zijruitontwaseming

• Aad Koene

Ruiten zullen altijd blijven beslaan, zeker op koude vochtige dagen.

Er zijn een aantal zaken die beslaan bevorderen:

- (te) weinig ventileren

- roken

- ramen te weinig schoonmaken

(te)Weinig ventileren zorgt er voor dat bekleding heel veel vocht op moet nemen wat direct vrij komt als de temperatuur veranderd.

Roken en te weinig schoonmaken van de ramen zorgt voor een vettige laag die een hardnekkige condenslaag vormt.

Remedie (uit ervaring) door de jaren heen:

Zorg dat je ruiten brandschoon en vetvrij zijn (kom er dus ook niet met je handen aan).

De ruit zal sneller beslaan, maar het condens is zo dun dat het ook sneller verdwijnt met behulp van de blower (eventueel geholpen door de verwarming).

Aad Koene

LR S2a 109“ Stawag 2,5 Tdi RHD Safari ”Tinkerbell"

LR S1 86“ Pick-Up LHD ”Prik-Up"

Meer Vragen is Meer Weten, Meer Weten is Meer Vragen.

• Ruud

Arlo,

Ik heb pas de bovenkant van mijn dashboard verwijderd, de rechterkant geheel gedemonteerd zodat je bovenop het verwarmingskanaal kunt komen. Hierin heb ik naast de afblaas voor de rechterkant voorruit twee gaten geboort, twee slangaansluitingen gemonteerd en daarop 12mm(uitwendig) slang naar de linkerkant en naar de rechterkant laten lopen. In beide zijkanten gaten boren waardoor stukjes slang laat steken te hoogte van de ruit en spiegels.

Als nu de kachelswitcher op de voorruit staat blaast er ook warme lucht door deze slangetjes naar de zijruiten.

Het werkt wel, maar de opbrengst van de 12mm slangetjes is een beetje weinig.

Dus binnenkort experimenteren met een grotere diameter of met een verdeelmondje.

Grt,

Ruud,

www.themule.nl

• Arlo 130

Ruud,dank voor je reactie.Ik heb ook al gemerkt dat de plek waar de originele speaker rechts geplaatst is, dat dit ook de verwarmings buis is.Dus ik ga hier verder op door, om het een en ander aan te sluiten zodat de zijruiten weer doorzichtig zijn.

De anderen ook bedankt voor hun creatieve oplossingen.

Arlo

• barry

Dit veroorzaakt ook diarree(tu)

• RobSLaro

En altsheimer, mis je niet een stukje?

• Geert 88 SIIID

Tien jaar of zo.

ik dacht al, schrijft onze mede ex-prikkerwinkel beheerder Aad Koene weer mee?

Gr.

Geert 88 SIIID