Range rover classic 3.9 efi koppakking vervangen

  • Dennis

    Beste prikker vrienden B),

    Ik heb de laatste tijd van wat onrustig lopen van mijn blok en verlies van koelvloeistof. Nu heb ik vandaag de compressie op de cilinders gemeten en tevens het koelsysteem onder druk gezet om te checken op lekkages. Resultaat van de compressietest laat duidelijk zien dat de bank links voor met oneven cilinders een aanzienlijk lagere compressie geeft. Na een half uur het koelsysteem op 1,5 bar te hebben laten staan kon zag ik vervolgens met het starten ook de bekende witte rook. Conclusie mijn linker zijde van het blok heeft te kampen met een lekke koppakking. Ik merk er met rijden verder niets aan op het verlies van koelvloeistof na, olie is mooi helder zonder water of smurrie. Verder alle slangen en radiator getest op lekkages, deze zijn allen mooi droog en radiator is zo goed als nieuw.

    Nu wil ik dus mijn koppen gaan liften om de pakking te vervangen, iemand tips en eventueel een handleiding ter beschikking? Ben dus op zoek naar een handleiding uit de workshop manual en eventuele punten waar ik extra op moet letten en/of zaken die ik eventueel beter direct mee kan vervangen.

    Ik hoor het wel of jullie me verder kunnen helpen.

  • Mrah

    Doe gelijk distributie en nokkenas. Geheid dat die ook aan vervanging toe zijn…

  • Dennis

    Mrah Schreef:

    ——————————————————-

    > Doe gelijk distributie en nokkenas. Geheid dat die

    > ook aan vervanging toe zijn…

    Die stond ook al op de planning en in de winkelwagen… Thnx voor de tip. Iemand ervaring met de composiet pakking?

    Zit te twijfelen of ik voor metalen pakking of composiet ga, composiet is wel dikker 1,2 mm ipv 0,6. Schijnen wel beter te zijn en minder snel te lekken.

  • Ian RookRover

    Land Rover heeft de metalen pakking niet voor niks vervangen door een composiet. Ik heb de mijne ook vervangen voor composiet toen ik deze klus deed. Zit er nu al weer 30k in en geen problemen. Ik merk niks van de iets verlaagde compressie, maar ik had de koppen ook laten vlakken, niet dat dat heel veel verschil maakt overigens.

    Succes met de klus. Gewoon de instructies uit het werkplaatshandboek volgen. Is met 2 minuten googlen wel te vinden, anders stuur je maar een pm.(tu)

  • Mrah

    Je moet de koppen dus 0.7mm laten vlakken voor dezelfde compressieverhouding. Heb zelf ook gedaan en sindsdien al 60.000km gereden zonder problemen. Wellicht zul je bij een 3.9 niet heel gauw iets merken van lagere compressie als je niet de koppen 0.7 mm laat vlakken maar bij een 3.5 merk ik het wel.