RRC V8 EFI start slecht - hoe controleer ik de Fuel Pressure Regulator?

  • GerardK

    Beste Prikkers,

    Ik loop al een tijdje te stoeien met de RR Classic (3,5 EFI met kathalysators uit '88) en het starten.

    De RRC loopt op LPG en Benzine, heeft een Orsauw LPG systeem dat automatisch start op Benzine en dan omschakeld naar LPG als toerental boven de 2K komt. Ik rijdt er echter zo weinig mee dat ik de MRB van LPG niet langer kan verantwoorden dus LPG ga uitbouwen.

    Wel merk ik in het afgelopen half jaar dat de auto slecht start. Meestal pakt hij wel redelijk snel op als hij koud is, maar met name warme start gaat moeizaam en lijkt het of de motor verzuipt. Accu is goed genoeg om lang te kunnen doorstarten. Ontsteking doet het goed op zowel Benzine als LPG, alleen bij het starten dus moeizaam en daarna als een zonnetje. Heb de weerstanden van de benzinetemp sensor en watertemp sensor doorgemeten en die zijn ook goed (op de motor). Krijg de kap niet goed los bij de ECU om daar door te meten, maar de waarden van de sensors kloppen met het WPHB. Ik verdenk nu eigenlijk de FuelPressure Regulator, want als vacuum de druk niet goed reduceert naar ca 2,5 bar tov de 7 die de pomp levert, dan spuit hij veel te veel benzine en heb je met name bij starten dat ie verzuipt. Klopt ook wel met de benzine-stank bij lang warm starten. Had ook vorig jaar een kapotte vacuumslang die half vergaan was tussen de FPR en Plenum en naar benzine rook.

    Mijn vraag: hoe controleer ik de werking van de fuel pressure regulator (voordat ik een nieuwe ga opsporen/kopen)?

    Ik heb een paar keer eerder gezocht naar andere V8 EFI slecht-starters, maar vond hier geen antwoorden die deze kant uitgaan, terwijl ik dat wel op Google vind voor andere type auto's.

    Alvast bedankt voor jullie input/kennis,

    groet, Gerard

  • -sjeroens-

    gerard,

    aangezien dit forum bijna dood is (zoals bijna alle forums) en je geen antwoorden krijgt probeer ik mee te denken.

    Het vaccuum kun je testen, kun je volgens mij testen, slang er af halen, aan het vaccuum kant kun je die meten, (bij diversen toerentallen) aan de fpr kant zou je kunnen zuigen of een vacuumpomp zetten en dan  kijken of het verschil maakt.

    Waar ik ook aan zit te denken is de conditie van bougies en ontstekingstijd, bij lpg zijn die namenlijk anders.J.

     

    always fun to sleep in a 101
  • frank

    Gerard,

    je hebt het al nageekeken, maar toch, de temperatuurmeter op het blok, is deze nig goed en de aansluitingen ook. Ik heb hier behoorlijke startproblemen door gehad. Verder kan je de efi ook aan de oc hangen, kan je allen nakijken en weet je wat het probleem is. 

    groet Frank

  • GerardK

    Heren, dank voor het meedenken.

    Ik vervang jaarlijks de bougiekables, distrikap en rotor om een goede vonk te behouden en doorslaan naar Backfire's met LPG zoveel mogelijk te voorkomen. Daar zit het probleem overigens niet, alle bougies vonken prima als de motor loopt (met de strobo gecheckt).

    Wel zal ik iets moten doen aan de gap van de bougies, die behoort uit mijn hoofd 0,9 mm te zijn maar is voor LPG aangepast naar 0,6 mm (van een LPG specialist in Eindhoven meegekregen) en ook de bougies zijn een ander type  (=10.0ptBougies: NGK BP6ES – 0,6 mm afstellen – vervangen na 15.000 km) om een betere verbranding te krijgen. Nu ik weer naar Benzine ga zullen er weer Champions op gaan komen (moet nog gebeuren).

    Laat ik verder aangeven dat als de auto gestart is hij goed rijdt op benzine (en helamaal top op LPG), wel is stationair soms wat aan de lage kant (ca 500 tpm). Als de ontsteking slecht zou zijn, dan zou hij niet zo goed rijden. Compressie van het blok (60K kilometer) is ook uitstekend, en bij echte koude (vriespunt) slaat hij altijd direct aan….

    En nog een ding dat me nu te binnen schiet, als je op Benzine rijdt en je laat hat gas los, dan lijkt het of het 1-2 seconden duurt voordat de injectie echt stopt en op de motor gaat remmen. Er zit dus een lichte vertraging in. Ook dit zou kunnen verklaren dat bij vol vacuum (gas dicht) het allemaal wat langer duurt voordat de druk in het injectiesysteem omlaag gaat. Dit gedrag had de auto een paar jaar geleden niet en lijkt me ook niet aan de ontstekingskant te liggen.

