Kentekenplaat

• Dennis

Om de in de zgn oud blauwe kentekenplaten te mogen voeren moet de eerste datum van toelating voor 1 januari 1978 vallen, en als zodanig ook op het kenteken deel 1 vermeld staan.

Dit kan in de vorm van een extra aantekening, of de uitgiftedatum van dit kenteken valt voor 1 januari 1978.

Tevens moet het kenteken bestaan uit 4 cijfers en 2 letters.

Om belastingvrij te mogen rijden moet de auto ouder als 25 jaar zijn dit kan worden aangetoond door de datum van uitgifte van kentekenbewijs deel 1, of als hier een bouwjaar vermeld staat van 25 jaar of ouder. Als er alleen papieren bij de auto zijn geleverd die een latere datum van eerste toelating vermelden, is het mogelijk om mbv een officieel document (van bv. landrover) deze datum te laten wijzigen in het bouwjaar (datum) van de auto.

Dennis

• The Dude

Mijn landy is uit 77. Maar ik heb nog geen kenteken kan ik dan wel of geen beroep op een blauw kenteken doen?

• Steven

Als jij kan aantonen dat hij van 77 is wel ja.

Ik heb ook nog een leuke

mijn StaWag is uit 1971 dus dat zit wel goed. ik heb ook originele blauwe platen dus dat zit ook goed. Nu heb ik ook een Biod Bambi caravan uit 1977 en deze is lichter dan de 750 kg dus een kenteken aanvragen voor dit schatje hoef ik niet. Maar mag ik nu op de Bambi een blauwe plaat hangen of moet ik daar zo'n spuuglelijke witte plaat aanhangen?

Steven

• Aad Koene

Beste Steven,

Hier moet officieel een witte nummerplaat op met zwarte letters en cijfers.

Als je hem deze zomer wil gebruiken zou ik die wel aanschaffen want een boete voor het rijden zonder of met verkeerd kentekenplaten (ook de kleur) kost tussen de 100 en 250 euro, veel duurder dan een kentekenplaat.

Hou echter wel www.rdw.nl in de gaten want ook met de kentekens en platen van aanhangers gaat er in de toekomst weer het een en ander veranderen.

Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

• Dennis

Dude,

Als je bij de kentekenkeuring een bewijs van het bouwjaar kan overleggen (zie mijn vorige bericht), dan zou je met de oud blauwe kentekenplaten mogen rijden.

Althans, als het kenteken uit 4 cijfers en 2 letters bestaat.

Als ik goed ingelicht ben hebben de momenteel afgegeven grijze kentekens 4 letters en twee cijfers (ook bij 25jaar en ouder) dus hier moeten wel de GIAK platen op gevoerd worden.

Of het toegestaan is/blijft om blauwe kentekenplaten te voeren op een aanhanger (mits max gewicht< 750kg) weet ik helaas niet, een mailtje naar de RDW kan deze vraag beantwoorden.

Voor mij niet zo interessant want ik ben van gehuurde aanhangers afhankelijk, en de kleine blauwe platen passen meestal niet in de klemmen.

Dennis