Land Rover voor student?

• Joost

Misschien een hele domme vraag, maar is een Laro geschikt (qua kosten dan..) voor een student? Verbruik zal heel wat hoger liggen neem ik aan dan m'n huidige autootje (een Fiat Panda, lach maar even ;-) maar aan de andere kant, als het een ouder model is, hoef ik geen wegenbelasting meer te betalen, en ik heb gehoord dat een oldtimerverzekering ook maar heel weinig is?

Kan iemand misschien een grof overzichtje geven wat een oude Laro zoal kost op jaarbasis? -Ik rij niet veel kilometers, alleen tijdens de zomervakantie wil ik er wel eens 5000 km opzetten in een paar weken.-

Misschien dat iemand ook nog tips heeft over meest geschikte type, of waar je bij aankoop op moet letten?

Bij voorbaat dank!

Joost.-

• 110

Ja hoor,

prima geschikt voor !

Je moet er alleen ook wel een baan bij nemen.

Maar serieus:

Let er bij oldtimer verzekeringen even goed op dat sommige een minimum leeftijd hebben (ook voor de bestuurder), er moet soms een “eerste” auto bijverzekerd worden, en dat een Land Rover niet zuinig rijdt.

Maar mij lukt het, met die baan erbij, prima om een 110 te rijden (tenminste na die RDW-keuring).

Succes, en met andere vragen (of voor een uitgebreider antwoord) mail je maar.

• Joost

Hé, te gek!

Ik ben nog ff wat aan het rondspitten geweest op het Net, een Land Rover 88 series III of IIa lijkt me op dit moment het meest interessant. Maar dan wel een dieseltje.. verbruik schijnt dan rond 1 op 10 te liggen, klopt dat ongeveer?

Mocht de verzekering een beetje lastig gaan doen, dan kan ik hem natuurlijk ook nog onder een van m'n ouders' naam registreren en de verzekering via hun laten lopen, toch?

Cheers!

• 110

Verbruik klopt wel.

Hangt natuurlijk wel af van de staat van de motor, en hoe je er mee rjdt.

Realiseer je dat, zelfs vergeleken met een Panda, het comfort van een Land Rover minder is. Of beter: anders.

Wat verzekeren betreft: dat hangt natuurlijk van je ouders af, en bedenk dat je dan geen schadevrije jaren opbouwt Wel even schadevrij rijden).

Wat de prijzen betreft:

als je handig bent, of wilt worden, dan moet je onder de drieduizend euro een goede 88 diesel kunnen kopen. Met goed bedoel ik dan: de moeite van het onderhouden/opknappen waard.

Lees eens de pagina's op:

http://members.chello.nl/j.wiggers2/gomba/

Dan kijken bij downloads, en dan onderaan:

10,3Mb Het bekende boekje van de LRCH over aanschaf 2e hands Landrover.

Er staan zoals je zal zien ook veel handleidingen van serie's

Succes

• Rene

Hoi Joost;

Of een Landrover voor een student te rijden is hangt er erg van af hoe graag die student dat wil !! Hoe je het ook bekijkt, een Landrover is gewoon een fantastische wagen maar een duur kreng om goed te onderhouden en te rijden, geloof me ik heb er tientallen in onderhoud. Als je het er voor over hebt moet je het altijd doen, je hebt een gigantisch stuk auto in je handen en als het in je zit wil je absoluut nooit meer iets anders rijden, denk alleen van te voren er wel goed over na en koop er nooit een omdat het zo gaaf staat tegenover je vrienden (die je waarschijnlijk toch voor gek verklaren) of omdat je zo goedkoop wegenbelastingvrij rijdt. Je zal de eerste niet zijn die financieel totaal leegloopt op zo'n wagen. Ik vind de schatting dat je een goede Landrover koopt onder de € 3000,00 erg optimistisch, iemand die dat kan (de gelukstreffers daargelaten) zoek ik nog als inkoper.

Veel succes met je beslissing maar probeer ook tegenover jezelf objectief en eerlijk te blijven !

Groeten Rene Gans

• 110

Rene,

Met die drie duizend bedoel ik, zoals gezegd, een auto die de moeite waard is om op te knappen en te blijven onderhouden. Je moet ergens mee beginnen, en een beetje spreiding van kosten kan geen kwaad voor de gemiddelde student.

Verder heb je groot gelijk: het zijn prachtige wagens, en rampzalige vervoersmiddelen.

Groet

• Aad

Voor een lightweigt ben je tussen de 5000 en 6000 euro kwijt

Voor een serie tussen de 6000 en de 8000

Voor een defender tussen de 7000 en de hoofdprijs in de staatloterij

Dit zijn prijzen voor ex leger.

Niks mis mee trouwens.

en wat waar is, eenmaal een landover nooit meer wat anders.

Kijk eens op www.ronbolleboom.nl

• Jorrit

Helemaal mee eens Al moet ik zeggen dat ik blij ban dat ik de 110 als hobby heb en niet als eerste auto mocht ze het begeven heb ik alle tijd om naar onderdelen opzoek te gaan. want van mijn eerst auto ben ik afhankelijk. Als ik van de Laro afhankelijk was had ik er met een stuk minder plezier mee in het terrein gereden. Desondank Is da laro waarschijnlijk in nood het laatste vervoersmiddel wat ik de deur uit zal doen. het mag de naam auto/ vervoersmiddel eigenlijk niet meer dragen het is bijna a way of living. maar wel een ontzettend mooie manier. Ik kan mij voorstellen dat je als student niet volledig afhankelijk bent van je auto, en het een stuk hobby is. als je het er voor over hebt moet je het doen. Zo niet blijf uit de buurt van deze site en alle andere laro gekken want zo gauw je besmet bent met het virus is er geen weg meer terug.

Succes, Groetjes Jorrit

• bowy

Hoi Joost,

Ik ben zelf semi student en heb een ' 64 series IIa 88. De vast kosten mogen dan erg laag zijn, echt goedkoop is het niet behalve als je zelf errug handig bent en niet in het terrein komt……..! Mij bevalt het wel maar wel bijna elk weekend aan het sleutelen…. Maar dat is hobby vind ik….

Ik studeer zelf in Groningen jij toevallig ook?

Groet Bowy

• beerman

Eeey

Hier een student uit Delft die dit weekend nog vuile handen en kleren had

van het klussen aan de landrover. Heb een sanatan serie 3 station wagon en hij

ligt goed uit elkaar deze winter, in de zomer lekker zonder het dak rijden! Hij is

bij mijn ouders meeverzekerd als oldtimer en kost idd haast niets en is wegenbelasting vrij omdat het een oldtimer is.

Laat maar eens wat weten als je ergens in de buurt studeert en doorgaat met de aanschaf!