Beste Land Rover adepten,
Eerst even kort voorstellen, mijn naam is Eli Geefhuizen (omgeving Enschede) en ben sinds 2005 in het bezit van een ex leger Series III 109" diesel deze is 24 volt met een dynamo van het Belgische leger.
De motor was perfect en heeft me in 12.5 jaren zonder veel problemen overal naartoe gebracht (ruim 100000 kilometer) maar is door (nu schaam ik me) slecht onderhoud overleden en daardoor is het nu tijd voor een andere motor.
Vanaf het begin lees ik alles wat voorbij komt op het forum, maar neem zelden deel aan een “gesprek” en ik denk dat dit de eerste keer is dat ik een nieuw topic begin, maar ik heb een paar vragen waar ik zo geen antwoord op kan vinden.
Binnenkort ga ik als vervanger voor de 2.25 diesel een 200TDI zonder turbo inbouwen, de motor heb ik al en de conversie van het vliegwielhuis is klaar.
Ik moet nu kiezen tussen 12 en 24 volt, twee dynamo's wil ik liever niet en het liefst ga ik naar 24 volt.
Omdat er meer aan de III moet gebeuren (voetenbakken en A-stijlen) heb ik tijd om e.e.a. uit te vogelen en vragen te stellen.
Een 24 volt startmotor heb ik gevonden en volgens de Boschdienst mag een 24 dynamo geen probleem zijn, maar…..kan ik ook gebruik maken van de Belgische 24 v. dynamo die op de 2.25 zat?
Dan is het volgende item de gloeipluggen en de aansturing daarvan. Als ik het juist heb zijn in een 24 volt ex def. de gloeispiralen geen 24 volt maar worden ze aangestuurd via een voltregulator.
Kan ik dat zelfde systeem ook gebruiken voor de 200DI pluggen, eventueel via een 24 volt gloeitimer relais.
De laatste vraag die nu bij me opkomt is de aansturing van de fuel cut-off solenoid, is die ook als 24 volt te koop.
Ik hoop dat ik niet de eerste ben die dit zo wil doen en dat jullie me verder kunnen helpen met raad en ideeën.
Groeten, Eli