Aarde richtingaanwijzer controle lampje.

• JohnM

Ik heb een storing (90 uit 86) bij de richtingaanwijzer. Bij linksaf brand het controlelampje op het dashboard zwak en doen de rechter richtingaanwijzers mee. (Ik heb van die led lampen, geven al licht bij weinig spanning.)

Rechtsaf is zoals het hoort.

Vanuit het schema kan ik dat verklaren met een slechte aarde op het controle lampje. De lampje heeft echter geen vaste aarde. Het controle lampje krijg aan de ene kant spanning van de linksaf richtingaanwijzers, en aan de andere kant spanning van de rechtaf richtingaanwijzers. De aarde van het controlelampje wisselt dus bij links- of rechtsaf. (volgen julle het nog?). Als die aarde niet goed is, dan zal de stroom ook door de richtingaanwijzerlampen van de tegenovergestelde richting gaan.

Echter dit wisselende verloop van de aarde op het controlelampje staat niet in het schema vermeld.

Vraag: waar wordt voor de aarde van het richtingaanwijzer-controle lampje gezorgd? (Bij de hendel op de stuurkolom? In het relais, wordt hier ook wisselend aarde geschakeld?, of elders?)

Wie o wie kan herderheid verschaffen?

• JohnM

Oh ja, als ik het richtingaanwijzer controle lampje uit het dashboard verwijder, dan werken de richtingaanwijzers wel goed.

De oorzaak moet dus in de slechte aarde van het controlelampje zitten (aan 1 kant); maar de vraag is: waar wordt deze aan de aarde gezet?

• Henk

John , het lampje wordt parallel geschakeld tussen de linker en de rechter richtingaanwijzerlamp zoals je zelf ook al aangeeft . Zo staat het ook duidelijk in het schema.  Deze aansluitingen zittten ergens in de kabelbomen verwerkt.Probeer eens met 2 normale lampen links en rechts wat er gebeurd .  Vr gr Henk B.

• JohnM

Ineens valt het kwartje.

De storing trad alleen op bij rechtsaf, want: het lampje in de linker repeater (op het scherm) was kapot. En dit lampje verzorgt dus de massa. (allen dit lampje in geval van led-lampen).

Dus: lampje vervangen, terugplaatsen dashboardcontrolelampje, en klaar!!

Dank voor de tips.