Precies, de waarde vóór het ongeluk/verlies wordt vastgesteld door een (of meer) taxateur(s).
Heb je een taxatierapport, dat weet je waar ze op uitkomen, heb je dat niet dan moet je eventueel de strijd met de taxateur(s) aan gaan, en eventueel een contra-expertise laten opmaken.
Heb je foto's en nota's dan heb je al heel wat basismateriaal voor een eventuele strijd.
Of je je auto wilt laten taxeren is dus vooral de vraag hoeveel zekerheid je bij de verzekering van je auto wilt. Met een taxatierapport heb je iets meer zekerheid, en daarvoor betaal je een redelijke tot stevige premie (nl de kosten van het taxatierapport, en eventueel wat extra verzekeringspenningen)
Bij verzekeringen bij je bijna per definitie van gedoe verzekerd … dat is nu eenmaal niet anders.
Toen mijn 10 jaar oude 110 total-loss werd gereden werd die auto gerepatrieerd door de ANWB (na enig aandringen mijnerzijds) en vervolgens ben ik tot tweemaal toe niet accoord gegaan met de waardebepaling. Het vraagt even wat huiswerk maar het scheelde aanmerkelijk.
Misschien had ik er meer uit kunnen halen met een taxatie vooraf maar … hoe vaak wordt je total-loss gereden … je moet immers de kans verrekenen met de kosten. Overigens had ik waarschijnlijk meer gehad aan een letselschade-advocaat - waarvoor je de kosten (minstens deels) op de tegenpartij kan verhalen bij schuld bij de tegenpartij - de afhandeling van de overige onkosten kan nl minstens zo lastig zijn als de eenvoudige materiële schade. Bij mij zonder rechtshulp maar met oplettendheid en vasthoudendheid van mijn kant leverde tweemaal huiswerk doen en vervolgens ook nog eens geduldig achter de overige kosten aangaan zo'n 40% extra ten opzichte van het eenvoudig het eerste taxatie-bod aanvaarden.
Het blijft dus vooral een zekerheid dat een verzekering je verzekert van gedoe en ongemak, en dat de verzekering je uiteindelijk hoogstens uitkeert waar je sowieso al recht op had.
Marc