ontluchten

• ron bolleboom

al deze antwoorden zijn niet voldoende voor het ontluchten van een 109 voor .

als je goed naar de cilinders kijkt zie je dat de leiding halverwege de cilinder inkomt en ook weer uit gaat naar beneden en het ontluchtings ventiel zit ook op de helft dus gevolg bij ontluchten is dat er bij 4 cilinders een lucht bel tegen de boven kant blijft zitten .je kan alleen de lucht eruit krijgen door kant voor kant de remtrommel er af te halen dan de cilinders uit pompen hoofdremcil. ingetrapt houden ontluchting open dan bovenste cilinder helemaal naar binnen drukken daarna de onderste indrukken (bovenste vast houden)ventiel dicht en weer herhalen 3x en de lucht is eruit . als het niet helemaal duidelijk is mag je mij bellen

de adviezen hierboven zijn goed voor een 88 met dubbel werkende cilinders maar werkt niet met gescheiden cilinders . het is op prikbord de lamme helpt de blinde !

010-5118124 Ron

• Bjorn

de lamme helpt de blinde….? daarom zijn we hier. Al doende, vragende en knutselende leert men. Dat is ook het leuke aan zo'n auto. We kunnen natuurlijk ook allemaal een nieuwe Defender kopen en die gewoon in onderhoud doen bij de Landrover dealer. maarja..

Bjorn

• Bowy

Als we dat zouden doen, heeft Ron geen werk meer dus……………

Groet Bowy

• Steven

Dus Ron, een beetje aardig blijven doen tegen alle lamme en blinde die hier hun best doen om elkaar van de regen in de drup te helpen en daarbij heel veel onderdelen nodig hebben. Want die onderdelen worden, als je op het prikbord turft, het meest bij jou gehaald.

• wilberth

Dus, de eenvoudige ontluchtings methode is:

auto op assteunen los van grond zetten

wielen verwijderen

remtrommels verwijderen

stofkap van aseinden verwijderen

splitpen uit “castelnut” peuteren

“kasteelgek” verwijderen

aandrijfflens van asstomp verwijderen

dubbele moer voor lagers verwijderen

lagers+naaf verwijderen

evt. remschoenen ed. verwijderen

remankerplaat losmaken, remslangen laten zitten!!

remankerplaat dusdanig positioneren dat leidingen bovenop zitten

tegelijkertijd: -op rem trappen

- remcilinders in en uit bewegen

- remvloeistof reservoir vullen

- ontluchtingsnippels openen en sluiten

en vervolgens

remankerplaat weer bevestigen (evt. nieuwe borgplaatjes)

(nieuwe) remschoenen plaatsen

naaf + (evt. nieuwe) lagers en (evt. nieuwe) kering plaatsen

dubbele moer weer plaatsen en afstellen

aandrijfflens weer terugzetten

“kasteelgek” weer plaatsen

nieuwe splitpen monteren

stofkap terug slaan

remtrommels plaatsen

wielen terugplaatsen

het geheel weer aan moeder aarde toevertrouwen.

Klinkt als een eenvoudig rechtoe rechtaan klusje. Dat kon ik dit weekend wel eens gaan proberen, want andere dingen bieden voor deze dubbele cilinders in iedergeval geen uitkomst.

Groet, Wilberth

• Bowy

Inderdaad, maar tips van Ron zijn natuurlijk nooit weg ;) ik bedoel dat scheelt mij weer telefoonkosten!

Groet Bowy

PS ik was blind nu alleen nog maar lam :)

• Bowy

Waarom de lagers eraf????? en de naafdelsel??

Zou je niet meteen je vooras demonteren…. dan kun je hem op zijn zijde houden zodat de lucht naar een kant loopt . ;)

Groet Bowy

• wilberth

naaf eraf smakkellukker om bij de boutjes van de remankerplaar te kunnen.

Vooras eronderuit is eenvoudiger maar dan zijn mijn remslangen weer net tekort.

Ik kan natuurlijk ook gewoon het hele autootje op zijn kant leggen en dan zijde voor zijde ontluchten, iemand hier ervaring mee? ;-)

Groet, Wilberth

• Anton

Je kunt de 109 ook gewoon in de takel hangen onder een hoek van 51 graden, loopt de lucht er vanzelf uit.

Iemand al geprobeerd?

Anton

• Aad Koene

Je kunt er natuurlijk ook luchtremmen van maken.

Maar ja, hoe ont-olie je de boel dan?

Wel, op dezelfde manier:

- je draait de norzels open en blijft net zo lang pompen tot de olie eruit is.

Vergeet ze daarna niet dicht te draaien, anders komt er water in en heb je er een probleem bij.

Nee geintje,

Maar we blijven met z`n allen sleutelen en vooral lachen om die andere auto bezitters die alleen maar dure garagerekeningen mogen betalen.

Keep them Roling,

Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"