stuurgeometrie defender

  • Arthur

    Mijn defender is een beetje verhoogd, maar ik heb mijn twijfels over de juiste lengte van panhard-stang en stuurstang. Met andere woorden: ik heb scheef afslijtende banden. Ik ben derhalve op zoek naar gegevens over de stuurgeometrie. Als ik het zo even snel beredeneer, heb ik de hoeken nodig waaronder de beide stangen staan ten opzichte van de, horizontale, aslijn bij normale vering. Het hoogteverschil kan dan worden verrekend naar een nieuwe, grotere lengte. 

    Waar kan ik deze informatie vinden?

    Arthur

  • Arthur

    @Vincent, dat is niet waar. Als je de as verder van het chassis af brengt, en dat is precies wat je doet bij verhoging, is zowel de Panhardstang als de stuurstang te kort. Het gevolg daarvan is dat, als je dat niet verandert, de vooras “scheef” komt te staan ten opzichte van de achteras. Dat veroorzaakt de slijtage, het spoor hoeft niet te worden veranderd bij verhoging, sterker nog, eigenlijk hoef je bij een defender nooit echt veel te veranderen aan het spoor……meestal is dat meer een issue van juiste, gelijke, bandenspanning links en rechts……

  • Arthur

    Vincent, de slijtage kwam linksvoor aan de binnenzijde. De verhoging was, binnen de door jou genoemde marges, 2“ middels een complete Terra Firma lift kit. Dus andere veren, andere schokbrekers. Als je kijkt naar de plek waar een Panhard-stang vastzit, en dat is bij het linker voorwiel, dan zal je die slijtage na verhoging, denk ik, niet verbazen. Vandaar mijn vraag. Om het nog leuker te maken is een toegelaten afwijking binnen fabriekstoleranties alleen mogelijk toe te passen als de rest nog conform is. Uiteraard is dit niet het geval, het gaat hier om een 110” 300Tdi van 1998. Zo zijn de originele rubber bushings vervangen voor van die fijne polyurethaan dingetjes. De fabrieksmarge is gebaseerd op de toegeeflijkheid van rubber, de polybushes hebben het gewoon begeven…… Intussen is mijn defender van geen kanten meer te houden op de weg, want de ophanging kan nu werkelijk alle kanten op!

    Ik ga het dus nu oplossen “op zijn Arthurs”, voor de bekenden: alles wat met ophanging te maken heeft, voor en achter, vervangen door iets beters. Alles wordt dus nu naar heavy-duty competition-spec opgewaardeerd, onder anderen een achterwiel ophanging van Adrenalin met aangepaste draagarmen achter en voor gaan ook de hockeysticks eraan geloven en worden alle stangen vervangen door verstelbaar en heavy duty. Alle bushes gaan weer terug naar rubber. Omdat ik nu toch bezig ben, lift ik de wagen nog een stukje (2“) zodat ik een totale lift krijg van 4” plus de hele wagen komt hoger door grotere wielen/banden. Het is nu echter wel noodzakelijk de hele handel even goed voor te bereiden en daarbij is een, berekende, indicatie van de nieuwe lengtes van stuurstang en panhardstang wel makkelijk. Vandaag was ik even bezig met mijn DiscoII en zag dat deze standaard de panhardstang bijna “level” heeft liggen. Ben benieuwd of iemand met een standaard defender dat kan verifieren…..

  • Arthur

    Vincent, als je dat wil doen, graag! Mijn panhardstang is ingesteld op “standaard”-lengte. Toen ik deze stang voor het eerst plaatste, maakte ik de stomme fout het ding “pas” maken op de situatie……. Een te lange panhardstang is voldoende om van Almere naar Amersfoort een zijde van een BFG AT af te rijden……… 

     

  • Arthur

    Okee, dan leg ik nog een keer uit:

