de accu dichter bij de lier gaat helaas niet lukken. het is een 24V laro er de accu's (twee maal 100AH) staan net achter de voorstoelen. dat is het dichtstbijzijnde dat ze kunnen komen. daarom ga ik we wel op letten dat ik goede kabels steek welke op de amperage niet te veel spanningsverlies hebben op de lengte.
ik ben het met je eens dat er de nodige zekerheden moeten zitten naar de lier om deze uit te kunnen zetten. en idd die open polen is ruk. in mijn geval zal het lier relais ook bij de accu in de bak zitten, dus de lier schakelen kan alleen als je in de laro bent geraakt en niet op de voorkant. ook de aansluiting voor de afstand bediening zal in de laro zitten (in het dashboad bij de deur). dus langs die kant probeer ik in ieder geval te voorkomen dat men te gemakkelijk mijn lier op een normale manier kan schakelen. (plus met de 24V zijn er niet veel mensen die echt kunnen rotzooien met de gebruikelijke 12V).
punt waar ik gewoon steeds mee zit is dat zelfs met een aparte massa kabel, de gehele lier is een groot massa punt. dat betekend dat er twee dingen kunnen gebeuren. als ik een aparte kabel steek en daar een apart relais tussen steek, dan komt als nog alle stroom over mijn massa schakelaar. aan de andere kant als het relais niet uit gaat, betekend dat dat alle stroom via de lier naar de massa gaat. verder als ik op de massa van de lier geen onderbreker steek, dan kan alle massa dus via de lier om de massa schakelaar heen waarmee ik die schakelaar bypass.
zekker voor de massa zit ik niet te wachten op meerdere relais die paralel moeten werken. dat maakt de kans op fouten bij een faalend relais alleen maar groter. ik zit ook niet te wachten op manuele stappen op mijn massa (buiten de schakelaar die er al zit), want dat maakt de kans op het vergeten van een stap ook zeer aanwezig waardoor je dan ook kabels of schakelaars kapot gaat door de grote amperages. vandaag echt de vraag nog hoeveel mijn massa schakelaar aan kan. als dit een dikke 300 - 400A is dan zit ik wel goed. want dan heb ik met de 230A van de lier een mooie marge. als het minder is dan moet ik echt op zoek naar dat massa relais dat het nodige gaat schakelen daar.
als ik naar mijn schakeling kijk, heb ik voor de plus van de lier voldoende beveiligingen aangebracht om hem in geval van problemen uit te krijgen. ofwel de plus er af en als dat niet werkt de massa van heel de laro uit. dan valt alles echt uit. wel goed punt over de eventuele zekering voor de lier. die zou in ieder geval bij kortstuiging mijn accu's moeten beschermen. ik zou eventueel als extra beveiliging nog een manuele schakelaar voor de lier kunnen zetten, maar dat zou dan echt een schakelaar zijn die puur en alleen is om in geval van nood de plus er af te halen, omdat ik dat doorgaans met een relais ga doen.
wel bedankt voor de tips op dit gebied en die neem ik ook zeker mee in de bekabeling van alles.
——
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)