toch is dit zeer gebruikelijk. alle autos' rijden dan met een stekkertje die uit hun gril hangt. thuis en op je werk kan je hem dan inpluggen. midden in een stad zal het dan wel wat moeilijk worden….
hoi eric,
dat klinkt als een leuk ding. heb zelf een 109 series III waarin het ook net aangenaam is te krijgen, na lang rijden. kun je iets meer vertellen hoe en waar zo'n ding gemonteert wordt. blaast ie de hetelucht rechtstreeks de auto in of gaat het via de narmale verwarmings openingen heb je mischien een type nummer. kan ik op de website van eberspacher mischien iets meer vinden.
was het veel werk hem te monteren en instaleren?
bedankt alvast
gegroet jan
Hoi Jan,
Je hebt in grote lijnen dus drie systemen:
1. de echte onvervalste standkachel. Dat is een klein brandertje die brandstof uit je tank haalt en je koelwater verwarmt. De warme lucht komt dan via je normale kachelsysteem. In een series landrover werkt dat voor het op temperatuur brengen van de motor en het ontwasemen van de voorruit prima, maar het interieur zal nog steeds niet onwijs warm worden (vanwege de zwakke aanjager)
2. de Kenlowe hotstart. Zelfde als bovenstaande, maar dan electrisch op 220 volt. Veel eenvoudiger te installeren, verder zelfde voor- en nadelen. Met als extra nadeel (inderdaad) dat je wel 220 vlot in de buurt moet hebben.
3. de luchtverwarmer (eberspaecher, webasto). Dat is wat ik in de series IIA 109 stawag heb ingebouwd. Het ding haalt brandstof uit de tank en trekt lucht van buiten (of van binnen, net waar je de opening aanlegt) en stuwt warme lucht (en dan bedoel echt FLINK warm) de wagen in. Met slangen kun je het naar interessante plekken leiden. Maar ik merkte dat het eigenlijk niet nodig was de uitlaatslang verder naar voren te verleggen, de auto is echt binnen de kortste keren warm. Maar de motor natuurlijk nog steeds niet, het werk daar onafhankelijk van. Ik heb het ding ingebouwd in het gereedschapskistje onder de linker achterbank (net achter het linker achterwiel). Dat paste eigenlijk net niet, maar met wat creativiteit is het gelukt. Je ziet nu alleen vlak bij het linker achterruitje een zwarte slang en verder zie je er helemaal niets van. Ik vond het inbouwen nog wel een klus, maar vooral omdat ik het netjes wilde doen (zonder dat het uiterlijk van de auto veranderd werd) en vooral ook veilig (je speelt wel met benzineleidinkjes, 24 volt enzovoort). Ik heb ding gekocht voor 250 euro bij Van Dam in Rhenen. Dan kwam er nog een omvormer (van 12 volt naar 24 volt) bij van 90 euro. Verder eigenlijk weinig extra kosten (wat electiriciteitskabel en benzineleiding). Je mag gerust een keer komen kijken hoor (in Houten)!!!!
Groet'n, Eric jan s schreef:
>
> hoi eric,
>
> dat klinkt als een leuk ding. heb zelf een 109 series III
> waarin het ook net aangenaam is te krijgen, na lang rijden.
> kun je iets meer vertellen hoe en waar zo'n ding gemonteert
> wordt. blaast ie de hetelucht rechtstreeks de auto in of gaat
> het via de narmale verwarmings openingen heb je mischien een
> type nummer. kan ik op de website van eberspacher mischien
> iets meer vinden.
> was het veel werk hem te monteren en instaleren?
>
> bedankt alvast
> gegroet jan
klinkt interessant, maar ik heb voor Wilma nog een Kenlow liggen, is 3000 Watt, dan ga ik die tweede accu leegtrekken met zo'n 300 Ampere (omvormer heeft geen 100% rendement) De hiervoor aan te schaffen omvormer, van 12 naar 240 Volt is duurder als een splinternieuwe ingebouwde Webasto…..
Dus kenlow op 240 volt, tevens acculader installeren die je accu bijlaadt en de ventilator voor de interieurverwarming van prik voorziet en tevens een startonderbreking aktiveert die voorkomt dat je gaat rijden met de stekker er nog in.
Dat is wat ik/we in Wilma's 90 ga knutselen.
Wat ook nog wel eens wil helpen is ontluchten.
Dat had ik zelf ook al 3 keer gedaan maar bij Lr gaat dat net effe anders.
Auto een hele steile helling oprijden (neus omhoog) dan laten afkoelen en vervolgens de plastic ontluchtingsdop losdraaien.
Eigenlijk net als de cv thuis, ontluchten op het hoogste punt.
Heeft bij mij prima geholpen.
(tip van een ex Lr monteur, die deden dat ook zo)
sterkte
Aad
Beste Huub,
Over dat verhaal van de ventilator ben ik geïnteresseerd. Kun je mij iets meer vertellen over de componenten en installatie? Ik heb nu alleen de Kenlowe en wil ook het complete systeem installeren. De acculader is voor de extra ventilator voor het interieur mag ik aannemen.
Is het mogelijk om de bestaande kachelmotor te gebruiken en deze via een schakeling/tijdklok te gebruiken? Scheelt weer spullen.
Ik ben benieuwd naar je antwoord.
Vriendelijke groet,
Adriaan
Wat ook nog een idee is, is het bijplaatsen van een extra verwarmings radiator.
In de mariniers 110 is zo'n radiator al geplaatst, en samen met de standkachel is het dan mogelijk om de auto voor te verwarmen (de motor EN het interieur). En is het mogelijk om tijdens het rijden, met of zonder werkende standkachel, meer warmte in de auto te krijgen.
De extra radiator is geplaatst in het koelwatercircuit en heeft een eigen ventilator die los in te schakelen is.
Bij de bekende R. B. te B. en R. liggen er nog een paar uit oude 110's liggen.
Succes
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?