Series of toch Range Rover

  • B

    Dag allen,

    ik rij inmiddes al weer een paar jaar met veel plezier rond in mijn Range Rover Classic. Nu betrap mezelf er steeds vaker op, dat ik regelmatig advertenties voor Series doorpluis. Nu is een RR én een Series niet mogelijk binnen het budget (en op de oprit) dus als ik de knoop doorhak, zal de RR plaats moeten maken.

    Nu gebruik ik de RR doordeweeks vaak voor woon-werk en dergelijke, gaat prima en met redelijk confort. Dit zal bij een Series flink afkicken worden, maar hoe erg? Confort vind ik geen probleem (heb al een aantal keer in verschillende Series gereden), maar ik vind het wel belangrijk dat ik een beetje mee kan komen met het overige verkeer (dit heb ik niet echt kunnen testen).

    Welk type en met welk blok kan ik het best naar kijken? Een series II heeft de voorkeur, simpelweg omdat ik de lampen binnen de spatborden geweldig mooi vind. Ook moet het bouwjaar gunstig zijn (lees: pre 1976) en gezien hij mee op vakantie mag inclusief kinderen, zal het een 109 moeten worden.

    Normaal onderhoud doe ik bij de RR zelf, en ik heb de afgelopen jaren weinig problemen gehad (na aanschaf koppen laten vervangen en vorig jaar wat laswerk voor de APK, maar verder probleemloos) kan ik bij een Series meer kwalen verwachten? De RR zal ergens tussen de 8.000 en 10.000 moeten kunnen opleveren (Nette auto, gunstig bouwjaar), kan met dit budget een ‘betrouwbare’ Series vinden?

    Lang verhaal, kort samengevat: Is een Series voor dagelijk gebruik praktisch of lekker in m'n Range Rover Classic blijven rijden? En zo ja, naar welke modellen met welk blok kan ik het best zoeken?

    Bij voorbaat dank!

  • B

    Bedannkt voor de reacties!

    Ik ben naar mijn werk zo'n 20 km onderweg, grotendeels snelweg (en gezien ik de maas over moet, is binnendoor helaas geen optie). Nu vind ik het niet echt prettig rijden tussen de vrachtwagens, en 10 minuten doen over accelereren van 90 tot 110 om in te halen zullen de medeweggebruikers minder waarderen. Een ‘standaard’ Series lijkt dan minder geschikt als ik het zo lees.

    Het gebrek aan confort en de overvloed aan herrie is overigens geen probleem, heb voor ik aan LaRo's begon Kevers en 2cv-tjes gereden (tot de hond en kids er niet meer in paste) dus ben het e.e.a. gewend ^_^ 

    Af en toe zie ik wat exotische gevallen voorbij komen met een V8 onder de kap, is dit wellicht een idee, of zijn dit over het algemeen projecten waar ik beter mijn handen vanaf hou? Voorbeeldje (geen v8 overigens, maar wel een flinke diesel): http://link.marktplaats.nl/m1049957997

    Een project is voor mij niet echt praktisch, gezien ik er meteen (hooguit een beurt en kleine fixes) mee moet kunnen rijden. (Lijkt me overigens wel super om een keer een SII 109 volledig aan te pakken, maar dat is een ander verhaal waar ik op dit moment helaas geen tijd voor heb :( )

  • B

    Gatherrover
    dewilde

    Rij eens 110 km aaneengesloten in een Series en je weet meteen wat je mist qua snelheid, acceleratie, zitcomfort, lawaai, warmte, vering.

     

    Hear-hear! Mijn woonwerk is ruim 110 Km, zo worden de jongens van de knaapjes geschieden ( of zo iets ). 

    Done that in my series 3 for some time, I loved every mile :D 

    Haha het kan dus toch :D

  • B

    Afgelopen weekend weer flink wat km's gemaakt in de Range, en gisteren nog even een flinke boomstronk uit de tuin getrokken… Eigenlijk heeft hij toch wel de voordelen van 2 werelden.

    Ik denk dat het voorlopig blijft bij rondneuzen (en een klein beetje dromen). Nu weet ik natuurlijk wat ik in huis heb, dat is na een autowissel natuurlijk maar weer de vraag (ongeacht of het een Series of welke andere auto dan ook wordt).

    Iedereen bedankt voor de input!