terugkerend olie lekkage salisbury differentieel

  • -sjeroens-

    ik kom er niet aan uit:

    De oliekeering van mijn 101 salisbury differentieel blijft lekken. (salisbury hetzelfde als 109 en 110)

    Dit heb ik (en anderen) al geprobeerd:

    * nieuwe keerringen, van plastic tot leer, verschillende merken.

    * nieuwe aandrijfflenzen (om inslijting uit te sluiten), verschillende

    * nieuwe collapsible bearing spacer, preload opnieuw opgebouwd.

    * nieuwe pionion oil slinger

    * voorzichtig keerrring rondom getikt, ik gebruik een buis op maat

    * ontluchting gecontroleerd

    wat ik niet begrijp is dat elke keer de lekkage tussen driving flange en oil seal terugkomt terwijl kwa maatvoering deze nieuw zijn.

    - de keerring zit vast in huis en word afgedicht met een dun laagje blue.

    De aandrijf as is nieuw en op maat gemaakt door een assenbouwer uit oosterhout. Het zou kunnen zijn dat door onbalans en lekkage ontstaat, en dat sluit ik op dit moment uit omdat het met de vorige as ook was.

    Zou het kunnen zijn:

    -dat de pinion as krom is?

    - de buitenste lager versleten is en dat daardoor de pinionas gaar zwaaien, hoe controleer je dat

    wat zie ik over het hoofd? de leren keerringen die je in de olie moet weken hielden het het langste vol.

    Maar uiteindelijk staat er bij allemaal een plas ep90 onder de auto, zit mijn achterkant onder de olie en stroomt het van de spatflappen af…..

    Wie o wie weet het antwoord?

    (ik post het op meerdere fora)

    Jeroen

    always fun to sleep in a 101
  • rob

    Hey Jeroen, long time niet gesproken……….je schrijft dat je de ontluchting gecontroleerd hebt. In principe is er geen drukopbouw in de as, de olie smeert alleen maar en als de olie op niveau is zou die niet bij de keerring moeten komen. Heb je de banjobout van de ontluchting goed gereinigd en ook het ontluchtingsslangetje doorgeblazen? (vast wel jou kennende) maargoed. Op de andere vragen kan ik je geen antwoord geven daarvoor heb ik niet genoeg kennis in huis

    Bananen zijn geel, komkommers recht
  • Westfries.

    Als ik het goed bekijk moet er dus minstens een lager nr 16 of nr 19 niet goed zitten of in iedergeval ruimte hebben 

    Anders draait de as mooi in de midden en zou lekken niet mogenlijk zijn

    Driving my landy is just a other day in ……..

  • -sjeroens-

    Dank voor de antwoorden:

    Gert-Jan: na 400km komt het er weer uitlopen, zelfs als hij stilstaat.

    Voorspanning is opnieuw gedaan, hij lijkt geen speling te hebben. De buitenste lager (nr 19) zitten wat kleine putjes in. lijkt op het gevoel nog goed rond te draaien. Heb geprobeerd de schaal er uit te kijgen, mijn trekker paste niet, volgens mij moet je de pinionas eerst er uit.

    Het rare vind ik dat als alles “klem en vast” lijkt te zitten dat er bij stilstand (na 2 nachten) nog steeds tussen de keerring en flens olie lekt.

    Zou er een mercedes of een nissan keerring voor te vinden zijn ;) 

    J.

    always fun to sleep in a 101
  • Westfries.

    Driving my landy is just a other day in ……..

  • Westfries.

    Driving my landy is just a other day in ……..