nog steeds koud

• theo

Een ieder bedankt voor alle goede tips, ja mijn thermostaat lijkt goed er komt warme lucht uit de daartoebestemde openingen (er komt trouwens meer koude uit de daartoe niet bestemde = die klephandels in het dashb.) Na enige informatie te hebben ingewonnen blijkt dat de afstand het criterium is, m.i. ie 10 km gewoonweg te kort om een CSW 110 van min 5 naar een fatsoenlijke temperatuur te brengen (de most stunning advice was wel om flink om te rijden zodat dan het wel warm zou worden). Over de standkachels blijken er nogal wat haken en ogen aan de montage in een TD5 te zitten, blijkbaar is de doorstroomcapaciteit van deze motor dusdanig problematisch dat volgens een eigenaar hij bijna onmiddelijk afslaat (het pompje wordt te warm), hij doet het wel onder het rijden. Een luchtverwarmer kan wel, maar dan moet je gezien de korte rijtijd wel een dubbele accu monteren en een andere dynamo (bovendien voldoet een hetelucht kacheltje op 220V dan evenzo). Het hele gebeuren kost nieuw zo rond de 1750,- euro dus ik aarzel en krijg er kippevel van (begin er al aan te wennen). Ik wist dat jongensdromen nat waren (verassend je eerste regenbui in een defender), maar dat ze ook zo koud waren…………………….

• 110

Er worden toch “gewoon” standkachels in Td 5's gebouwd ?

Bel eens met Roel Baaij in Schagen, hij heeft vast wel tips voor je !

Succes

• Eric

Wij hebben onlangs in onze series IIA 109"stawag uit 1965 een heteluchtkachel van Eberspaecher ingebouwd. Gekocht voor 250 euro bij Van Dam. Wel op benzine (maar dat kwam mooi uit in ons geval) en op 24 volt (dus daar is een omvormertje voor aangeschaft. Hij heeft ook diesel liggen. Tweedehands heb ik trouwens ook diesel, 12 volt op marktplaats voorbij zien komen. Kun je ook eens naar informeren bij watersportwinkels….ze zitten ook regelmatig in zeiljachten.

Wij zijn zelf enorm tevreden, ongelooflijk wat een warmte dat ding levert. Na een kilometer of twee rijden kan ie eigenlijk al weer uit, dan heeft ie de ruimte al lekker opgewarmd.

Als het in mijn series II lukt, moet het toch ook in een Defender lukken????

Een standkachel misschien niet….als het overigens inderdaad gaat om het sneller op temperatuur krijgen van de motor kun je ook eens denken aan een preheater-kit van Kenlowe….die zijn een stuk goedkoper en passen volgens mij op echt ELKE auto, een klein blokje (15 cm x 10 cm x 10cm) met een 220 volt aansluiting. Blokje plaats je in het koelsysteem (slang doorknippen, erop schuiven, slangeklemmetjes en klaar), verlengsnoertje van je auto naar stopcontact, timertje ertussen. Terwijl jij je staat te scheren is je koelwater al lekker aan het opwarmen. Rij je weg met warme lucht uit het kachelsysteem en een warme motor….

Is dat niet wat?

• Frank

De rubbers in je ventilatiekleppen zullen wel los liggen zodat deze niet meer afsluiten .Hierdoor zal er wel een berg koude lucht naar binnen komen en verklaart ook je waterlekkage want een 110 CSW TD5 moet absoluut waterdicht zijn.

De enigste goede manier is om nieuwe rubbers te monteren die gemodificeerd zijn en een betere plaklaag hebben mits goed gemonteerd krijg je gegarandeerd een wind- en waterdichte afsluiting van je ventilatiekleppen.

• Yuri

ja, ik de koudere delen van de wereld zijn dit soort verwarmingkjes heel gewoon.

Eric, waar koop je deze die jij beschrijft?

en wat kosten ze ongeveer?

ik weet zelfs van verwarmingsmatten voor onder je accu want bij -30C heb je anders erg weinig capaciteit over…

Yuri

SIII 109D

• huub

Kinkt niet echt aannemelijk, ik ken mensen die wel een goed werkende, zelf ingebouwde Webasto thermotop C in hun td5 hebben zitten.(Jeroen Smeenge)

Het hele gebeuren kost in Duitsland op ebay, nieuw te koop zo rond de 800,- euro dus………… aarzel niet en krijg geen kippevel.

Voor mijn tweedehandsje + wat slangen en spulletjes, was ik voor 300 Euro klaar……

• Anneke

De aloude truuk om een deken op te hangen achter je stoelen werkt ook nog steeds. Dan hoef je niet de hele achterbak mee te verwarmen en wordt het sneller warm voorin. De kleprubbertjes goed dichtmaken lijkt me ook een hele nuttig tip.

• Aad

Kenlowe hotstart bij o.a. LR market (zie deze site, bedrijven buitenland) ongeveer 160 pound (Dit kost het bij de meeste bedrijven).

Ik heb er een gekocht in oktober voor 100 pound (ongeveer 150 euro) voor de complete set met bevestiging, slangen en beschrijving bij een bedrijf in Engeland (advertentie LRO). Het was een aanbieding vanuit een partij die niet was afgenomen. Ik heb het per E-mail en credit card besteld. Dus voor niet te veel geld heb je een oplossing.

• Jan

Ja, dat is natuurlijk wel leuk als je thuis zit. En als je ergens geparkeerd staat? Een verlengsnoertje van een paar kilometer zeker?

• Bowy

Wij verhuren verlengsnoeren hoor…. en ook aggregaten trouwens, diesel en benzine…….. :)

Groetjes Bowy ;)