsen kan niet.

    Om te mogen exporteren heb je een aantal douane formulieren nodig en moet je bij de RDW langs waar ze… … je kenteken innemen. Dit in geval van exporteren via een haven/container. Gewoon de grens overrijden is natuurlijk een ander verhaal.

    Maar… je moet wel een bananenrepubliek uitkiezen om daar te importeren, als je hier gewoon de grens over rijdt en geschorst hebt want in ieder normaal land zullen ze om je uitvoerpapieren vragen van het land van herkomst…

    Dus ook dit is niet zo eenvoudig als het lijkt.

    (heb zelf vorig jaar een auto van Nederland naar Maleisie gebracht en had dezelfde vragen…)

  • Pim

    Dat importeren naar een ander land zal een hoop problemen geven. Vaak moet je inwoner zijn van dat land om de wagen geimporteerd en op kenteken te krijgen. Verder zal je invoerbelasting betalen die zeker hoger zal zijn dan een paar apk bekeuringen.

  • paulus

    inderdaad,

    na een wereld reis thuisgekomen zou je in het ergste geval voor de rechter moeten uitleggen waarom je niet naar de apk geweest bent.

    het rechtsysteem hier in onze lage landen vertrouw ik in deze kwestie genoeg om te durven beweren dat een rechter bij zijn veroordeling in acht neemt dat het onmogelijk is een apk keuring te laten doen tijdens je reis.

    zeker als je aan kunt tonen dat de rdw je niet helpen kan een oplossing te vinden.

    hoogst waarschijnlijk zal de rechter of alleen de boetes handhaven of je een voorwaardelijke straf opleggen.

    zeker als de verzekeraar je zwart op wit geeft dat er geen probleem is bij een ongeval zonder apk, is dit veruit de goedkoopste en makkelijkste manier.

    paul