ontluchten

• Rocus

Ik heb met zo'n ding slechte ervaringen. Als er ook maar ergens een lek is van zo'n

ding naar je remreservoir (meestal bij de dop van het reservoir aan de hoofdremcilinder) zal de hele zaak overlopen. Ik controleer liever af en toe het reservoir en vul het tijdig bij.

• Dennis

Bij het ontluchten gebruik ik de volgende methode, die mij tot nog toe altijd succes bracht:

Eerst ontluchten op de gebruikelijke methode (met het ontlucht setje)

als er geen verbetering meer is, dan de set demonteren, en enkele tientallen keren het pedaal stevig en snel intrappen en lossen.

Weer ontluchten, een nachtje laten staan, de volgende dag weer ontluchten, klus klaar en rijden maar.

Bij mij heeft dit gewerkt bij mijn 88“ met 109 vooras, bij de 88” s2a, en de 101fc.

De ontluchtingsset heb ik bij Brezan automaterialen gekocht, maar elke goede automat. zaak heeft het wel in z'n assortiment.

Ik moet bekennen dat ik de dop voor het resevoir vervangen heb voor een oude Girling resevoirdop.

De methode van Ron werkt uiteindelijk wel wat sneller denk ik (scheelt een nachtje)

Dennis B.

• marcel

Van horen en zeggen, sluit een vacuumpomp op de remvloeistof reservoir aan.

Die trekt die lucht uit het systeem. Lijkt niet moeilijk, ik moet het zelf wel nog

uit proberen.

Marcel L malangeveld@zonnet.nl

• jan

JA!!!! werkt goed maar dat berkje heeft nu een Hernia van hier tot Tokio!!!Anton schreef:

>

> Je kunt de 109 ook gewoon in de takel hangen onder een hoek

> van 51 graden, loopt de lucht er vanzelf uit.

>

> Iemand al geprobeerd?

>

> Anton

• jan

zo zie je maar weer ….

jij WEET dat je methode werkt!

haastige spoed is zelden goed!!!

weten jullie zeker dat die Bolleboom figuur wel ok is :-)

jAN

• Aad Koene

Heeeeeeeeeeeeel erg OK, Jan

• theo

even met twee man doen.

jij onder de auto ,ander in de auto,op pedaal laten drukken ,jij langzaam ontluchter open draaien,vlak voor dat je maatje het pedaal op de bodem heeft roept ie wat en jij draait je ontluchter weer even een beetje vast,hij laat het pedaal weer omhoog en begint er weer op te duwen ,jij de ontluchter weer een beetje los enz enz.

belangrijk dat jij elke keer wanneer hij het pedaal omhoog laat even de ontluchter een tikje vast draait anders heb je dus kans dat je er nog weer lucht in trekt.

ik heb zelf toen ook bij m'n legerlandrover nieuwe vloeistof erop gedaan en zo de oude zooi en eventueel lucht eruit geperst.

toen ik daarna naar de kenteken keuring moest bij de rdw had de auto prima remresultaat.

wil in de toekomst trouwens nog een peugeot vacuum pompje monteren zoals op Victor Rutten's site mooi beschreven staat.

heeft iemand (victor?) trouwens een idee of deze een eigen smeersysteem heeft of moet ik er ook nog een oliedruk leiding naartoe prutsen?

bvd

groet,theo