Scheef staan lightweight

  • LW88

    Mijn lightweight staat scheef aflopend naar de bestuurderskant. (LHD) ongeveer 4/5cm verschil met links en rechts.

    Het is vooral de achterkant.

    Normaal zou volgens mij de bestuurderskant juist iets hoger moeten zijn?

    Ik heb de lightweight gekocht met nieuwe rocky mountain paraboolveren aan de achterkant.

    Ik heb de veer rechtsachter als een los gehad, opgekrikt en weer muurvast gezet maar hielp niets.

    Ook heb ik de auto twee dagen aan die kant opgekrikt gehad zodat de veer een tijd ingedrukt zat in de hoop dat wanneer de krik weer weg zou zijn de auto iets zou zakken.

    Het heeft niet veel geholpen.

    Het is wel zo dat ik alleen in de linker tank benzine heb zitten alleen die 30/40 kilo maakt geen 4/5 cm verschil…

    De schokbrekers zijn wel oud maar in principe zouden schokbrekers hier niets mee te maken mogen hebben.

    Het chassis wat eronder zit is verzinkt en bikkelhard zonder slechte plekken.

    Iemand nog een idee? Anders wil ik toch maar 11 blads en 10 blads veren kopen om het verschil op te vangen, wel zonde van die nieuwe rocky mountains.

    In de originele handleiding heb je namelijk ook een linker en een rechter.

    Gr.

  • deWilde

    Waarom niet eerst de L- en R-veren omwisselen, die Rockies zullen toch ook wel rekening houden met ‘drivers-side’ en heeft de vorige eigenaar het niet goed gedaan. Sommige veerfabrikanten zetten er alleen L en R op en uitgaande van een rechts stuur zit je dan mooi fout, correct is L en R een apart onderdeelnummer. Werkt wisselen niet is de boel wel alvast los voor de nieuwe….

  • LW88

    Heb ik ook al aangedacht maar rocky mountains hebben naar mijn weten geen L of R.

    Uiteraard kan het alsnog wel het proberen waard zijn natuurlijk.

  • LW88

    Nog even gecontroleerd maar er staat ook op de site van RM dat beide veren hetzelfde zijn.

  • Frankvd

    Heeft het nog zin om de u-beugels/klemmen waar de veer mee aan de as vastzit los te halen en opnieuw vast te zetten?

    Bladveren zijn nieuw voor mij, ik heb spiraalveren op de andere land rover…

  • deWilde

    Merk nu dat je de veer rechts opnieuw vastgezet hebt, terwijl de wagen naar links afzakt. M.i. is dat net de verkeerde kant.

    De veerstroppen/U-beugels zelf kan je helaas niet zoveel mee, vast is vast, tenzij je er vulplaatjes tussen weet te frommelen.

    Je wilt L hoger, dus L opkrikken, als hand-los, de achterste shackle desnoods met breekijzer oid verticaler forceren en alles weer muurvast zetten. Je hoogte-winst zou je dan moeten krijgen uit de andere stand van de shackle, zolang die zo blijft zitten tenminste…. Grtz.

  • deWilde

    Vergeten dat het opkrikken niet onder de as, maar onder het chassis moet. Anders krijg je het geheel nooit in een andere stand.

  • Anton (Rumble)

    ik hoor altijd dat gewicht links en rechts verschillend is. zijn er tabbellen wat het gewicht per kant of wiel is? ik vind het namelijk een onzinnig verhaal. 0ke stuur en pedaal setup zit links en je motor zit meer op links dan recht. maar rechts heb je weer de kachel tank en tussenbak. theoretisch zou je volle tank naar recht moeten hangen en lege tank naar links. al mijn buurman mee en ik hel zeker naar recht.

    ik hou het erop dat alle parabol leveranciers een ooitje hebben naar gewicht rating voor de veren. ik zou dan ook terug naar je leverancier van je parabol veren gaan en vragen om een oplossing.

  • Wim Janssen

    Dit is een mooi advies. Kun je elke maand je veerbussen vervangen.

  • LW88

    Net even wat geprobeerd met die shackle, het leek even heel mooi maar ondanks dat ik deze muurvast draaide zag ik hem bij het langzaam naar beneden laten van de auto zo weer naar zijn oude positive gaan…

    Is hier nog iets aan te doen? Ik heb er een foto van gemaakt want er lijkt ook wel veel ruimte tussen te zitten ondanks dat de bout nu echt muurvast zit.

    http://s11.postimg.org/3l7han8lf/unnamedh.jpg