gereedschap

  • Kim

    Hallo allemaal,

    Ik begrijp dat ik te maken heb met iets heel nieuws…vandaar mijn snelle reactie: wie-oh-wie kan mij meer vertellen over goed gereedschap voor een LR 109 III? Net gekocht, ben nog groen, maar wil graag informatie! Welk merk, welke maten e.d.

    Was eerder lid van de list, maar i.v.m. vakantie afgezegd. Kan er nu onmogelijk meer lid van worden…ik begrijp nu waarom :) De site van LRCH ligt ook al dagen plat…. Gr. Kim

  • Aad

    Gewoon goed stevig spul kopen.

    Het hoeft niet perse Gedore te zijn maar rommel vd Gamma heeft niet lang het leven.

    Alle maten zijn gewoon metrisch, dus 13 mm enz.

    Wat anders is is de schroefdraad, die is wel Engels.

    Groetjes

    aadKim schreef:

    >

    > Hallo allemaal,

    > Ik begrijp dat ik te maken heb met iets heel nieuws…vandaar

    > mijn snelle reactie: wie-oh-wie kan mij meer vertellen over

    > goed gereedschap voor een LR 109 III? Net gekocht, ben nog

    > groen, maar wil graag informatie! Welk merk, welke maten e.d.

    > Was eerder lid van de list, maar i.v.m. vakantie afgezegd.

    > Kan er nu onmogelijk meer lid van worden…ik begrijp nu

    > waarom :) De site van LRCH ligt ook al dagen plat…. Gr. Kim

  • Wouter

    In de Haynes Owners Manual voor de LandRover (Op elke beurs, of bij onderdelen leveranciers te koop) staat een gereedschappenlijst. Dan koop je tenminste niets overbodigs. Zorg er wel voor dat je goede kwaliteit gereedschap koopt. Te koop bij automaterialenzaken, IJzerhandels en Toolshops. Wat het verschil tussen goed gereedschap en goedkoop gereedschap, daar kom je achter als je iets los moet hebben wat echt vast of dan wel vast geroest zit. Met goed gereedschap komt het los of breekt het af. Met goedkoop gereedschap draai je vaak de boutkoppen rond, waardoor de sleutel er overheen schiet. En dan heb je pas echt een probleem. Dus koop goed gereedschap als je plezier wildt hebben in het sleutelen

  • Landyjur

    Ik ben het niet met Aad eens: "Alle maten zijn gewoon metrisch, dus 13 mm enz.

    Wat anders is is de schroefdraad, die is wel Engels".

    Bij de oudere typen LR zoals de 109 SIII is wel degelijk alles uitgevoerd in Engelse maten (Defender het grootste gedeelte inderdaad metrisch).

    Dus koop alleen Engelse maten: setje doppen, steek- en ringsleutels anders past het meeste niet weer niet als je metrisch koopt. Ook een passende en goede wielmoersleutel is niet weg.

    Ikzelf heb op de Vehikel-beurs in Utrecht veel gekocht (Gedore/Dowidat/Hazet/Rahsol etc. zijn allemaal goede merken), maar bij bepaalde dumpzaken zal ook wel Engels tweedehands te krijgen zijn.

    Succes, Jur

  • aad

    Wat ik mij nu besef is dat mijn Lr (109) een ex nederlands leger is.

    Daarom zijn bij mij alle waarschijnlijk alle boutmaten metrisch, denk ik.

  • Jan Dirk

    Het belangrijkste advies dat ik je kan geven: bezuinig niet op kwaliteit.

    Koop de beste kwaliteit die je je kunt veroorloven.

    Ga naar een goede gereedschapswinkel (toch noodzakelijk om de Engelse maten te bestellen).

    Wat heb je nodig:

    Dat hangt er vanaf wat je allemaal van plan bent te gaan doen.

    Allereerst heb je nodig een “break-down” assortiment.

    Erg handig voor onderweg en noodzakelijk voor de meest voorkomende klussen. Het beste kun je een gereedschapsfoudraal (roltas) kopen om alles in op te bergen.

    Ik ga er van uit dat je Engelse maten nodig hebt. Tot begin jaren 80 was alles in Engelse maten. Daarna is men langzamerhand overgegaan op metrische maten.

    (Engelse draad met metrische kop bestaat niet). Het is handig om in het begin een tabelletje te maken 1" = 25,4 mm.

    Als eerste een set goede steek-ring sleutels in de maten:

    7/16“, 1/2”, 9/16"

    Als aanvulling hierop:

    5/16“, 3/8”, 5/8“, 11/16”, 3/4“, 13/16”

    Mijn voorkeur gaat uit naar zogenaamde AS-drive sleutels. Met deze sleutels kun je meer kracht zetten zonder moeren te beschadigen.

    En verder:

    Een centerpons (voor veel zaken te gebruiken)

    Een bougieborstel (erg handig ook al heb je geen bougies)

    Een autolichttester (koperen met afschroefbaar dopje, waarin een scherpe punt)

    Fittingschroevendraaier bv. 0,6 x 3,5

    Schroevendraaier 1,2 x 6,5

    Schroevendraaier 1,6 x 10

    Verstelbare moersleutel (Bahco) 8" (Alleen in geval van nood gebruiken)

    Combinatietang 180 mm

    Waterpomptang (beide met plastic handvaten als je ook in de kou moet werken)

    Bolkophamer 1 lbs

    Stanley-mes met ijzerzaagje

    Verder zijn nodig:

    Een vetspuit

    Kabelschoentang + assortiment

    As-steunen (voor de veiligheid)

    Koop geen complete dopsleutelset, dit is veel te duur want er zit van alles in wat je nooit gebruikt. Koop los wat je nodig hebt. Meestal is een 3/8“ drive handiger dan 1/2”.

    Als je aan grotere klussen begint, zoals een versnellingsbak reviseren heb je ook nog z.g. Whithworth maten nodig. Stuur maar een mailtje als je daaraan begint.