Range Rover Sport accu wissel - start niet meer.

  • Erik Schaap

    Hallo Beste Prikkers,

    Na een heeeele lange tijd toch weer een post met een vraag voor wat raad en daad.

    Heb na 10 super mooie Defender T5 jaren een 2005 Range Rover Sport SC gekocht. De TD5 was echt een super fijne en betrouwbare

    auto welke weinig geheimen meer had. De RR daarentegen geeft toch weer wat uitdaging. Dus, daar komt ie, de uitdaging en vraag;

    Gister toch maar eens de accu vervangen vanwege een vervelende HDC, Transmission en Suspension fout … ook bekend als de 3-amigos geloof ik.

    Nu doet zich het volgende voor, auto wil niet meer starten. Alleen een tikje onder de dash bij de passagierskant, relais in de fusebox maar

    verder niets.

    Mijn vermoeden is dat de startonderbreker roet in het eten gooit daar ik ook de zekeringen kast onder de kap hebt schoongemaakt en het hele

    verhaal wat langer duurde dan normaal. Verder geen meldingen meer op het dashboard, geen rare piepjes, geen zekeringen of losse stekkers,

    alles werkt verder naar behoren

    Mijn vraag is dan ook 2 ledig:

    + Is hier iets aan te doen zonder gelijk een diagnose computer nodig te hebben.

    + Mocht er een diagnose computer nodig zijn, is er iemand in de buurt van Putten - Gelderland die mij uit de brand kan helpen gezien de auto niet start.

    Bedankt alvast voor al jullie reacties en ik wens iedereen een hele fijne jaarwisseling.

    Groet,

    Erik Schaap

  • Ruud Lemmens

    Ben bang dat hij geblokkeerd is. Normaalgesproken kun je een Range weer vrij krijgen door de EKA code in te geven (aantal kerel links/rechts draaien met de sleutel in portierslot)

    Deze code staat op een los kaartje dat bij de auto zit en de EKA procedure staat in de handleiding.

    Anders zit er helaas niks anders op dan een trip naar de dealer met een Testbook, Autologic of een Rovacom (een gewone obd scanner heb je niks aan)

    Tip bijzijde: als je de sleutels nieuw inleert, doe dan ook meteen nieuwe batterijtjes in de handzender, scheelt een hoop stress als ze leeg zijn, want….

    je raadt t al, dan moet je dit circus weer herhalen.

    Groeten, Ruud

  • Kees van der Velde

    Hallo Erik,

    Ik heb geen ervaring met Rangerovers, (wel met de TD5 Defender…) dus daarmee kan ik je helaas niet verder helpen. Je vraagt ook of er bij jou in de buurt iemand is met kennis van je auto.

    Dicht bij jou zit Bas van Slooten en die zou wellicht kunnen vertellen wat er loos is… Succes!

  • Erik Schaap

    Hallo Ruud,

    Wat een snelle reactie, dank daarvoor.

    Ben gelijk met je tips aan de slag gegaan maar blijkbaar kan ik geen gebruik maken van de EKA procedure.

    Zijn er wellicht nog andere mogelijkheden of heeft iemand de beschikbaarheid van een diagnose computer.

    Wederom bedankt.

    Groet

    Erik

  • Erik Schaap

    Hoi Kees,

    Ik had Bas idd al benaderd met mijn vraag en kreeg het advies om naar de dealer te gaan.

    Zal het na de feestdagen nogmaals proberen, had de indruk dat hij mijn vraag niet goed begreep en nogal druk was.

    Groet,

    Erik

  • Ruud Lemmens

    Vermoedelijk is de auto de synchronisatie met de sleutel kwijt, of de synchronisatie tussen de BECM en het motormanagement.

    BECM is de ECU waar in feite je volledige voertuig identificatie op staat (Km stand, Alarm codes etc), deze geeft hij door naar de ECU van de motor en heft zo de startblokkering op.

    Bij spanningsverlies, kan het ertoe leiden dat de communicatie met de sleutel, of tussen BECM en motor ECU verstoord wordt.

    Enige optie die je dan hebt, is hem opnieuw te laten programmeren. Nadeel is alleen dat er op de markt maar een paar beschikbare systemen zijn waarmee dit kan. De Range Rover heeft namelijk al vanaf de P38 een eigen protocol, dat veel uitgebreider is dan het generieke OBD (on Board Diagnose) van “normale” auto's.

    Bij Landrover hangen ze hem aan een Testbook, dat is het originele equipment van Landrover. Als aftermarket alternatieven zijn er systemen genaamd Rovacom van Blackbox solutions en Autologic.

    Heb zelf helaas niet de beschikking over deze systemen, dus kan je niet concreet verderhelpen helaas.

    Groeten, Ruud

  • G-men (Gargamel)

    Heb je de wagen naar standby laten gaan voordat je de accu losgenomen hebt ?? Zo niet, dan heb je goede kans dat niet alle systemen uitgeschakeld waren en dat er her en der wat bitjes scheef zitten. Sleutelcode zou hij echter niet mogen verliezen….

