Bodem onderhoud

  • Jorrit

    Goededag,

    ik heb een 110 uit '86 die regelmatig mee het terrein in gaat, nu maak ik mij enigzins zorgen over het behoud van de 110. ik heb helaas geen gegalvaniseerd chassis, en ook zit er de standaard laro lak op (geen kraswerende defentie “lak”). wet kan ik doen om de 110 lange tijd in geode conditie te houden. Ik heb helaas niet het geld om haar te laten galvaniseren.

    Alvast bedankt Jorrit

  • Louis

    Jorrit,

    Dit over het chassis: Als je regelmatig met je landrover het terrein ingaat ga je ook dus door de mud.; op de chassisbalken blijft dan een hoop van die troep achter. Met de hoogedrukspuit afspuiten en dus niet laten zitten; anders ontstaan er daar rotte pleken. Controleer regelmatig de gevoelige plaatsen. Het chassis moet goed in de tectyl zitten maar ook de binnenkant van het chassis. Vaak zit de binnenkant van het chassis vol met zand e.d. met water is dat al gauw een rotte plek. De binnenkant van de chassisbalken kun je schoonmaken met een hogedrukrioolontstopper met spuitslang (te huur bij de Gamma) Chassis is toegangkelijk via de de afsluitdopjes in de achterbumper. Als de balken van binnen schoon en droog zijn de boel tectyleren met een dunne lange slang.

    suk6 Louis

  • Gert

    Wil je je chassis in orde houden is het verstandig met een staalborstel je chassis schoon te krabben, welliswaar nadat je het goed gereinigd (hoge drukspuit) en gedroogd hebt.

    Vervolgens kun je met spuitbussen Tectyl ML (bruinige primer), hier zitten tevens lange dunne slangen bij voor in het chassis (en deuren), je chassis voorbehandelen. Vervolgens goed laten drogen en afbehandelen met zwarte Tectyl (spuitbus of met de kwast uit bus) en laten drogen. Budget vriendelijk, maar als nadeel: tectyl lost op (wordt vloeibaar) bij morsen met diesel, wasbenzine e.d.. Andere oplossingen zijn al snel duur.

    Succes.

    Gert

  • Jorrit Keus

    Hoi Louis,

    kun je nader om schrijven hoe je met een lange slang de binnen kant van het chassis tektyleert?

    Groetjes Jorrit

  • Louis

    Jorrit,

    Tectyl kun je spuiten door het eerst goed te verdunnen met b.v. benzine. Gebruik een vloeistofspuit voor op de compressor die je ombouwd met een aansluiting voor een dun slangetje +_ 6 mm.

    Als spuit/vernevel kopje maak je van een schroef waarvan de schroefdraad in de lengte driehoekig hebt gevijld. Een klein randje (3x) schroefdraad blijft zitten en deze schroef draai je dan in de slang totdat die bijna aansluit met de slang. De vloeistof zal als je die door de slang blaast op de drie plaatsen langs de schroef ontsnappen en met kracht tegen de kop van de schroef slaan waardoor de vloeistof verneveld. Het spuitslangetje trekje eerst met een elektra-installatieveer door je chassis. Als je de slang tijdens het spuiten langzaam door je chassis terug trekt heb je de zaak zo getectyleerd. De dwarsbalkjes doe je daana even apart.

    Pas op: vernevelde tectyl met benzine is uiterst explosief,

    Groeten Louis

  • Jorrit Keus

    Gert en Louis, hartelijk dank. ik kan weer even aan het werk, ik hoop op deze manier het leven van mijn 110 te rekken tot ik de loterij heb gewonnen en het chassis kan laten galfaniseren.

    bedankt!!

    groetjes Jorrit

  • Chris

    Ik wil je toch een beetje waarschuwen rond Tectyl. Ik zat een beetje met hetzelfde geval als jou. Bij mij was het chassis nog perfect (ex-mariniers 110) maar er zat nouwelijks bescherming op. Na wat rond bellen bleek dat maar heel weinig bedrijven nog tectyl gebruiken. Punt 1: het is zeer schadelijk voor je gezondheid bij aanbrengen, punt twee: de oplosmiddelen verdampen in de loop der tijd uit het tectyl, waardoor het poreus en hard wordt en gemakkelijk scheurt en water naar binnen kan. Van buiten zie je vaak niets, maar ondertussen rot het chassis achter de tectyl weg. Ik heb de auto met Valvoline laten behandelen, een wasolie. kostte €370,- maar toen hadden ze ook echt ieder holle plekje gedaan, ook het schutbord en de deurprofielen. Dat valvoline blijft plastisch. Ik zou voor dat geld niet zelf aan de slag gaan, het is een enorme klus, en deze specialist reed ook zelf 110, dus wist alle holle gaatjes wel te vinden.

    in elk geval succes!!

    gr. Chris

  • 110

    Chris,

    Ik wil zelf ook mijn auto (laten) behandelen vandaar de volgende vragen:

    Bij welk bedrijf was dat ?

    En hoe lang geleden ongeveer ? (en wat is de staat nu, beschadigingen enzo)

    Met dank

  • Louis

    Chris,

    Ik gebruikte tectyl en tectyleren als zelfstandignaam- en werkwoord; ik heb niet bedoeld deze als merknaam(R) te adviseren. Zelf gebruik ik WAX-seal van Comma.

    Groeten Louis

  • Chris

    Ik heb het in Ter Apel bij Autobedrijf Anton Potze (Saabspecialist, tel: 0599-583853) laten doen (voorbij Emmen; neem een paspoort mee voor het geval je een verkeerde afslag neemt, het ligt tegen de grens). Het is een van de weinige bedrijven (die ik kon vinden) waarbij je de auto zelf droog en schoon aanleverd, je bent hem dan maar één dag kwijt. Besteed dus een week vooraf een uurtje in de wasbox en houdt de auto een paar dagen binnen (liefst verwarmde ruimte). Ik heb zelf een stoomreiniger, waarmee ik de laatste dingetjes heb gedaan. Als hij goed schoon is, spuiten zij het chassis alleen met lucht nog na, anders komen er nog reinigingskosten bij a €35,-/u. Alleen het chassis laten behandelen kost ong. €125,- (voor een 110). Wil je alle holle ruimtes laten doen (dus ook de binnenkant van het schutbord en de deurprofielen en de volledige onderkant) dan kost het €300,- ex BTW. Ik heb de full treatment laten doen en ben er bijzonder tevreden over. je ruikt na 2 weken nog de bijenwas en kunt beter een paar weekjes wachten voor je het terrein in gaat. De eerste weken is het nog heel zacht, dat wordt minder, maar het blijft altijd plastisch.

    Wil je lang van je LaRo genieten, dan zou ik het zeker doen.