Defender 110 Wobble of death

  • Arthur

    Sinds enige tijd ervaar ik de interessante sensatie genaamd “wobble of death”. Hierbij gaan de voorwielen zo verschrikkelijk klapperen dat er eigenlijk weinig anders op zit dan proberen tot stilstand te komen en rustig de weg te vervolgen tot de volgende wobble zich aandient. Op de diverse internet-fora heb ik wat gelezen en heb intussen zo'n beetje alles nieuw: stuurhuis, stuurstang, spoorstang, panhardstang inclusief uiteraard alle kogels. Ook de stuurdemper heb ik vervangen voor een terra-firma variant met RTC-inrichting. 

    Nu vraag ik mij, gezien het gegeven dat de wobble nog steeds terugkomt, of ik nog iets over het hoofd zie. Kan het zijn dat de fusees afgesteld moeten worden? Zou een RTC-demper de wobble erger maken?

    Wie weet raad?

    Het is een defender 110 3-deurs Tdi, bouwjaar 1998 voorzien van een 4“ verhogingsset met daarbij horende radius- en draagarmen, aangepaste cardans, nieuwe wielen en banden (35”), werkelijk alles is bijkans nieuw……..

    Arthur

  • Arthur

    @Gerard. Panhardstang is het zeker niet dit keer. Nieuwe panhardstang, nieuwe bouten, speling gecontroleerd

    @Joost. Ik heb de complete sets voor revisie van de bollen besteld, maar even voor de snelheid: als ik alleen met de shims de preload corrigeer, dan ben ik er toch? Dan kan ik op een later tijdstip de hele as overhalen.

    Arthur

  • Arthur

    Joost,

    De radiusarmen zijn 6 graden gecorrigeerd, dus dat zit goed. Ik zat zelf ook al te denken de preload inderdaad wat hoger te zetten en heb daarom ook maar gelijk wat extra shims besteld. De werking van die RTC-demper is me sowieso nogal tegen gevallen en misschien is het wel zo handig die maffe veer er maar af te halen, want ik heb de indruk dat de veerconstante aardig overeenkomt met de frequentie van een wobble of death……

    Arthur

  • Arthur

    Joost,

    Ik snapte al niet helemaal hoe het zat met die shims, dus minder = meer preload. Dan zou ik dus nu alvast gewoon 1 of meer shims er even af kunnen halen om meer preload en dus minder kans op wobbles te krijgen?

    De 35" banden zijn Maxxis predators, uit mijn hoofd 35x12.5R15

    Arthur

  • Arthur

    Ik heb zojuist aan de bestuurderszijde voor 1 shim verwijderd, er zaten er 3 tussen: 1 heel dunne, 1 wat dikker en 1 vrij dikke (ik schat de dikste iets meer dan 1 mm). Ik heb de middelste eruit gehaald. Tevens bleek er een forse speling op de wiellager te zitten. dit ook verholpen door opnieuw te spannen. De wagen zojuist probleemloos met een gangetje van 80 km/h naar huis gereden. Het sturen gaat nu iets zwaarder, maar dat past wel weer beter bij de grotere wielen. Ik denk dat het probleem nu gelokaliseerd is en dat het voorlopig is opgelost. Morgen nieuwe lagers bestellen en zodra dat allemaal binnen is de vooras even grondig overhalen met nieuwe swivelpins en wiellagers. 

    Joost en collega-prikkers, bedankt voor het meedenken!

    Arthur

  • Arthur

    Joost,

    Wederom, helemaal mee eens! Het iets zwaarder sturen is nogal overdreven gesteld. Er was niet of nauwelijks meer sprake van wrijving whatsoever…. Zoals ik al schreef heb ik selchts aan 1 kant een shim verwijderd. Dat is voor nu (deze week) voldoende. De wagen heeft geen problemen met rechtuit rijden en ligt “als een blok” op de weg. Het was de laatste tijd echt zo dat de wagen lichter stuurde dan een boodschappenwagentje, dat had een indicatie moeten zijn, maar goed….. Ik heb me voorgenomen nu beide swivelbollen te voorzien van nieuwe lagers en dan de zaak goed en secuur af te stellen. Mag wel na 18 jaar, lijkt me. 

    Snelheden van meer dan 100 km/h zijn nu in ieder geval weer mogelijk, desnoods zonder handen aan het stuur!

    Arthur