Een ieder bedankt voor alle goede tips, ja mijn thermostaat lijkt goed er komt warme lucht uit de daartoebestemde openingen (er komt trouwens meer koude uit de daartoe niet bestemde = die klephandels in het dashb.) Na enige informatie te hebben ingewonnen blijkt dat de afstand het criterium is, m.i. ie 10 km gewoonweg te kort om een CSW 110 van min 5 naar een fatsoenlijke temperatuur te brengen (de most stunning advice was wel om flink om te rijden zodat dan het wel warm zou worden). Over de standkachels blijken er nogal wat haken en ogen aan de montage in een TD5 te zitten, blijkbaar is de doorstroomcapaciteit van deze motor dusdanig problematisch dat volgens een eigenaar hij bijna onmiddelijk afslaat (het pompje wordt te warm), hij doet het wel onder het rijden. Een luchtverwarmer kan wel, maar dan moet je gezien de korte rijtijd wel een dubbele accu monteren en een andere dynamo (bovendien voldoet een hetelucht kacheltje op 220V dan evenzo). Het hele gebeuren kost nieuw zo rond de 1750,- euro dus ik aarzel en krijg er kippevel van (begin er al aan te wennen). Ik wist dat jongensdromen nat waren (verassend je eerste regenbui in een defender), maar dat ze ook zo koud waren…………………….