Ja, Ja, ik ontken ook niet dat de 1948 LandRover een soort Bantam/Willys imitatie was.
Echter vanaf het moment dat er 86 en 107 inch modellen kwamen, en daarna de bekende 88 en 109 inch (en nu dus de 92, 110 en 127 inch chassis) was de LandRover een modulair platform dat duidelijk afwijkt van de 1/4ton GP “Jeep”.
Grappig genoeg zag ik vorige afgelopen maandag nog een echte Willys uit 1944 en daarnaast een Hotchkiss uit 1962, die Hotchkiss was zelfs voor een redelijk oplettende toeschouwer niet als afwijkend te herkennen. Zet je daar een 1962 LandRover naast dan ziet iedereen het verschil.
En … of het nu de vraag vanuit het leger was of gewoon een antwoord op een bredere vraag, doet er niet toe: de modulaire bouw en het multi-platform karakter maakt de LandRover tot een bijzonder en vernieuwend product.
Dat iedereen de LandRover Jeep noemt …. is ten eerste niet waar (al was het maar dat er ook mensen zijn die LendRoever zeggen), en ten tweede niet het bewijs dat het geen karakeristieke auto is - als je alles wat door de argeloze leek foutief benoemd wordt tot onbelangrijk bestempelt en de rest tot belangrijk dan krijg je wel een erg armoedige selectie, een povere wereld.
Overigens ben ik wel blij dat de Renault R16 op het lijstje iconen staat: Een serieus vernieuwend ontwerp, echter ook een auto die schrikbarend roestte (en ook homokineten sloopte) … en gek genoeg ondanks zijn vernieuwingen toentertijd oogt zo'n R16 tegenwoordig gewoon nogal gedateerd (de weinig vernieuwende Peugeot 504 toont nu eigenlijk moderner).
Marc
PS Je kan je afvragen of de Mazda MX5 wel op de lijst hoort: Een leuke auto, maar tegelijk niet meer als een verbeterde Engelse sportauto uit de 50/60er jaren.