Dieselpomp 200tdi lekt

  • JohnM

    Mijn pomp op een 200tdi lekt bij een achterste schroefje. Het onderste schroefje het hogedrukdeel onder de drukleiding naar de verstuiver.

    Volgens mij is de enige afdichting een o-ring op het drukdeel .

    Vraag: is het mogelijk het drukdeel te demonteren en deze o-ring te vervangen met de pomp nog gemonteerd? En wie weet het onderdeelnr van deze o-ring?

    Alvast dank voor de reactie.

  • Arthur

    Hoi,

    Kijk eens goed via deze link:

    http://asavage.dyndns.org/Nissan/720/OwnersRigs/philip/VEschemAltComp8-r.jpg

    Dit is een “exploded view” van de pomp, gezien vanaf je leidingaansluiting. Zo te zien is de O-ring achter het distributiehuis wel vervangbaar. Of je dat “in situ” moet uitvoeren, lijkt mij in ieder geval geen goed idee. Voordeel van een 200tdi pomp is dat je deze in de juiste stand kan blokkeren, dus je kunt hem rustig uitbouwen zonder gelijk de complete distributie te hoeven instellen na terugbouw. Bovendien is het wat lekkerder werken met zo'n pomp gewoon voor je neus op tafel. Zoals je ziet, zitten er wat veertjes achter het distributiehuis en die gaan makkelijker terug als je de pomp even rechtop zet.

    Wat ik mij ng wel afvraag is of je werkelijk bij het schroefje lekkage hebt of dat niet een van de injectoraansluitingen lekt. Die zijn in ieder geval makkelijker (en in situ) te servicen!

    Arthur

  • JohnM

    Arthur,

    Zeer bedankt voor je info. Ik wist niet dat je de pomp kunt uitbouwen zonder de distributie lost te halen. Je heb het over “de pomp in de juiste stand blokkeren”.

    Dat begrijp ik niet helemaal, want het tandwiel komt toch “los” te liggen als je de pomp naar achter eruit perst? Met het gevaar dat de riem een tand verspringt omdat de spanning dan weg is.

     

  • JohnM

    Oke, heb al gezien dat je hier een tool PM 029 voor nodig hebt.

    Gezien op video https://www.youtube.com/watch?v=qmTzVvgrdpc

  • Arthur

    Inderdaad, met de PM 029 kit kun je alles aan. Een 200tdi-pomp heeft aan de onderkant, op de plaats waar de flens tegen het huis van de distributiesnaar sluit, een mogelijkheid om een blokkeerboutje in te draaien. Als je dat doet, plus de toepassing van setje PM 029, kan je probleemloos de pomp eruit halen.

    Ervaren sleutelaars hier op het forum kunnen het zelfs zonder de schijf waarmee het tandwiel wordt vastgehouden, maar ik raad aan de schijf wel toe te passen.

    Arthur

  • JohnM

    Holy, inderdaad serieuze prijs voor zo'n PM029

    Heeft iemand zon ding te leen? Omgeving Zwolle

  • Arthur

    tussen de 42 en 80 euro een serieuze prijs?

  • JohnM

    waar te koop? voor die prijs?

  • Arthur

    ebay

  • JohnM

    Ha, gelukt en lekvrij.

    PM029 setje op ebay gekocht incl een timing pin voor in de pomp en eentje voor het vliegwiel.

    Demontage en montage fluitje van een cent.

    Ongeveer zoals op https://www.youtube.com/watch?v=qmTzVvgrdpc

    De vervangende grote o-ring op het hogedruk deel heb ik gekocht bij sealservice in zwolle (baileystraat 4F). Ze hebben eea keurig opgemeten en het blijkt een : “O-ring FKM 80, 63,17x2,62”

    Het in elkaar zetten van de pomp wordt getoond op video https://www.youtube.com/watch?v=n94BvDvDJgM

    De veertjes vastplakken met vet en vooral schoon te werk gaan.

    monteren, ontluchten en lekvrij rijden :)

    Dank voor de tips.