Nieuw gegalvaniseerd chassis 88"/109"

• Steven

Nou jongens begin er dan maar niet aan want een gegalvaniseerd chassis mag er niet onder in Nederland.

• johan

tja, allemaal helemaal gelijk… maar mijn nieuwe gegalv. chassis is wel lekker hoor!!

Er zijn en hoop mazen in het net waar je wel doorheen kunt maar niet mag… Kijk alleen al naar moters. Binnen de marges van wat er in je kenteken bewijs vermeld staat mag jij een moter in je auto plaatsen. Daar maken ze bij de APK geen problemen van, weer WEL bij de RDW. Ik heb nu ook een 3.0 liter V6 in mijn LaRo omdat bij 6 in lijn in de revisie is. En dat mag omdat nergens in mijn kenteken bewijs de inhoud van de moter staat (2.6) en ook nergens of het een 6 in lijn of V6 is… Maar ik moet me nu niet bij de RDW vertonen.

Het inslaan van nummers kun je trouwnes ook bij de garage laten doen… bel ff naar een LaRo garage of hij dat wil doen, meestal wel, zij kunnen dat een stuk beter dan jij zelf. Doe het net na een APK keuring dan heb je een jar de tijd om je nieuwe chassis lekker te bemodderen en ervoor te zorgen dat hij er net zo belabberd uitziet als je oude.

• johan

Als je langs de RDW wilt, wat wel het meest veilig is, doe dat dan wel met HELE auto en niet met onderdelen. Zo gauw je auto uit elkaar ligt bschouwt de RDW hem automatisch als samengesteld voertuig en komt er automatisch imand langs die per onderdeel gaat vaststellen of het origineel is… en dan hoef ik niemand te vertellen dat dit prkatisch nooi goed gaat en je de bekende huilende mensen hebt.

Toen ik opbelde naar de RDW (mijn auto was toen al reeds een grote bouwdoos van onderdelen) vroegen ze mij, nadat ze dit hadden verteld, wat mijn naam was en war ik woonde want ze wilde de vlg dag langskomen. Toen ik dit weigerde (ik belde slechts voor wat info…), werd de RDW boos en drijgde de politie te bellen omdat ze een vermoeden hadden van illegale zaken… ik heb snel de hoorn erop gegooid en heb een garage gebeld en het probleem uitgelegd. “bouw hem maar op, dan slaan wij het nummer er wel in…”… klaar was kees

• Hendrik

Iedereen mag geloven wat hij/zij wil.

Er komen nu steeds meer meningen los maar je hebt alleen maar de mening van de RDW keuringsmester nodig. Gewoon met hen overleggen (van tevoren) en doen zoals zij het willen. Zolang men zich aan hun spelregels houd en zij registreren dat het chassis vervangen wordt is er niets aan de hand.

Alle mensen met gezeik achteraf hebben het van tevoren gewoon niet goed gedaan. Er zijn gewoon regels waar je aan moet houden en er zijn gewoon mogelijkheden die je mag benutten…..

Groet, Hendrik.

• Steven

Als je een gegalvaniseerd chassis wilt kan je dus twee dingen doen:

Je gaat bij de RDW vragen of het mag en hoe je dat aan moet pakken.

Is er iemand die dit al heeft nagevraagd bij de RDW, en misschien is het ook verstandig om dit bij meerdere RDW stations na te vragen, ik heb namelijk de indruk dat het antwoord nog wel eens wil verschillen van keurmeester tot keurmeester.

Of je slaat het nummer er zelf in en zorgt dat je nooit meer bij de RDW langs hoeft.

In principe kom je ook nooit meer bij de RDW want een APK keuring is een heel ander verhaal.

• Bjorn

Er zijn al genoeg mensen door de mand gevallen bij een steekproef bij de APK, die dus WEL door de RDW wordt gedaan.!!

Mensen die in een 2cv rondrijden met een gegalv. chassis staan tegenwoordig met het zweet in hun handen bij de APK. In eendenland is namelijk de pleures uitgebroken mbt chassis. Ze hebben bij de RDW een lijst waarop alle verschillen staan tussen orginele en immitatiechassis, met foto's en al.

Maar nogmaals, wat iedereen doet moet ie zelf weten. Maar als ze zien dat er een gegalv. chassis is gebruikt en je hebt geen certifikaat van de inslag, weten ze dus ook dat je t zelf hebt gedaan.

Bjorn

• johan

dit vindt ik erg vreemd want bij een APK keuring mag de keurmeester (zelfs niet bij een steekpoef) letten op de orginaliteit van de auto. hij kijkt naar het numemr of dat er duidelijk in staat maar mag niet kijken naar het soort chassis, dat mag allen bij een RDW keuring. Misschien heb i khet mis maar dit is wat merdere garages mij hebben verzekerd.

• Bjorn

Dat is absuluut waar. Ze mogen de APK goedkeuring hier niet voor weigeren. Wat ze wel mogen (en waarvan ik weet dat ze dat ook weleens gedaan hebben) is aangifte doen bij de politie op verdenking van fraude! Ik ken namelijk een geval waarbij ze tijdens de apk steekproef hadden gekonstateerd dat het chassisnummer zelf was ingeslagen. Het betrof hier ,volgens de man van de rdw, namelijk een niet toegestaan chassis. Het was dus duidelijk dat het nummer niet door de RDW was ingeslagen. De auto is toen in beslag genomen op verdenking van fraude. (het zou immers ook een gestolen wagen kunnen zijn!!) De eigenaar heeft toen na lang wachten en het overleggen van foto's zijn auto teruggekregen inclusief een boete, en moest binnen een bepaalde tijd zijn auto laten herkeuren met een orgineel chassis. Pas daarna heeft ie de papieren weer teruggekregen.

• Bowy

In mijn ogen is de oplossing van, het wel of niet bewandelen van de formeel goede weg vrij simpel. Je schat de risico's in en maakt voor jezelf een afweging of je dit het waard vindt… Zo ja dan gewoon gegalvaniseerd chassis zo nee dan niet!!

Verder is het risico volgens mij ook nog eens erg afhankelijk van de willekeur van de RDW……

Groet Bowy

en succes met jullie chassis!

• Henk Jan

Mee eens!

In mijn werk heb ik nogal eens met de douane te maken en de ene beambte is de andere niet. Daar zit veel verschil in qua coulance

Je moet bij de RDW maar hopen dat je niet een fanatiekeling treft die alleen maar vanuit zijn boekje kan lezen en niet zelf creatief kan nadenken.

Henk Jan