Problemen lichtschakelaar Series

  • Mudbuster

    Goedemorgen Larovrienden

    Mijn SII heeft een lichtprobleem. Als ik het grote licht aandoe dan blijt het dimlicht ook branden. Dit heeft tot gevolg dat de lampen veel te heet worden en snel doorbranden.

    Het dimlicht is geschakeld met zo'n schakelaar (http://www.paddockspares.com/1h9077l-heater-master-lamp-switch-s3.html) en het grote licht met een tweestanden schakelaar. Zit nu te denken om twee keer de originele schakelaar naast elaar te zetten mket een extra controlelamp voor het grote licht.

    Kan iemans mij vertellen hoe ik dan een en ander moet aansluiten? Welke draad op welke voet?

    Oh ja, ik ga ook een zweedse lichtbversterker inbouwen

    Alvast bedankt voor jullie reactie

    Groene groet

    Marcel "Mudbuster:

    Peperbus: 130 CC, Puma | Willem: S2 88 2.25 Diesel | Nelson: LW 2.25 Benzine

  • -sjeroens-

    raar dat ze doorbranden. volgens mij moeten ze dat aan kunnen.

    Als ik een beetje mee probeer te denken en de vergelijking maak met mijn 101 (overeenkomstig met s3) dan:

    * als ik het grote licht continu laat branden (stuurschakelaar van mij af) dan gaat mijn dimlicht uit.

    * als ik sein ( stuurschakelaar naar mij toe halen) dan blijven dimlichten branden.

    Wat je kunt doen:

    alles via relais laten schakelen, (wil je toch al doen met je zweedse lichtversterker)

    Als je de stuurstroom naar de maker van je groot licht ook laat gaan naar een breker dimlicht dan schakelt je dimlicht uit.

    heb je een electrisch schema?

    J.

    update, lightweight:

    always fun to sleep in a 101
  • -sjeroens-

    nog even een vraag:

    Benzine of diesel? positief of negatief geaard?

    http://www.lrfaq.org/Series/FAQ.S.elec_SIIA+VED.html heb ik nog meer schama's gevonden

    en zit er niet een 6v lamp in terwijl je er 12v op zet?

    overgens zie ik bij alle modellen dat als je grootlicht aanzet dat het dimlicht uit gaat via 1 schakelaar.

    er loopt vanaf je “ignition and lightning switch” en draad naar schakelaar grootlicht, die bepaalt of het dimlicht uit gaat als je grootlicht aan gaat.

    sccs

    Post is bewerkt op feb 28, 2017, 1:39 p.m. door sjeroens>

    always fun to sleep in a 101
  • Mudbuster

    het gaat om een 12 volt diesel, negatief geaard. Het klopt dat het twee schakelaars zijn. Ik vroeg me af als ik het groot licht aanzet er dan een mogelijkheid is om het dimlicht stroomloos te krijgen

    Peperbus: 130 CC, Puma | Willem: S2 88 2.25 Diesel | Nelson: LW 2.25 Benzine

  • -sjeroens-

    “Ik vroeg me af als ik het groot licht aanzet er dan een mogelijkheid is om het dimlicht stroomloos te krijgen”

    Ja dat kan dus via schakelaar 21

     

    always fun to sleep in a 101
  • Mudbuster

    Geweldig bedankt voor alle info, alleen ben ik niet zo'n techneut maar met duidelijke instructies red ik me wel met een landrover. Kan en wil iemand een eenvoudige tekening maken welke draad ik op welke poot van een van de twee schakelaars moet zetten? Ik kan me namelijk voorstellen dat er ook een draad tussen de beide schakelaars moet lopen.

    Alvast bedankt

    Peperbus: 130 CC, Puma | Willem: S2 88 2.25 Diesel | Nelson: LW 2.25 Benzine

  • -sjeroens-

    beetje lastig om dat via hier uit te leggen, er staan volgens mij geen nummers op de poten van de schakelaars. En als je hem op zijn kop houd is het allemaal anders.

    Heb je een multimeter met een piep/ geluid functie?

    aan de schterkant van schakelaar 20 moet je een poot zoeken waar als:

    contact uit= 0 volt

    conract aan/ lichtschakelaar uit= 0 volt, contact aan/ lichtschakelaar uit = 12volt op staat.

    Vanuit daar gaat er een blauwe draad naar je grootlichtschakelaar. In de uitstand van deze schakelaar (nr 21) moet er een verbinding zijn tussen blauwe draad en een blauw/rode draad. de blauw rode draad gaat naar de koplamp dimlicht.

    Als contact aan staat, lichtschakelaar aan, en grootlicht = uit dan moeten je dimlichten branden.

    zet je dan je grootlicht aan dan komt er een open verbinding van blauwe draad naar blauw/witte draad en gaan je dimlichten uit en grootlicht aan.

    Als ik mij niet vergis heeft schakelaar 20 3 standen? 1= uit, 2= kleine lampjes voor+achterlichten, 3 dimlicht, kleine lampjes+ achterlichten.

    boven staand verhaal geld als 20 op 3e stand staat.

    Welke omgeving woon je? als het in de buurt van breda is kan ik wel komen helpen.

    Jeroen

    always fun to sleep in a 101
  • Mudbuster

    Beste Jeroen

    Ik denk dat ik heel ver kom met jouw uitleg, woon trouwens in Hengelo

    Peperbus: 130 CC, Puma | Willem: S2 88 2.25 Diesel | Nelson: LW 2.25 Benzine