Overland en Apk antwoord Rdw

  • Dennis101

    Ik denk dat wij het dan over 2 verschillende dingen hebben Frans.

    Als de auto geschorst is mag hij helemaal niet op de openbare weg staan, dat is duidelijk.

    Ik had het over de maximale tijd die je zou kunnen overbruggen terwijl de auto niet geschorst is en dan heb je hier mee te maken:

    In het kader van de houderschapsverplichting (boete op basis van registercontrole) is het dus van belang dat de juiste vervaldatum in het systeem bekend is. Zolang er niet met de auto wordt gereden kan er pas na de vervaldatum +2 maanden worden beboet voor het

    overtreden van de keuringsplicht.

    Als wordt geconstateerd dat er met de auto wordt gereden, kan dit echter meteen na het vervallen van de goedkeuring. Dus ook vanaf elk moment dat niet meer aan de keuringseisen wordt voldaan. Om helemaal volledig te zijn, dit geldt dus tevens voor voertuigen die niet APK-keuringsplichtig zijn!

    (overgenomen uit APK keurmeester october 2006)

    Dennis B.

  • Frans Bonnes

    Ik had het eigenlijk over 2 dingen tegelijk, beetje onduidelijk opgeschreven denk ik.

    Maar wat de APK betreft heb je gelijk, hij mag ongekeurd 2 maanden langs de weg STAAN. - foutje van mij -.

    En het andere deel was eigenlijk dat je met een geschorst voertuig helemaal niet rijden mag, ook niet in het buitenland.

    fb

  • Paul Stroink

    frans…ik heb je gemaild over de kraan..

  • Niels

    Bedoel je daarmee dat als je meer dan 2 maanden voor de vervaldatum laat keuren (kan immers 3 maanden van te voren) de nieuwe vervaldatum ook eerder komt te liggen? Dus 12 maanden na de nieuwe keuring….

    Ik was in de veronderstelling dat de datum altijd gelijk blijft, ook al keur je 3 maanden voor de vervaldatum, tenzij je de auto schorst.

    Groet,

    Niels

    Beecy, 109 Series III Hardtop 6-cilinder.

    http://nielsgerrits.fotopic.net

    BEWARE: everything you prik can and will be used against you;).

  • Frans Bonnes

    Je kan keuren wanneer je wilt, al doe je het 6 maanden van te voren.

    Alleen als je laat keuren binnen 2 maanden voor de vervaldatum blijft de oude datum + 1 jaar, anders gewoon de keuringsdatum + 1 jaar.

    Hoop dat ik het duidelijk genoeg opgeschreven heb.

    fb

  • Niels

    Yep:).

    Ik dacht dat het 3 maanden voor de keuring was. Handig om te weten voor het geval een keer voor komt.

    Groet,

    Niels

    Beecy, 109 Series III Hardtop 6-cilinder.

    http://nielsgerrits.fotopic.net

    BEWARE: everything you prik can and will be used against you;).

  • Summerwind

    Er komen een heleboel meningen en oplossingen naar voren en “de zaak Pim” kende ik al, maar is het niet raadzaam om het probleem: wat-te-doen-als-ik-langer-dan-een-jaar-met-een-voertuig-naar-het-buitenland-ga, eens voor te leggen aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, aangezien de RDW geen sluitend antwoord geeft.

    Verzamel alle prikpagina-reacties, bel Verkeer en Waterstaat om te informeren wie de juiste persoon is en mail de hele handel met de mededeling dat er een manco in de wet zit en op welke manier dit is op te lossen.

  • Stumpertje S III 2,25 D

    glashelder Frans, zelfs ik kan het volgen ;)

  • Aad Koene

    Dit zou alleen nut hebben om iemand zich er over te laten buigen.

    De wetgeving is in deze glashelder en laat geen ruimte voor twijfel.

    Zoals ik al eerder schreef is de enige manier, om langer als een jaar met je auto in het buitenland te kunnen rijden, het voertuig exporteren naar het land waar je het langste verblijft.

    Als je terug komt importeer je het voertuig weer en krijg je je eigen kenteken terug.

    Aad Koene

    LR S2a 109“ Stawag 2,5 Tdi RHD Safari ”Tinkerbell"

    LR S1 86“ Pick-Up LHD ”Prik-Up"

    Meer Vragen is Meer Weten, Meer Weten is Meer Vragen

  • Andrew V8 RRC

    Ik zou doe zoals ad zegt, de auto inporteren naar het land waar je het langste verblijft,maar inplaats van in nederland de auto te exporteren zou ik de auto schorsen en de stallings adres op geven van een bekende die een berg onderdelen heeft liggen van jou type auto komen ze toch kijken dan zeg je “ja hij wordt gerestoureerd” als ze het chassis zoeken, een stukje staal met daar op het nummer bewaren om dat je een nieuw chassis besteld hebt.( de oude was te rot)

    mijn vader heeft ooit hetzelfde gedaan maar dan vanuit engeland een auto (series one) mee naar nederland gebracht, de auto is hier geinporteerd en heeft een NL kenteken gekregen, nu 12 jaar later zijn mijn ouders weer naar engeland verhuisd, de series een had nog zijn oude platen&kenteken ,dus die er weer op en naar een M.O.T (APK)station en rijden maar, de engelse DVLA (RDW)heeft nooit geweten dat deze auto 12 jaar in het buitenland is geweest.

    Dit gaat in engeland sinds 2006 niet meer , nu moeten autos jonger dan 25 jaar geschorst worden indien deze niet gebruikt worden, op z'n engels heet dit (Sorn)

    in engeland was het eerder zo, geen tax disc (wegen belasting betalen) was Niet rijden & geen verzekering nodig, maar als je betrapt werd dan hing je!!

    wel een tax disc, verplicht verzekerd.

    men ging er dus eigelijk van uit dat als je geen tax disc kocht dat je de auto niet gebruikte.

    vergeet niet dat jou auto verzekering je niet langer dan 6 mnd zal dekken als ze dat al doen!!

    Ik hoop dat je er iets aan hebt

    Suc6 Groet Andrew.