Afwasmiddel en ook de andere producten die tegen dit probleem te koop zijn verminderen de oppervlakte spanning van water. Hierdoor treed er geen druppelvorming op. In plaats daarvan vloeit het water uit over het hele oppervlak. Het is er dus nog wel als een dun laagje over het de hele ruit. Daardoor zie je het niet.
Als je van die waterloopmuggen op een teiltje water hebt lopen en je gooit er druppeltje afwasmiddel bij zul je zien dat de muggen door het wateroppervlak zakken en verzuipen.
Duikers gebruiken de truc door een fluim in hun duikbril te spugen zodat die niet beslaat. Kun je ook bij je laro proberen heb je wel een grote fluim nodig denk ik.
Als je de zeep truc de hele winter vol houd wordt het zo veel water dat het op een gegeven moment door de zwaartekracht naar beneden zakt. Het gevolg is een zeiknat dashboard en bovenzijde schutboard en volstaande gootjes in de zijramen. Ik heb ervaring mee met een luxe wagen, die was op een gegeven moment niet meer droog te krijgen. Pas hartje zomer werd hij pas weer droog.
Ik gebruik het dan ook liever niet. Het kan wel denk ik als je regelmatig je ramen lapt. (Heb ik geen zin in).
Arnold..