rem raadsel

  • -sjeroens-

    Ik kom er niet aan uit en wat ik ook probeer, het effect is hetzelfde.

    Het gaat over de trommelremmen van mijn 101, wat grotendeels overeenkomt met die van een s3. voor 2 cillinders, achter 1 (per kant)

    Het probleem: te grote pedaalslag en sponzig.

    Wat heb ik gedaan:

    * nieuwe remleidingen + remslangen, remschoenen heb ik een jaar geleden vervangen. remtrommels uitgedraaid.

    * nieuwe stelnokjes, remcilinders (diameter gechekt) en veren

    * shuttle valve en apportining valve weggelaten, dus een leiding rechtstreeks naar voor en achter.

    * Heel vaak ontlucht, druk van boven, vacuum van onder, pedaaltrappen en gecombineerd.

    * remschoenen voor axiaal gesteld, verschil voorste remschoen en achterste is bekend (leading trailing)

    * Hoofdremcilinder verwisseld

    * nieuwe remservo

    * dikte remvoering is +/- 1mm dikker als orgineel wat het uitdraaien trommel compenseerd

    * Al bij 2 (bekende) Land rover garages geweest, kwamen er ook niet aan uit.

    Diagnose:

    * voor/ achterste slang dicht = hard pedaal

    * Alle remtrommels er af en flinke lijmklemmen op remschoenen = hard pedaal (dus volgens mij volledig ontlucht)

    Als ik dan een voor een de trommel er op doe dan heb ik per rem  iets meer pedaalslag (schoenen net niet slepend opgesteld) gecheckt of cilinders mee komen).

    Maar als ikalles opstel dan word ie weer sponzig en teveel pedaalslag (bijna onderaan)

    Remschoenen vallen goed in de ronding trommel.

    Huidige stand van zaken:

    De 101 staat geschorst op de oprit van de overbuurman (moest 24 dec gekeurd zijn) en ik ben al sinds september bezig met zeus voor een schijfremconversie, ze zijn met een nieuwe voorraad bezig op een engels tempo…

    Ik weet het echt niet meer… Wie o wie kan mij helpen, eventueel tegen betaling

    Groet,

    Jeroen, Terheijden

     

    always fun to sleep in a 101
  • -sjeroens-

    Alan, ankerplaat ga ik checken.

    Gert-jan. Ik zat zelf ook al de denken in de richting van maatvoering remtrommels tov dikte voering remschoen. Het lijkt te passen.

    Ik zal eens gaan kijken of er een bedrijf in de buurt van breda is die passende voeringen kan maken, Ik heb de orginele geklonken nog liggen.

    Ik heb ook al gekeken naar nieuwe remtrommels, maar dat was 500 pond bij elkaar :S 

    Het haaks stellen zal ik nog eens controleren.

    J.

     

    always fun to sleep in a 101
  • -sjeroens-

    Gert-jan, het klopt dat hij afsluit.

    Ik denk dat Martin nummer 5 bedoelt op het plaatje. als deze vast zou zitten zou hij de doorgang geheel of gedeeltelijk blokeren.

    Deze werkt goed.(anders zou ik hem ook niet kunnen ontluchten met het pedaal. ook komen de zuigers naar buiten. Gecheckt met remtrommels er half op.

    Ik heb inmiddels nieuwe remtrommels besteld en stelschoeven voor het vlakstellen van de voorste remschoenen ook maar meteen laten meekomen.

    Dan is alles vernieuwd en mijn bankrekening weer leeg…

    Ik hoop dat het de oplossing bied en dat ik weer kan rijden met dat ding. Ik blij, vrouw blij

    J.

    always fun to sleep in a 101
  • -sjeroens-

    update:

    Ik heb de stelnokjes achter aangepast, de bouten duwde de schoen weg. Daardoor kwamen ze  niet tegen het bultje op de ankerplaat wat je volgens mij kan zien als een vast punt om de schoenen vlak te krijgen. opstellen ging beter maar nog teveel pedaalslag.

    IK heb de hoofdremcilinder er maar weer af gehaald en wat bleek?: er zat een s3 88' in. de boring is kleiner (+/_ 22mm ipv 25.4mm zoals bij een s3 109) (de 101 hoofdremcilinder is dezelfde als die van een 109, met het verschil dat de achterste inlaat schoefdraad zit ipv een gat)

    Die heb ik er 1,5 jaar geleden opgezet, werd geleverd als vervanging voor 101. Daarvoor had ik al wat remproblemen, daarna iets erger

    Geeft weer wat moed! vandaag alles 1e keer ontlucht, morgen of na de vakantie weer verder.

    Nieuwe remtrommels zijn binnen, rekening weer leeg. De steady-post schroeven in de kruipolie gezet zodat die ook nog ganbaar gemaakt kunnen worden.

    weer een stapje dichterbij!

    J.

    always fun to sleep in a 101