    Een panhard stang zit aan 1 kant vast aan het chassis en aan de andere kant aan 1 zijde van de vooras. Als je een standaard, niet verstelbare, stang hebt, dan blijft dat ding dus altijd even lang. Ga je nu de as verder onder het chassis omlaag brengen, want dat is met verhoging meestal aan de hand, en doe je niets met de panhardstang, dan zal de vooras, in het geval van een defender, als je ervoor staat en kijkt naar de auto, naar links verplaatsen. Dit wordt gedeeltelijk tegengehouden door de hockeysticks, of beter: door de rubbers in de hockeysticks en natuurlijk door de rubbers van de panhardstang. Feit is dat hier dus krachten op komen te staan die daar niet thuishoren met ongewilde snelle slijtage tot gevolg. Vandaar dat het wel handig is om de panhardstang goed in te meten.

    Voor de stuurstang is de noodzaak niet zozeer aanwezig om te verlengen, maar als je asbak vol is kun je ook stoppen met roken. Als je een probleem aantreft, los je het op bij de bron. Het even verdraaien van het stuurwiel is symptoombestrijding. Het verschil in lengte kan met een verstelbare stuurstang gewoon worden opgelost, dus: why not?

    Omdat zo'n beetje alle bushings “gaar” zijn, en dat binnen een paar jaar, moeten deze worden vervangen. Voor het vervangen moet toch de hele ophanging uit elkaar, immers een werkplaatspers leg je niet even onder een vooras, dus een serieuze vervanging is dan gewoon een aardig alternatief waarmee de wagen langer mee kan.

    En dan nog even “for the record”: de vooras krijgt een castor-correctie van 6graden voor de verhoging van 4“, de cardan voor wordt een double-cardan-wide-yoke (was het al). Panhard-stang, stuurstang en spoorstang worden uitgevoerd in heavy duty verstelbaar. Achter komt een verstelbaar A-frame en de draagarmen worden uitgevoerd met smeerbare ”jonny-joints". Alle bushings gaan weer terug naar origineel rubber ipv polyurethaan. Als alles eronder zit laat ik de wagen netjes uitlijnen en afstellen bij een bandenbedrijf.

  • Arthur

    Vincent, hartelijk dank voor de moeite. Nu heb ik tenminste een referentiepunt. Mijn defender staat ook op 265/70/16 banden, dus we hebben een nagenoeg identieke configuratie. Ik hou je op de hoogte van de vorderingen.

    Arthur

  • Arthur

    Zo, afgelopen weekend is uiteindelijk alles vervangen. De veroorzakers zijn ook gevonden: 3 bouten waren compleet 1 geheel geworden met de bussen in de poly-urethaan bushings en zodanig uitgezet dat ze niet/nauwelijks meer bewogen. Ik heb ze aangetroffen op de volgende plaatsen:

    - draagarm LA aan de zijde van de as

    - draagarm RV de voorste aan de as

    - panhardstang aan de zijde van het L voorwiel

    Deze vastgerotte ellende moest er uit geslepen worden. Voor mij dus echt nooit meer poly-bushes en aanverwante meuk….

    De extra lift van 2“ is wel even wennen, samen met wielen/banden 35x12.5 is mijn defender een soort monstertruck geworden! Maar het ding stuurt strak en ”als nieuw". Panhardstang is een verstelbare met een kogel aan de wielzijde, dus dat kan echt alle kanten op bewegen zonder last te hebben van vastzittende bouten! Afstellen ging goed en makkelijk, lengte ongeveer bepaald op basis van wat rekenen en daarna ingepast. Stuurstang daarna gedaan, dito. 

    Het A-frame achter is echt een aanzienlijke verbetering. Ook hier een kogel op de as, dus maximale bewegingsvrijheid. Dat merk je in bochten, je kan er nu gewoon harder doorheen.

    Het was een aardige verbouwing, bij elkaar ruim 3 dagen (doorslijpen van de bouten bij de panhardstang en draagarm achter kostte veel tijd, bovendien moest er ook nog wel wat aan remleidingen worden vervangen) doorsleutelen, maar ik ben erg tevreden met de resultaten tot nu toe.

    Arthur