nou dat weer: solenoid ontploft!

  • Grumpy Old Sil

    Het gaat weer lekker. Poosje terug hier gepost over veel zwarte rook. Ben er nog niet veel verder mee gekomen. Ondertussen de originele pomp er weer terug op gezet en maar weer proberen. En dan ineens bij het starten een knal en wat rook. Solenoid ontploft, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Gelukkig nog een andere liggen.

    Probleem is nu dat als de auto wordt aangetrokken hij wel wil lopen maar dan moet ik wel mijn best blijven doen om hem aan het lopen te houden. Eenmaal stilgezet start ie niet meer. Krijgt dus op een of andere manier niet genoeg diesel. In mijn vorige posting leek het erop of het ding gewoon stond te verzuipen, nu lijkt het wel of ie niet genoeg diesel krijgt. Heb ondertussen alles gecontroleerd. Motor op tijd, pomp op tijd, verstuivers getest, filter is schoon. Weet het nu even niet meer. Heb ook vanalles afgezocht maar kan over deze CAV pomp niet echt veel afstelgegevens vinden. Iemand raad?

  • jamaar

    volgens mij zit er ook nog een gaas filtertje in de aansluiting van de pomp

    ik heb een 2a ambu gehad waar dat een paar keer verstopt was

    pas na lang zoeken gevonden en weet nog niet wat de oorzaak was

    kan zijn dat de vorige eigenaar wat slordig met het brandstof filter is omgesprongen

    mijn solenoid op de startmotor is een keer spontaan in brand gevlogen :X

  • RobSLaro

    Hai Wim,

    Raar, een 2,5 na loopt of loopt niet ondanks dat de pomp niet helemaal op tijd staat.

    Compressie gemeten? Zou denken dat er iets met je “kop” (van je auto natuurlijk) is.

    Soms moet je er gewoon een oudere (tractor) monteur bij halen.

    Als je te lang blijft kl@ten krijg je een hekel aan je (nu nog) geliefde :?

    Ik heb hier nog een oude pomp liggen, is het wat als studie object ::o

    Zelf de pomp uit elkaar halen kan, maar niet aan te raden en documentatie is er (bijna) niet van dit model.

    Stuur me anders een pm met je email adres dan mail ik je wat ik heb..

    ( ben geen automonteur maar sleutel uit armoeden (:P) )

    Rob

  • RobSLaro

    Wim,

    Even bij je linkje gekeken (tu)

    Zit er wel netjes ingebouwd, met orginele dieselfilter, dus daar zal ook niet snel de fout zitten.

    Solenoid, gewoon het plunjertje eruithalen, dan weet je dat dat het probleem niet is.

    Dat deze uit elkaar klapt is vreemd, deze zit in het lage drukdeel van de cav…

    2.5na wil na een dag stilstaan graag voorgegloeid worden ( misschien ten overvloeden ).

  • Grumpy Old Sil

    Rob,

    je hebt een PB.

    Overigens heb ik er hier al heel wat kilometers mee rondgereden. Starten deed ie altijd vlot, ook zonder voorgloeien. 'T heeft er verder niet veel mee van doen maar het is hier nou ook niet direct koud.

    Maar compressie meten heb ik stom genoeg nog niet gedaan. Goeie tip, 'k zou me moeten schamen. Morgen of overmorgen gelijk maar eens doen.

    Edit: tip kwam via de andere groene pagina!

  • Grumpy Old Sil

    Oke dan.

    ahum…..net compressie gemeten…….

    vanaf voorzijde motor:

    cyl. 1 4 bar

    cyl. 2 4 bar

    cyl. 3 32 bar

    cyl. 4 32 bar

    Zal de boel maar eens gaan slopen:S

  • RobSLaro

    Grumpy Old Sil Schreef:

    ——————————————————-

    > Oke dan.

    > ahum…..net compressie gemeten…….

    >

    > vanaf voorzijde motor:

    > cyl. 1 4 bar

    > cyl. 2 4 bar

    > cyl. 3 32 bar

    > cyl. 4 32 bar

    >

    > Zal de boel maar eens gaan slopen:S

    Oy-jôh Wim, dat ziet er niet goed uit ::o

    Ben vanavond laat thuis, maar zal je morgenavond de gegevens toch voor “ingeval dat” mailen.

    Suc6,

    Rob

  • jamaar

    staan er niet een paar kleppen te strak?? kijk daar eerst naar voor je gaat slopen, is heel wat minder werk

  • Grumpy Old Sil

    Nope.

    hier is de boosdoener: (als het plaatje tenminste werkt)

    flink gat tussen 1 en 2.

  • Grumpy Old Sil

    Nou, het gaat weer lekker.

    Koppakking vervangen, komt er geen druppel diesel meer door de pomp. Kan ik weer de pomp gaan wisselen. Word er een beetje simpel van.