    Bij een Disco 3 of RR van na 2004 altijd een paar minuten wachten nadat je de wagen geopend hebt of de sleutel uit het contact hebt gehaald.

    In die generatie hebben ze in electrisch opzicht alles opnieuw ontworpen, o.a. is het Terrain response systeem geintroduceert.

    Deze wagens zijn dan ook niet meer te vergelijken met de oudere P38 of Disco2; die idd “The 3 amigo's” als standaardfout hadden.

    Storingsmanagement van de latere versies zijn stuk geavanceerder en geven veel meer details; zo wordt voor het terrain response systeem de (ingeveerde stand) van elk wiel gemeten en zitten er ook hellingsensoren en een stuurstand decoder in de wagen.

    De fout die jij geeft wordt vaak veroorzaakt door een wielhoogtesensor of de bekabeling daarvan ( Zitten onder je spatborden, check vooral even de pluggen en bekabeing) De waarden worden per auto gecalibreerd en het kan zijn dat er eentje buiten de ingestelde waarden komt.

    Stuurstandencoder is ook nog een optie, dit naast idd accu en een echt “defect” aan de luchtvering.

    Om hem aan de praat te krijgen, kun je proberen het hele spul te resetten.

    Zorg dat de wagen niet op slot is en het alarm uitgeschakeld is.

    Wacht tot de wagen in “standby is gegaan”. (2 minuten nadat hetr radio display uit is gegaan.)

    Neem de accupolen beide los.

    Wacht 5 minuten en houd dan de + en - kabel even tegen elkaar aan. Dan ben je alle restspanningen in het systeem kwijt.

    Wacht 1-2 minuten en sluit de accu weer aan (+ eerst, - als laatste.)

    Wach 1 minuut.

    Probeer nu met de afstandsbediening de wagen vrij te geven. Als dit werkt, plaats dan de sleutel in het contactslot. Wacht een minuut en kijk of je hem kunt starten.

    EKA code met de “portierslotenprocedure” bij een RRS van na 2005 gaat niet werken; die zou automatisch moeten synchroniseren…. Werkt bovenstaande “eenvoudige reset” niet, dan zul je met de sleutelcode aan de gang moeten; maar daar heb je een testbook of Rovacom voor nodig zoasl Ruud al aangeeft.

    Heb je de code niet, dan kan een officiele LR dealer deze voor je opvragen…….. uiteraard niet gratis :(

    Documentatie kun je vinden op :

    http://topix.landrover.jlrext.com/topix/vehicle/lookupForm;jsessionid=D2B2FB0D4B585D3C219286594AF7F41F.prs72903

    Selecteer model en bouwjaar en je hebt toegang tot de gebruikershandleiding….

    Mbt testapparatuur zou ik je deze kunnen aanbevelen voor de RRS&Disco 3/4 (wel voor juiste model bestellen !)

    http://www.gap-diagnostic.com/products/iidtool.html

    Zie ook filmpje over de luchtvering : http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vXzFDaiSmhM

    Deze staat bij mij ook nog op het lijstje. Je kunt alle fouten uitlezen, resetten, live data opvragen en diverse opties instellen.

    Dus naast de ECU ook de controllers van de luchtvering, alarm systeem, de automaat en het entertainment systeem. Alles via de CAN-bus aansluiting bij het stuur. Dus zonder extra kabels, speciale connectoren etc.etc. Verkrijgbaar via Britpart; dus ik denk ook bij Paddocks wel te bestellen. Je kunt hiermee ook de luchtvering en stuur sensoren opnieuw calibreren. Is een fascinerend stukje techniek.

    Uiteraard kun je ook alles helemaal op tilt laten gaan; dus wel even uitkijken met dat spul. Overigens gebruikt hij het display in het instrumentenpaneel en de knopjes op het stuur; dus als dat niet werkt…..

    Succes, ik hoop dat een eeenvoudig reset werkt…

  • Erik Schaap

    Beste Ruud & G-Men,

    Om mee te beginnen de beste wensen voor 2013 aan jullie! En aan alle Prikkers natuurlijk :)

    Daarnaast wil ik jullie bedanken voor alle tips en trucs tot dusver. Zal morgen gelijk het eea proberen vwb het resetten waarna ik de resultaten gelijk op het prikbord zal posten.

    Thanks!

    Gr

    Erik

  • Bart van Dessel

    Ik heb hier een dik werkplaatshandboek liggen van de RRS, maar daar heb je niet veel aan denk ik. Rare vraag, ben je toevallig lid van de wegenwacht met hulp aan huis??;) Een moderne wegenwachter is heel goed op de hoogte van electronische problemen, maar als een RRS alleen maar dealer apparatuur accepteerd dan kan die ook weinig doen denk ik.

    Gr, Bart

  • Erik Schaap

    Hoi Bart,

    Dat heb ik zojuist even nagekeken, en idd. Wegenwacht service met woonplaats service. Goede tip Bart!.

    Zal morgen eerst de reset procedure van G-men proberen en mocht dat geen suc6 zijn contact opnemen met de ANWB.

    Gr

    Erik