    @ Frank, wat is een OC? Ik zal idd nog eens moeten meten over de EFI-CUX plug, want dan weet je of het sensor signaaal ook binnenkomt.

    idd, forum lijkt me wat inactief, krijg overigens geen email met meldingen meer van reacties, pas toen ik deze pagina nog een keer geladen had zak ik jullie reacties.

    groet, Gerard

     

  • frank

    Gerard,

    Aan de PC bedoel ik, je kan een simpel plugje maken mbt een rs xxx interfaceje en dan het programma rover gauge draaien (ja ik heb het interfacje al een jaar liggen met de bijbehorende weerstanden maar heb er nog niks mee gedaan). Dan moet je volgens mij de temperatuur van je motor kunnen zien, als deze te laag is spuit hij extra brandstof in en dan verzuipt hij.

    succes Frank

  • GerardK

    Beste Prikkers (of wat daar nog van over is), 

    Hierbij een reactie - ter leering ende vermaeck ;-)

    Zonder in details te gaan, de RRC is in de tussentijd nagekeken, en volgens de garage lag het aan de injectoren die nadruppelen en daardoor een slechte start veroorzaken. Ik heb ze wel verzocht om de FuelPressureRegulator (FPR) te controlleren omdat ik dacht dat het daar aan kan liggen, maar ik heb geen manometer om de brandstofdruk zelf te controlleren… (had ik die maar gekocht). Uiteraard had ik wel de sensoren met multimeter doorgemeten en die gaven te verwachten waardes.

    Na veel tijd, nog meer geld (o.a. 8 nieuwe injectoren) en extra terug naar de garage, bleek de RRc nog steeds slecht te starten als hij warm was. De LPG is er ondertussen helemaal uit en ik rij alleen nog op benzine.

    Ik heb in de UK een FPR gekocht, anderhalf uur lopen puzzelen om op een rotplek de boutjes en moertjes te bevestigen (los ging nog redelijk makkelijk), en toen zat de nieuwe FPR erin, vacuum slang er weer op, benzine afvoer er weer op, fuelpomp relais weer terug en startsleutel omdraaien. VROOOMMM, meteen starten en perfect stabiel stationair lopen. Rondje gereden zodat ie warm was, uitzetten, kwartiertje later proberen met warme motor: sleutel om en direct starten! Uiteraard meer getest erna, maar probleem was gewoon een kapotte FPR.

    Komt kennelijk niet vaak voor, maar als je een slecht startende RRC V8 EFI hebt en LPG backfires gehad hebt, check dan zeker dit component (en de benzinedruk…).

    Groet, Gerard

  • GerardK

    Beste Prikkers (of wat daar nog van over is), 

    Hierbij een reactie - ter leering ende vermaeck ;-)

    Zonder in details te gaan, de RRC is in de tussentijd nagekeken, en volgens de garage lag het aan de injectoren die nadruppelen en daardoor een slechte start veroorzaken. Ik heb ze wel verzocht om de FuelPressureRegulator (FPR) te controlleren omdat ik dacht dat het daar aan kan liggen, maar ik heb geen manometer om de brandstofdruk zelf te controlleren… (had ik die maar gekocht). Uiteraard had ik wel de sensoren met multimeter doorgemeten en die gaven te verwachten waardes.

    Na veel tijd, nog meer geld (o.a. 8 nieuwe injectoren) en extra terug naar de garage, bleek de RRc nog steeds slecht te starten als hij warm was. De LPG is er ondertussen helemaal uit en ik rij alleen nog op benzine.

    Ik heb in de UK een FPR gekocht, anderhalf uur lopen puzzelen om op een rotplek de boutjes en moertjes te bevestigen (los ging nog redelijk makkelijk), en toen zat de nieuwe FPR erin, vacuum slang er weer op, benzine afvoer er weer op, fuelpomp relais weer terug en startsleutel omdraaien. VROOOMMM, meteen starten en perfect stabiel stationair lopen. Rondje gereden zodat ie warm was, uitzetten, kwartiertje later proberen met warme motor: sleutel om en direct starten! Uiteraard meer getest erna, maar probleem was gewoon een kapotte FPR.

    Komt kennelijk niet vaak voor, maar als je een slecht startende RRC V8 EFI hebt en LPG backfires gehad hebt, check dan zeker dit component (en de benzinedruk…).

    Groet, Gerard