300 tdi te hoge onderdruk

  • larobert

    Hai en Help

    Ik ben in schotland gestrand met mijn 300 tdi ,met zeer veel witte rook, (en behoorlijke olie lekage,via de kruskering voor en achter wat steeds meer werd tijdens lange zware ritten) met de oproep van de AA ( engelse ww) die gaf aan dat de turbo stuk was, Volgende dag afgesleept naar LixToll Killin, Moest daar een dag wachten voor een nieuwe turbo (compleet met olie verversen 960 eui) , Het duurde even dat de rook minder werdt wand alles zit vol olie, werd minder, tot 500 km maar daarna vooral ik van het gas afging weer meer (echt mensen dachten dat de auto afbranden) maar thuis gekomen heb de intercoler gereinigt en de de lucht toevoer van de turbo los gehad, en er kwam olie uit de tubo lopen tijdens ik de motor liet draaien, ben bij de garage geweest met deze problemen en daar kwam uit dat de turbo niet goed is , maar ook dat ik behoorlijk onder druk heb, wat er neer komt dat of de kop geschuurt is of er een zuigerveer uit licht. De Garage Lix Toll gebeld en het probleem voor gelicht over de turbo, en die gaven aan de turbo op te sturen dat hun deze terug kunnen geven voor garantie.

    Mijn idee is dat er te veel mis is met de motor en er een andere in de lepelen, maar graag een goed raad, ,met mijn denked wat wijs is te doen, moet er bij zegen dat de motor het goed doet ,(met caravan van 1700 kg en 3 volwassen en 2 kinder en de roefrack van met fietsen en daktent, makelijk de 100 km haal) Graag advies

  • Bart van Dessel

    Hoi, je zou een compressietest uit kunnen voeren, een gezonde 300 tdi moet meer dan 30 bar kunnen geven. De onderblokken zijn heel sterk maar een keer is het gedaan natuurlijk. De kop demonteren is zo gebeurt, even wegbrengen voor af te persen en vlakken en een nieuwe koppakking monteren. Is wel te doen hoor. Jammer dat je in de vakantie in zo'n situatie terecht bent gekomen en zoveel pech in Engeland. Maar persoonlijk vind ik 100 km/uur wel hard met zware caravan en 2 kinderen en zware lading. Denk een beetje aan de veiligheid.

  • larobert

    Ja ,alleen bedoelde ik dat er voor druk zit onder in het blok, dat de olie zeg maar door de krukkeringen geperst word en naar de turbo,waardoor deze dus olie te veel krijgt en daardoor ook zo wit gaat roken! Maar dat in mij theorie alleen! Graag raad, Bij voor baat dank