Afstellen stuurhuis 110" - in welke stand zet je de wielen?

  • WillemJ

    Beste liefhebbers,

    Ik heb het gevoel dat de speling in mijn stuurhuis van lieverlee toeneemt. Nu kun je de speling verhelpen door de stelschroef bovenop het stuurhuis ietsjes in te draaien.

    Naar mijn idee stel je de speling af met de wielen in de uiterste stand (helemaal naar links of helemaal naar rechts). De onderdelen in het stuurhuis vertonen immers de meeste slijtage op posities wanneer de wielen in de middenstand staan. De stand waarin de wielen en het stuurhuis het meest staan. Zou je de speling afstellen met de wielen in de middenstand dan heb je te weinig speling met de wielen in de uiterste stand. Toch?

    Mee eens?

    Groeten,

    Willem

  • Henk Bossinade

    Willem, eerst bepaal je zo nauwkeurig mogelijk de middenstand van het stuurhuis. In deze middenstand stel je het stuurhuis spelingsvrij.Als je daarna het stuur naar links of naar rechts draait,zul je merken dat het stuur meer speling krijgt.Dit is normaal. Als je het stuur vervolgens weer naar het midden draait ,wordt de speling weer minder.Dus alleen in het exacte midden het stuurhuis afstellen,een andere manier is er niet.Wijk je hiervan af en stel je het stuurhuis in de linkse of rechtse stand spelingsvrij, dan is er een redelijke kans dat de bovendeksel breekt als je het stuur naar de middenstand draait. Vr gr Henk B.

  • WillemJ

    Hoi Henk,

    Dank je voor de uitleg. Heb er even een tekening bijgepakt, maar zou eigenlijk een keer een stuurhuis uit elkaar moeten zien om exact te begrijpen waarom de speling niet constant is. Het zal waarschijlijk te maken hebben met de wormas die niet overal een gelijke diameter heeft.

    De middenstand bepalen komt denk ik neer op het gekalibreerde timmermansoog. Het werkplaatshandboek omschrijft het als volgt: Gently rock the steering wheel about the straight aheas position to obtain a ‘feel’ for the backlash present.

    M'n auto (110", LHD, 1986) heeft een onbekrachtigd stuurhuis. Het werkplaatshandboek beschrijft het afstellen van een bekrachtigd stuurhuis. Voor mijn gevoel maakt dit voor wat betreft de afstelmethode niet veel uit.

    Groeten,

    Willem

  • Henk Bossinade

    Willem , de middenstand bepalen volgens het WPB komt inderdaad neer op het gekalibreerde timmermansoog .Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat misschien ooit de ‘'crossrod’'(korte spoorstang) en/of de ‘'trackrod’' ( lange spoorstang) vervangen zijn en dat deze niet juist afgesteld zijn . Ik bedoel hiermee dat de wielen hierdoor wel rechtuit in de middenstand staan , maar het stuurhuis niet. Je rijd hierdoor rechtuit, maar het stuurhuis heeft natuurlijk wat speling omdat hij niet in het midden staat. Ga je deze speling vervolgens afstellen , dan zal het stuurhuis gaan ‘'klemmen’' zodra je een klein beetje stuurt..Je moet dus eigenlijk de middenstand van het stuurhuis onafhankelijk bepalen met de crossrod losgekoppeld .Vervolgens kun je de wielstand aanpassen door het verdraaien van deze crossrod. Misschien moet als laatste ook nog het stuur zelf in de middenstand terug gezet worden . Vr gr Henk B.

  • WillemJ

    Oké Henk, dank je voor de informatie. Duidelijk. Daar ga ik wel uitkomen. Dit klusje kan snel fout gaan als je niet van alle ins en outs op de hoogte bent.

    Heb zojuist in het WPB gekeken van een 1996 ‘and onwards’ Defender.

    LH drive vehicle

    1. Disconnect drag link from drop arm.

    2. Turn steering wheel on full RH lock.

    3. Turn steering wheel back exactly two turns.

    4. Fit drag link See Repair.

    Het afstellen van de steering lock stops is afhankelijk van je bandenmaat. Het WPB geeft combinaties van bandenmaat, merk en velgtypen. Mijn combi (originele Wolf's met BF MT 235-85-16) staat er niet tussen, maar dan komen wel uit.

    Groeten,

    Willem

  • Bob Knipscheer

    Hoe ik het meestal doe, is de stuurstang losmaken. Dan vanuit de uiterst linkse of rechtse positie het stuur helemaal de andere kant op draaien en de omwentelingen tellen. Vervolgens een plakbandje plakken bovenzijde op het stuur om te markeren. Dan helemaal de andere kant op draaien en ook in die uiterste stand een plakbandje bovenzijde stuur plakken. Stel nou dat je 5omwentelingen hebt gemaakt draai je de helft terug (2,5 dus).

    Meestal heb je dan aan de linker en rechterzijde een plakbandje en precies tussen die plakbandjes heb je het midden te pakken.

    Dacht dat dit de juiste manier was……

  • Henk Bossinade

    Hallo Bob, dat is ook de juiste manier . Je controleert de op deze manier verkregen middenstand daarna nogmaals met de stelschroef. Dit omdat er een kleine Li/Re afwijking in kan zitten , tenminste bij het onbekrachtigd GEMMER stuurhuis . Bij de meeste van deze stuurhuizen staat ook een markering (streep) bij de ingaande as. Je kunt ook zelf een markering aanbrengen . Vanuit deze spelingsvrije afgestelde middenstand ga je d.m.v. de stuurstang de wielen rechtstellen(voertuig op de grond). De sporing heb je natuurlijk vantevoren al gecontroleerd/afgesteld . Als laatste moet je soms nog wel het stuur recht stellen . Dus nogmaals Bob, zoals jij het doet is de juiste manier lijkt mij . Vr gr Henk B. .

  • Bob Knipscheer

    Bedankt Henk,

    Heb ik toch wat geleerd in al die jaren…..

    Bob

  • WillemJ

    Dag Henk en Bob,

    Dank jullie voor de nuttige informatie.

    Groeten,

    Willem