ANWB auto iconen

  • westfries.

    De anwb is opzoek naar de 25 grootste auto iconen

    Wat blijkt na ruim 60 jaar productie staat de oude dame der auto iconen niet in de lijst

    Er is volop discussie en er kan nog wel iets veranderen in die lijst

    Ik zeg stem of reageer op deze onderwaardering van de landy

    http://www.anwb.nl/kampioen/auto-en-verkeer/auto/eregalerij/jouw-favoriete-auto

  • Thimo

    Dat viel mij ook al op!

    Mvg Thimo.

  • jamaar

    als je eerlijk bent hoort hij niet in het rijtje thuis want landrover is een kopie van de willys jeep en die staat er wel in (:P)

  • Marc–my–Words

    jamaar Schreef:

    ——————————————————-

    > als je eerlijk bent hoort hij niet in het rijtje

    > thuis want landrover is een kopie van de willys

    > jeep en die staat er wel in (:P)

    Neemaar … da's een grote misvatting (of zo waar dat er in het rijtje van 25 slechts één auto hoeft te staan).

    Juist het palet met 3 wielbasis, en verschillende opbouwen zoals Soft-Top, HardTop, StationWagon en specials waaronder de Ambulance maar de LandRover zo bijzonder, vooral ook omdat het door de jaren heen nog steeds ook een uniform concept is gebleven: ongeveer iedereen herkent een LandRover.

    Marc

  • Eric&Betty Boop

    Marc–my–Words Schreef:

    > ongeveer iedereen herkent een

    > LandRover.

    >

    > Marc

    En ongeveer iedereen noemt het een Jeep.

  • jamaar

    herkenbaar ja en multie platform ook maar dat is pas later ontstaan na dat er vraag vanuit het leger kwam

    in het rijtje wat er staat worden auto's aangegeven met een echte vernieuwing

    daf varimatic

    volkswagen kever een buitengewoon ontwerp

    lees het rijtje maar door en vertel me dan wat er echt vernieuwend was en is aan de landrover die wel degelijk afgekeken is van de jeep maar omdat er geen staal genoeg was en daardoor duur hebben ze overtollig vliegtuig aluminium gebruikt

    De Roverfabriek, die in 1947 werd gerund door twee broers, Maurice en Spencer Wilks, had na de oorlog overcapaciteit, omdat er jarenlang voornamelijk militaire goederen geproduceerd werden. In 1948 bouwden de broers de fabriek opnieuw op. Ze maakten een auto die op meer gebieden kon worden gebruikt dan de Willys Jeep. Hiervoor haalden ze hun oude Willys Jeep uit elkaar en bouwden met nieuwe en verbeterde onderdelen hun eigen terreinwagen: de Land Rover. De allereerste Land Rovers leken daardoor technisch nog veel op de Willys Jeep. Wiki click

    wiki heeft ook niet altijd gelijk maar het lijkt mij dat als dit fout is landrover dat wel zou verbeteren :D

  • jamaar

    (tu)X( kan het niet laten :D

  • Marijn & Simba

    Goed dat de Willys er tussen staat als icoon van vrijheid, maar waarom een Prius of een BMW i3 een icoon is…

    Onder iconen versta ik toch echt wat anders dan een auto die ergens de eerste mee was… iconen hebben verband met een tijdperk of een revolutionaire ontwikkeling…

    En waarom er 2x een kever in de lijst staat :? ? Leuk overzicht, maar het slaat nergens op. Zoals we gewend zijn van de ANWB koerier.

    Dat de Land Rover er niet tussen staat, tsja, en?

  • Marc–my–Words

    Ja, Ja, ik ontken ook niet dat de 1948 LandRover een soort Bantam/Willys imitatie was.

    Echter vanaf het moment dat er 86 en 107 inch modellen kwamen, en daarna de bekende 88 en 109 inch (en nu dus de 92, 110 en 127 inch chassis) was de LandRover een modulair platform dat duidelijk afwijkt van de 1/4ton GP “Jeep”.

    Grappig genoeg zag ik vorige afgelopen maandag nog een echte Willys uit 1944 en daarnaast een Hotchkiss uit 1962, die Hotchkiss was zelfs voor een redelijk oplettende toeschouwer niet als afwijkend te herkennen. Zet je daar een 1962 LandRover naast dan ziet iedereen het verschil.

    En … of het nu de vraag vanuit het leger was of gewoon een antwoord op een bredere vraag, doet er niet toe: de modulaire bouw en het multi-platform karakter maakt de LandRover tot een bijzonder en vernieuwend product.

    Dat iedereen de LandRover Jeep noemt …. is ten eerste niet waar (al was het maar dat er ook mensen zijn die LendRoever zeggen), en ten tweede niet het bewijs dat het geen karakeristieke auto is - als je alles wat door de argeloze leek foutief benoemd wordt tot onbelangrijk bestempelt en de rest tot belangrijk dan krijg je wel een erg armoedige selectie, een povere wereld.

    Overigens ben ik wel blij dat de Renault R16 op het lijstje iconen staat: Een serieus vernieuwend ontwerp, echter ook een auto die schrikbarend roestte (en ook homokineten sloopte) … en gek genoeg ondanks zijn vernieuwingen toentertijd oogt zo'n R16 tegenwoordig gewoon nogal gedateerd (de weinig vernieuwende Peugeot 504 toont nu eigenlijk moderner).

    Marc

    PS Je kan je afvragen of de Mazda MX5 wel op de lijst hoort: Een leuke auto, maar tegelijk niet meer als een verbeterde Engelse sportauto uit de 50/60er jaren.

  • Gerard

    Lekker belangrijk wat de ANWB (en haar volgers) van mijn favoriete automerk vindt .. :D