Betrouwbaarheid

• Robert Gerritsen

Ha die Mike!!

Zeker doen zo´n “echt” vervoermiddel kopen!, lekker overzichtelijk, lekker sterk

lekker groot, gaat overal heen, vooral doorheen! Kortom voor mij hoeft er dus niet veel anders meer te komen. Misschien ooit nog eens een gloednieuwe, of iets met de kop eraf qua kilometers.

Mijn meisie ( zoals jij dat zo mooi omschreef ) en ik, hebben in mei dit jaar een 109 serie III uit 1974 gekocht, en zijn er dus nog geen twee weken later mee naar

Sardinie Italie gereden. Dit om te testen of ie wel goed was! Nou mooier kon dus niet. En dan is het nog een echte rechtsgestuurde ook!

Het enige probleempje wat ik had was dat 4 dagen voor deze vakantie ik geen aandrijving meer op de achteras had. Geen punt!! gewoon even omschakelen naar

de voorste as en ik kon weer thuis komen. Vervolgens her en der gevraagd wat het zou kunnen zijn. De 1 zei, het is je differentieel, de ander zei, een steekas.

Ik dus het hele differentieel uitelkaar gehaald, bleek het in plaats van de dag dat ik er werk aan gehad had in een kwartiertje opgelost te kunnen worden. Het was dus inderdaad de steekas rechts achter. Maar gezien het meccano doos achtige gehalte zelfs voor de “echte doehetzelfert” geen punt!

Mijn chassis is van achteren zo rot als kaas, maar ook dat schijnt de wagen niet echt te deren, ik rij er elke dag mee naar mijn werk. Ik ga een nieuw chassis kopen, en bouw om de wagen nog beter te leren kennen het geheel eigenhandig op, en af! en heb strakjes iets om nog trotser mee naar il piu bella paese del mondo la bella Italia te rijden.

Doen Doen Doen !!!!!!!

Laat je anders eens informeren bij Lands End bij Jos Broeckaert op Zeeuws-Vlaanderen, je bent dan welkom om eens een Italiaans wijntje te komen drinken.

Groet Robert en Yvonne.

Landrover the best four by four by far! Serie III 109" 1974 rules!

( die wijn is natuurlijk bij ons thuis, en niet bij Jos, maar dat was misschien wel duidelijk.)

• james

Kopen!!!!!!!

Ik heb mijne nu bijna een jaar en er nog geen seconde spijt van gehad.

Afgelopen zaterdag heeft ie zich weer even bewezen t.o.v.

alles van na '90 en geen centje pijn natuurlijk.

natuurlijk ik ben ook lid van de ANWB.en ik heb ook een jumpstarter etc.

De ANWB was handig in Frankrijk toen onze audi er mee nokte

(A3 van 98 lekker!!!!!).

Maar het grootste voordeel: andere Hobby's zijn overbodig

er is altijd wel wat de sleutelen, is het niet noodzakelijk dan zoek ik wel wat.

For the record:

mijn laro is een series IIA uit 1970

109" ex NL leger

mijn argumenten voor dit type waren:

diesel

belastingvrij

lekker grote bak

lekker veel tectyl

geen gaten!!!

Ex leger = meestal netjes onderhouden

en groen is natuurlijk de beste laro kleur!!!!

groetjes,

JAMES

• anton

Ik rij al jaren LandRover en maak ze altijd stuk. Maar ondanks dat ze altijd stuk zijn, rijden ze ook altijd.

Al drie keer een wiellager stuk gereden door achterloos verzuim van onderhoud, maar twee keer toch tuis gekomen. uitlaat valt er wel is onder vandaan, en sturen is soms erg onzeker.

Maar met een beetje wil en een hoop tijd. kun je van iedere landrover een goede bedrijfszekere auto maken.

Maak alles grondig schoon na een terrein rit en vernieuw onderdelen (vooral het stuurmechanisme en aandrijflijn.) als het nog niet helemaal versleten is.

olie lekage is altijd goed te verhelpen, tenminste mijn landrovers houd ik lekvrij, en dat betekent niet dat er geen olie in de versnellingsbak zit.

Steekassen willen wel is breken, maar is vaker door verkeerd gebruik van je rechtervoet dan dubieus as materiaal.

Onderdelen zijn goed te vinden, en zeker door gebruik van internet vaak snel en goedkoop.

