Startmotor Defender Ninety 2.25 benzine vastgelopen?

  • Richard_Reuvekamp

    Beste Prikkers,

    Vanochtend met mijn defender even boodschappen gedaan. Vervolgens wil ik na het boodschappen doen de 90 starten en hoor ik ineens

    alleen een klik/tik geluid bij het omdraaien van de sleutel. Kan het zijn dat mijn startmotor is vastgelopen?

    Accu is in elk geval niet leeg, spanningsmeter geeft 14.1 volt aan en aanjager en radio gaan gewoon zonder problemen aan?

    Mocht dit de startmotor kunnen zijn, wie kan mij dan zeggen waar ik deze bij een RHD Ninety kan vinden. Ik heb begrepen, dat een lichte

    tik met een hamer op de startmotor deze weer aan het draaien kan krijgen.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    mvg Richard,

  • Sander van Beek

    Startmotor zit achterop het motorblok, bij het vliegwiel. De ‘tik met de hamer’ gaat volgens mij niet werken, das alleen als je starterkrans er niet uit komt, dan zou hij wel moeten ronddraaien.

    Begin eerst eens met het meten of je wel spanning hebt bij de motor, en op het relais (zit in de zekeringenkast onder het dashboard). Als je mazzel hebt is het alleen het relais.

  • Janus

    Onvoldoende vermogen van de accu. De bendix ( tandwieltje op asje die in de starterkrans op het vliegwiel moet aangrijpen) wordt dmv een magnetisch veld naar buiten geschoten, daar moet je nog wel voldoende powerrrrr voor hebben, nu hoor je hem ronddraaien in de rustpositie.

  • Frans Bonnes

    Als de koolborstels geen goed kontakt maken kan een tik met de hamer zeker wel helpen.

  • Richard_Reuvekamp

    Onvoldoende vermogen accu zou niet mogen. Ik heb net vorige maand een nieuwe varta 90 ampere accu geplaats.

    Ook kon ik de defender vanochtend zonder problemen starten. Startmotor draaide mooi rond.

    Ik heb nog een zekeringkast (1984) met glazen zekeringen. Wie kan mij vertellen welke zekering ik moet hebben

    voor de startmotor? Sticker met nummering en symbolen is van het deksel af verweerd.

  • Richard_Reuvekamp

    Ik heb net even geluisterd naar de locatie van het “klik” geluid. Dit komt in elk geval vanuit de zekeringkast.

    Ik zal morgenochtend meteen even kijken welk relais het geluid maakt.

  • Pike

    Volgens mij zit het probleem in de startmotor. Heb dit zelf ook gehad. Heb die er uit gehaald en naar een revisiemannetje gebracht. Bleek dat het koper van de (voor zover ik heb begrepen) collector sneller slijt dan het kunststof tussen de koperen segmenten. Als een koolborstel op zo een stukje kunststof staat doet de starter het niet meer.

    Het commentaar van de beste man was: “Dat kunststof moet ingezaagd worden zodat er een kanaaltje ontstaat waar het afslijpsel wordt afgevoerd maar die Engelsen doen dat niet.”

    Zet de auto eens in de 4de versnelling en duw die dan eens een paar keer op en neer. De kans is dat die dan wel weer wil starten.

    De startmotor zit vanaf het stuur gezien links onderaan.

  • Erik One-ten+LW op 't werk

    Klik geluid is goed, betekend dat dat relais werkt. Zoek het verderop–>startmotor.

  • Michel WaZ

    Goedemorgen Richard,

    Lees even dit draadje dan wordt de werking een stukje duidelijker en weet je ook hoe een startmotor eruit ziet.

    Ook hoe eea werkt zie je hier.

    http://landrover.startpagina.nl/prikbord/16680436/16680614/re-startmotor-problemen-wordt-ik-nu-gek

    Groet Michel WaZ