conversie naar benzine

  • Ruud

    Het gaat er dan toch van komen, ik ga mijn 109 uit 1982 voorzien van een benzinemotor. Het gedoe rond de oldtimerregeling heeft me de lol toen aardig vergald, maar ik laat het er niet bij zitten. Ik heb al een keer hier gepeild wat voor motor geschikt is en ik ga voor een originele Landrover of Rover motor.

    Ik heb wat vragen:

    1. Mijn 2.25 diesel is een broertje van de benzineversie 2.25 heb ik begrepen. Mag ik er van uitgaan dat het ombouwen dan vrij simpel zal zijn vwb motorsteunen en aansluiting op de versnellingsbak?

    2. Als ik een 24V versie tegenkom, kan ik die dan met mijn eigen 12V generator gewoon gebruiken? of moet ik een andere bobine hebben voor 12V?

    3. Een 2.5 V6 lijkt me ook leuk, maar vraagt dat nog veel aanpassingen? 

    4. Waar moet ik nog meer aan denken als ik de boel omzet van diesel naar benzine?

    Voorheen was ik Rudolff op dit forum, maar het lukte me niet meer onder die naam in te loggen.

  • Ruud

    Ter aanvulling, ik loop net tegen een 2.0 16-klepper uit 1996 aan. Deze schijnt ook in de Defender gebruikt te worden. Weet iemand of deze motor goed in de series 3 109 te plaatsen is?

  • Ruud

    Ter aanvulling, ik loop net tegen een 2.0 16-klepper uit 1996 aan. Deze schijnt ook in de Defender gebruikt te worden. Weet iemand of deze motor goed in de series 3 109 te plaatsen is?

  • Westfries.

    Even op jou vragen 

    1 Ja een diesel blok is redelijk eenvoudig om te bouwen naar benzine Kop zuigers en een ondsteking 

    2 . 24 volt is niet handig als de rest 12 volt is gewoon een 12 volts ondsteking erop en rijden maar 

    3  ,2.5 V6 waarschijnlijk de motorsteunen Vbak en steunen uitlaat en nog zo links en rechts wat klein spul ( Veel ja )

    4  het word serieus stil in de wagen , hij trekt veel beter op , je verbuik word verdubbelt , uiteraard de brandstoftank en uitlaat hebben aandacht nodig

    ,

     Ter aanvulling, ik loop net tegen een 2.0 16-klepper uit 1996 aan. Deze schijnt ook in de Defender gebruikt te worden. Weet iemand of deze motor goed in de series 3 109 te plaatsen is?Rappo,

    ,

    Tja denk dan aan de Versnellingsbak de ophang punten de aandrijfassen uitlaat en nog veel meer 

    Het handigste is een 2,25 benz blok erin hangen , als die lastig te vinden of te duur zijn denk dan eens aan ombouwen je weet dan tenminste de historie van je blok

    Driving my landy is just a other day in ……..

  • Ruud

    Dank Westfries voor de info!

    De zuigers moeten ook vervangen worden voor de ombouw naar benzine? Hoe komt dat? Wat is het verschil tussen de diesel en benzinezuiger? 

    Als dat niet nodig zou zijn kan het blok mooi blijven zitten en alleen de kop wisselen, maar zo simpel is het niet? Zou zo mooi zijn…:)

  • Henk

    Je bedoelde in je vraag of een compleet 2.25 dieselblok te vervangen is door een 2.25 benzineblok? Ja dit past qua motorsteunen en versnellingsbak. Een dieselblok ombouwen naar benzine gaat niet ,  even andere zuigers,kop en onsteking erop , wat een onzin !!!!!  2.5 V6 en 2.0 16klepper kun je verder rustig  vergeten . Vr gr Henk B.

  • Westfries.

    Henk

    Je bedoelde in je vraag of een compleet 2.25 dieselblok te vervangen is door een 2.25 benzineblok? Ja dit past qua motorsteunen en versnellingsbak. Een dieselblok ombouwen naar benzine gaat niet ,  even andere zuigers,kop en onsteking erop , wat een onzin !!!!!  2.5 V6 en 2.0 16klepper kun je verder rustig  vergeten . Vr gr Henk B.

    Henk het onderblok is het zelfde 

    de zuigers hebben verschillen ivm de compesie 

    Oliefilter en pomp het zelfde 

    Krukas hetzelfde 

    Op de plek van de brandstof pomp pst 1op1 een ondsteking 

    Ja de kop is anders 

    Ja heb ik al eens gedaan en het valt eigelijk reuze mee 

    Nadeel is de rwd die vreemt kijken als het bloknummer ongewijzigt is 

    Maar vertel mijn dan maar waarom het niet zou kunnen bij een 2.25 ik ben echt niet de eerste die dit doet en zeker niet de laatste 

    Het eneige verschil in krukas en onderblok is 3 of 5 lagers maar bijde geschikt voor diesel als benzine

    Edit leesvoer voor de ongelovige ja de motor code veranderde naar 10J geloof ik 

    https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_engines

    Post was bewerkt op 21-01-2018 11:13 door Westfries.

    Driving my landy is just a other day in ……..

  • Ruud

    Klopt, ik heb het inmiddels ook gelezen dat het te doen is. De zuigers wisselen heeft te maken met de vorm van de uitsparing in de bovenkant, die is verschillend. Een compleet benzineblok is misschien iets sneller te monteren, omdat je in beide gevallen het dieselblok helemaal moet uitbouwen neem ik aan. 

    Inmiddels heb ik wel een benzineblok 2.25 gevonden,maar die ziet er wel erg “doorleefd” uit.

    En Henk, helemaal vergeten doe ik de andere opties nog niet, want ze zijn er gewoon. Alleen de afweging hoeveel meerwerk is voor mij belangrijk. Volgens een eigenaar van een 109 met het 2.0 16-klepperblok is hij veel zuiniger, 1:9, dan het 2.25 blok waar hij 1:5 mee reed. Als dat qua ombouw niet al te extreem is wil ik dat best doen.  ik zou alleen iemand willen spreken die daar ervaring mee heeft. Het blok heb ik al gevonden.

  • Ruud

    Hoi Tim, inmiddels ga ik voor het 2.25 blok. Maar je kunt de 2.0 MPI vinden in de Rover 75. Ik had er eentje via marktplaats gevonden. Inmiddels al weer weg, maar hij was maar 750 euro. Als je dan de auto verder in onderdelen kunt verkopen, haal je de kosten er nog wel uit, heb ik eerder gedaan. Kost even tijd en moeite, maar uiteindelijk had ik mijn motor, toen een Saab, voor niets.