Dingen waar je op moet letten bij aanschaf is roest in chassis en schutbord, het laatste wat je wil is direct met restaureren beginnen. kleine plekjes zijn niet erg, zelf leuk om te doen.

koop niet de eerste de beste LandRover waar je verliefd op word. Maar kijk goed rond. Daar heb je nog even tijd voor zie ik.

Succes, Anton :-)

• clem

Zeker doen

Ik heb zelf ook net een restauratie object gekocht serie III 109 hcpu, ik moet er nog aan beginnen want hij staat nog in noord holland maar ik kan je verzekeren dat het aan alle kanten kriebelt.

Veel succes met zoeken, kijk heel goed rond.

• Jorrit

Als je toch al door het virus besmet bent is er toch geen weg meer terug.

Succes Jorrit

Ps. er is altijd iets maar ze blijft rijden.

• marchel

Hoi Mike,

Ik heb sinds april een oude lightweight (ex-leger) van 1978. Na het verhelpen van enkele mankementen (het is allemaal vrij simpele techniek) heb ik in 6 maanden tijd 5000km met de laro gereden zonder technische problemen. Ik ben de laro nu helemaal aan het restaureren (zie www.gerbers.biz). Van de oude leger laro's zijn er handboeken waar precies in staat hoe je mankementen verhelpt in de trend van doe dit/doe dat met plaatjes er bij. Er zijn veel duidleijke boeken van de LARO. Gewoon doen. ik hoor veel meer mensen dat ze er in elk geval niet meer problemen mee hebben dan met een auto van een willekeurig ander merk.

Groeten,

Marchel

• Mike

Dacht ik dus al.. Bedankt voor alle reacties iedereen! Nu alles uitprinten en bij me houden voor in het geval dat ik weer zo'n persoon tegen kom!

Nogmaals bedankt!

Mike

• Mike

Is prima! Dan neem ik wel een fles Zuid Afrikaans wijn mee.. Daar komt mijn vriendin vandaan namelijk..

• Edgar

Hoi Mike,

Gewoon kopen, maar let bij een Landrover vooral op het chasis. Slechte punten zitten vaak voor waar de blad veren gemonteerd zitten, bij de side members waar het schutboard op vast zit, achter ook daar waar de bladveren gemonteerd zitten.

Het schutboard is vaak rot daar waar deze gemonteerd zit op het chasis, dit is vaak slecht te zien, maar met een gemiddelde schroevendraaier kom je er wel achter. De rest van de auto is zelf relatief eenvoudig te repareren. Als dit je eerste landrover is koop dan een 4 cilinder benzine versie, niet met gas modificatie, dit laatste kan problemen geven m.b.t. klep zittingen en cilinder kop. Deze motor is zeer betrouwbaar loopt op alle soorten benzine in de zomer en winter. Ik heb het nooit uitgeprobeerd maar volgens mij doet de motor het ook nog als je zware stookolie gebruikt. Ik heb zelf een 88" stage II Cabrio uit 1964 gehad. Na 10 jaar 60.000 KM heb ik hem helaas weg moeten doen i.v.m. tijdgebrek en een te verot chasis. Afschrijving over 10 jaar FL 1,250.- en aan onderdelen heb ik ongeveer FL 800.- uitgegeven. Dit is voor mij nog steeds de goedkoopste auto waar ik tot nog toe in gereden heb.

Ik woon en werk momenteel in Singapore en bezit nog steeds een Discovery uit 1994 die ik om belastingtechnische rede wil omruilen voor een 109 station wagon.

Ik heb een aantal handelaren benaderd die mijn Discovery een waardeloze auto vinden en mij vervolgens een dure glimmende LR 109 met gebreken aan het chasis in de maag willen splitsen. Let dus goed op.

O, ja, als je eenmaal Landrover rijdt pas op het is een verslaving waar je niet meer vanaf komt. Een ander tip, alle mensen die je waarschuwen waar begin je aan kloppen straks bij je aan met de vraag kun je ons niet helpen met verhuizen, je auto is zo ruim, of wil jij een aanhanger met puin naar de stort brengen e.t.c. weiger dit categorisch of vraag een bijdrage voor het onderhoud.

Groeten

Edgar

• Robert Gerritsen

Jullie zijn van harte welkom!

Ik begin zelf binnen nu en een maand ongeveer aan het grootste projectonderdeel,

n.l. het op- en afbouwen.

Dus schrik niet als jullie hier eventueel naartoe komen en er ligt overal wat, behalve iets om daadwerkelijk mee te rijden aan onderdelen.

Groet, Robert & Yvonne.