200(T)DI in 24 volt Series III

  • Eli

    Beste Land Rover adepten,

    Eerst even kort voorstellen, mijn naam is Eli Geefhuizen (omgeving Enschede) en ben sinds 2005 in het bezit van een ex leger Series III 109" diesel deze is 24 volt met een dynamo van het Belgische leger.

    De motor was perfect en heeft me in 12.5 jaren zonder veel problemen overal naartoe gebracht (ruim 100000 kilometer) maar is door (nu schaam ik me) slecht onderhoud overleden en daardoor is het nu tijd voor een andere motor.

    Vanaf het begin lees ik alles wat voorbij komt op het forum, maar neem zelden deel aan een “gesprek” en ik denk dat dit de eerste keer is dat ik een nieuw topic begin, maar ik heb een paar vragen waar ik zo geen antwoord op kan vinden.

    Binnenkort ga ik als vervanger voor de 2.25 diesel een 200TDI zonder turbo inbouwen, de motor heb ik al en de conversie van het vliegwielhuis is klaar.

    Ik moet nu kiezen tussen 12 en 24 volt, twee dynamo's wil ik liever niet en het liefst ga ik naar 24 volt.

    Omdat er meer aan de III moet gebeuren (voetenbakken en A-stijlen) heb ik tijd om e.e.a. uit te vogelen en vragen te stellen.

    Een 24 volt startmotor heb ik gevonden en volgens de Boschdienst mag een 24 dynamo geen probleem zijn, maar…..kan ik ook gebruik maken van de Belgische 24 v. dynamo die op de 2.25 zat?

    Dan is het volgende item de gloeipluggen en de aansturing daarvan. Als ik het juist heb zijn in een 24 volt ex def. de gloeispiralen geen 24 volt maar worden ze aangestuurd via een voltregulator.

    Kan ik dat zelfde systeem ook gebruiken voor de 200DI pluggen, eventueel via een 24 volt gloeitimer relais.

    De laatste vraag die nu bij me opkomt is de aansturing van de fuel cut-off solenoid, is die ook als 24 volt te koop.

    Ik hoop dat ik niet de eerste ben die dit zo wil doen en dat jullie me verder kunnen helpen met raad en ideeën.

    Groeten, Eli

  • deWilde

    Kan je niet helpen met deze motor-specifieke problemen. Heb zelf wel ook een 24V auto en daarin een paar 12V functies. Daarvoor heb ik een 24->12-V-omvormer geplaatst, de 12V functies bedien ik dan via de originele 24V-voeding en schakelaar en via 24V-relais op de primaire kant en schakel 12V secundair. Grote 12V-dingen als koelbox natuurlijk direct vanaf de omvormer. Als je met Belgische 24V dynamo een militaire bedoeld dan heb je een probleem met de stekkers/bedrading, die wijken nogal af en ik heb nog nergens kunnen vinden wat nou wat is.12V aftappen van een 24V accu gaat natuurlijk niet, ook niet als je 2 12V-accus in serie hebt voor 24V die kan je niet ook nog parrallel schakelen ivm je massa. Ja, dit prikbord is op sterven na dood, er schijnt nog een 2e te zijn en veel loopt tegenwoordig via FB-groepen, er is er zelfs een voor LR-motoren. Succes !

  • Eli

    Hi De Wilde,

    Bedankt voor je reactie.

    Voorlopig blijf ik nog proberen om alles op 24 volt te krijgen.

    Ja, volgens de vorige eigenaar is het een dynamo uit een Belgische leger LaRo.

    Dat kastje achter de grill is er ook bij en het heeft altijd gewerkt.

    Als de capaciteit voldoende is zal het ook met een 200DI wel werken.

    Inderdaad jammer dat het forum zo goed als dood is, er zat altijd heel veel know how op allerlei gebied.

    Groeten, Eli