difflock

• Henk Jan

Hallo,

Is er ook iemand die mij exact uit kan leggen hoe ik een difflock gebruik en wanneer ik het in moet schakelen. (Het moet geloof ik wel op je auto zitten)

De exacte werking van het systeem lijkt me ook wel interessant om te weten.

Alvast bedankt voor de reacties.

• Ron

het difflock gebruik je alleen als je bijna vast zit, en dan alleen als je recht uit rijdt!!

en ja, het moet er wel op zitten. op de wat nieuwere land rovers zit een automatisch difflock, en staat het dus niet meer op de pook-knop.

• Frank

Hmmmm..

Diff-Lock

Bij terreinvoertuigen met permanente vierwielaandrijving kan in het terrein het probleem ontstaan dat één wiel doorspint en de wagen daar de aandrijving verliest. Om dit te ondervangen is het middendifferentieel handmatig te blokkeren. Men noemt dit Diff-Lock of differentieelslot. Het Diff-Lock dient ervoor om de draaisnelheid van de voor- en achteras gelijk te maken en ten opzichte van elkaar te blokkeren. Hierdoor komt op voor- en achteras dezelfde aandrijvingskracht te staan. Bij auto's met apart inschakelbare vierwielaandrijving bereikt men dit bij het inschakelen van de 4 x 4 ( 4H of 4L). De Diff-Lock en 4 x 4 schakelt men in met het kleine pookje achter de versnellingspook. De Diff-Lock kan onder normale rijomstandigheden, dus geen extreme belasting of wielspin, worden in- en uitgeschakeld. Schakelen naar 4 x 4 dient stapvoets met ingetrapte koppeling te geschieden. Diff-Lock, ofwel 4 x 4 (4H of 4L) mag NOOIT op verharde wegen worden gebruikt, omdat het blokkeren van de bewegingsvrijheid van de assen tot levensgevaarlijke situaties kan leiden. Bovendien loopt u de kans het systeem schade toe te brengen.

Sper-/limited slip differentieel

Er zijn systemen in de handel die het differentieel zelfs in de voor- en achteras kunnen blokkeren. Met het sperdifferentieel kan de chauffeur het differentieel manueel blokkeren. De limited slip, een zelfdenkend systeem, blokkeert bij meer dan 30% omwentelingsverschil tussen linker- en rechterwiel. Het is dus niet handmatig te bedienen

• Frank

Oh,

Goed hoor

Ik dacht dat je wilde weten hoe een diff lock werkte, Joh!!

Vr gr,

—– Original Message —–

From: “S.Stalman-Helder”

To:

Sent: Monday, November 25, 2002 8:55 PM

Subject: Re: difflock

> hieruit maak ik op dat je niet in het bezit bent van een landrover die heeft

> wel degelijk een difflock (rijd zelf Range Rover)

> —– Original Message —–

> From: “Frank”

> Sent: Monday, November 25, 2002 8:28 PM

> Subject: Re: difflock

>

>

> > Dit bericht is verzonden door: landrover.startpagina.nl.

> >

> > —————————————————————-

> >

> > Hmmmm..

> >

> >

> > Diff-Lock

> >

> > Bij terreinvoertuigen met permanente vierwielaandrijving kan in het

> terrein

> > het probleem ontstaan dat één wiel doorspint en de wagen daar de

> aandrijving

> > verliest. Om dit te ondervangen is het middendifferentieel handmatig te

> > blokkeren. Men noemt dit Diff-Lock of differentieelslot. Het Diff-Lock

> dient

> > ervoor om de draaisnelheid van de voor- en achteras gelijk te maken en ten

> > opzichte van elkaar te blokkeren. Hierdoor komt op voor- en achteras

> > dezelfde aandrijvingskracht te staan. Bij auto's met apart inschakelbare

> > vierwielaandrijving bereikt men dit bij het inschakelen van de 4 x 4 ( 4H

> of

> > 4L). De Diff-Lock en 4 x 4 schakelt men in met het kleine pookje achter de

> > versnellingspook. De Diff-Lock kan onder normale rijomstandigheden, dus

> geen

> > extreme belasting of wielspin, worden in- en uitgeschakeld. Schakelen naar

> 4

> > x 4 dient stapvoets met ingetrapte koppeling te geschieden. Diff-Lock,

> ofwel

> > 4 x 4 (4H of 4L) mag NOOIT op verharde wegen worden gebruikt, omdat het

> > blokkeren van de bewegingsvrijheid van de assen tot levensgevaarlijke

> > situaties kan leiden. Bovendien loopt u de kans het systeem schade toe te

> > brengen.

> >

> > Sper-/limited slip differentieel

> >

> > Er zijn systemen in de handel die het differentieel zelfs in de voor- en

> > achteras kunnen blokkeren. Met het sperdifferentieel kan de chauffeur het

> > differentieel manueel blokkeren. De limited slip, een zelfdenkend systeem,

> > blokkeert bij meer dan 30% omwentelingsverschil tussen linker- en

> > rechterwiel. Het is dus niet handmatig te bedienen

> >

> >

> > —————————————————————-

> > Verzonden door www.prikpagina.nl

> >

>

>

• Jan

Ja, hij heeft ergens de klok horen luiden, maar……………………

• Henk Jan

Sorry,

Bedoel je mij?

• Henk Jan

Heren,

Allen bedankt voor uw uitleg!

Het is me nu in ieder geval een stuk duidelijker.

M.vr.gr.

Henk Jan

• Marco

Beste Ron,

Waarom alleen als je rechtuit rijdt?

Marco

• Henk Jan

Kan het ook per wiel afzonderlijk?

Even voor de goede orde:

Wij zijn bezig een 88'te restaureren. Daarin zit naast de gewone versnellingspook ook nog een pookje met een rode knop (voor hoge en lage gearing) en een pookje met een gele knop voor het inschakelen van 4wd bij hoge gearing.

Volgens jullie informatie fungeren deze poken dus als difflock?

Of heb ik het nou verkeerd begrepen?

• Jan

Henk Jan, je hebt het over een Series Land Rover, deze heeft standaard twee wiel aandrijving en de mogelijkheid om de voorwielen bij te schakelen.

Bij de wat modernere Land Rovers met permanente viewielaandrijving moet ook het verschil in omwentelingen tussen de voor- en achteras opgevangen worden, net als het verschil in omwentelingen tussen de twee wielen op een (1) as (als je een bocht neemt). Dit wordt gedaan door een (derde) differentieel in de tussenbak te plaatsen. Deze is dan apart te sperren d.m.v. het diff. lock. Bij jouw Land Rover zit er geen aparte diff. lock op omdat je geen permanente vierwielaandrijving hebt.

Als jij vierwielaandrijving inschakelt, het maakt niet uit of dat hoog of laag is, dan is er zowiezo een starre verbinding tussen de voor- en achteras. Daarom mag je dus ook niet met ingeschakelde vierwielaandrijving op de verharde weg rijden, omdat er dan geen wielspin kan plaatsvinden. Doe je dat wel, dan zal op een gegeven moment er iets afbreken en dat is dan meestal een steekas.

Hoop dat het duidelijk is,

Groet,

Jan.