Oldtimer taxatie, zin of onzin?

• Hybrid In France

Vraag het meneer Wiggers zou ik zeggen..

Wij hadden toen we nog in NL woonden de ellende bakken geliefde voertuigen met een rapport via hem op een vaste waarde staan. Betekend soms inderdaad dat je meer premie betaald maar je hebt minder gezeur.

En als je een 25k (gulden project plat ziet rijden door een idioot die niet oplet is dat wel zo fijn… Ons gebeurt en ik hoop dat het niemand overkomt want het was een berg ellende..

• Marc-my-Words

Precies, de waarde vóór het ongeluk/verlies wordt vastgesteld door een (of meer) taxateur(s).

Heb je een taxatierapport, dat weet je waar ze op uitkomen, heb je dat niet dan moet je eventueel de strijd met de taxateur(s) aan gaan, en eventueel een contra-expertise laten opmaken.

Heb je foto's en nota's dan heb je al heel wat basismateriaal voor een eventuele strijd.

Of je je auto wilt laten taxeren is dus vooral de vraag hoeveel zekerheid je bij de verzekering van je auto wilt. Met een taxatierapport heb je iets meer zekerheid, en daarvoor betaal je een redelijke tot stevige premie (nl de kosten van het taxatierapport, en eventueel wat extra verzekeringspenningen)

Bij verzekeringen bij je bijna per definitie van gedoe verzekerd … dat is nu eenmaal niet anders.

Toen mijn 10 jaar oude 110 total-loss werd gereden werd die auto gerepatrieerd door de ANWB (na enig aandringen mijnerzijds) en vervolgens ben ik tot tweemaal toe niet accoord gegaan met de waardebepaling. Het vraagt even wat huiswerk maar het scheelde aanmerkelijk.

Misschien had ik er meer uit kunnen halen met een taxatie vooraf maar … hoe vaak wordt je total-loss gereden … je moet immers de kans verrekenen met de kosten. Overigens had ik waarschijnlijk meer gehad aan een letselschade-advocaat - waarvoor je de kosten (minstens deels) op de tegenpartij kan verhalen bij schuld bij de tegenpartij - de afhandeling van de overige onkosten kan nl minstens zo lastig zijn als de eenvoudige materiële schade. Bij mij zonder rechtshulp maar met oplettendheid en vasthoudendheid van mijn kant leverde tweemaal huiswerk doen en vervolgens ook nog eens geduldig achter de overige kosten aangaan zo'n 40% extra ten opzichte van het eenvoudig het eerste taxatie-bod aanvaarden.

Het blijft dus vooral een zekerheid dat een verzekering je verzekert van gedoe en ongemak, en dat de verzekering je uiteindelijk hoogstens uitkeert waar je sowieso al recht op had.

Marc

• Paul Stroink, One-Ten.nl

Ik heb al mijn hele leven mijn hele wagenpark alleen WA verzekerd, ook de duurdere auto's als Disco 3, Jaguar en Porsche 911.

Ik heb ook geen enkel taxatierapport bij mijn oldtimers. Meestal heb ik wel minstens 10 auto's en 1 of 2 motoren in de verzekering. In mijn garageverzekering zit een WA dekking voor alle auto's die ik wil, kan ze zelf aanmelden als ‘verzekerd’ in het kentekenregister. Hiervoor betaal ik één bedrag per jaar ongeacht het aantal auto's.

Met het geld dat ik in de afgelopen 25 jaar heb uitgespaard t.o.v. cascoverzekeringen kan ik denk ik wel twee nieuwe auto's kopen.

Nu hebben zowel mijn vrouw als ik ook nog nooit een schade door onze eigen schuld gehad, we zijn voorzichtige rijders.

Mijn verhuur Defenders van Larorent heb ik ook alleen WA verzekerd (helaas valt dat niet binnen mijn standaarddekking en moet ik dat afzonderlijk betalen), eens kijken hoe lang dat goed gaat in de verhuur. Maar casco is bij verhuur al helemaal duur. Mijn klanten hebben € 1250,- eigen risico om ze te stimuleren voorzichtig met mijn auto's om te gaan, de rest van de schade zal ik zelf moeten betalen.

• Frans Bonnes

Taxatie is niet zo duur.

Mijn 101 is verzekerd bij de Wiggers groep.

Hij is dit jaar weer (her)getaxeerd voor €80.00 Taxatie is drie jaar geldig.

Ik dacht dat een eerste taxatie via Wiggers iets van €100,00 is.

Als ik juist ben geïnformeerd heeft Wiggers 2 maal per jaar een taxatiedag.

• Bart van Dessel

Ik weet heel zeker Paul dat je heel veel geluk hebt gehad, met zoveel (ook dure) auto's en dan nog nooit een serieuze schade…..dat vind ik heel knap(tu) Ik heb een tijdje een allrisk dekking gehad op mijn bedrijfsvoorraad, ik had toen de pech (of geluk) dat er een RRC Overfinch in brand vloog die ik net in UK had gekocht. Ik had € 7500,- schade en die werd (met aftrek van eigen risico) netjes betaald. Nu ik veel minder doe (hoofdzakelijk demontage auto's) heb ik alleen wa verzekering. Maar bij een auto zoals bij RobSLaro waar heel veel tijd en geld in zit daar zou ik zeker een taxatie op los laten en allrisk verzekeren. De premie valt best mee en je krijgt inderdaad de taxatiewaarde uitgekeerd bij brand, diefstal, totalloss, mits je bij een goede verzekering zit. (Wiggers??)

• Paul Stroink, One-Ten.nl

Ja, als particulier met slechts enkele auto's is casco vaak verstandig.

Mogelijk heb ik geluk gehad, heb toch vele vele jaren ruim meer dan 100.000 km per jaar gereden, zelfs wel eens tegen de twee ton toen ik soms nog twee keer in de week naar Engeland reed, en mijn vrouw rijdt ook wel 40.000 per jaar en toch nog nooit schades gehad.

Op de bedrijfsvoorraad heb ik wel een dekking voor brand en diefstal enzo, volgens mij niet voor ‘gewone’ schades. Dit zat verplicht in mijn pakket. Ik ben natuurlijk ook verzekerd als ik een auto van een klant beschadig.

Ik heb trouwens met mijn heftruck wel diverse schades gereden :-) . Eén keer mijn halve overhead deur er uit (geen dekking binnen mijn pakket), en pas met mijn nieuwe heftruck met de mast een gat in mijn eigen camper gereden. Daar ben ik wel dagenlang beroerd van geweest. Dat is echt niet eenvoudig onzichtbaar te repareren.

Mocht ik overigens schade rijden met één van mijn Land Rovers hou ik er ook nog rekening mee, dat we het waarschijnlijk zelf voor weinig geld weer kunnen repareren.

• Marc-my-Words

Een goede raad van een oud buurman die in verzekeringen deed:

Verzeker alleen wat een echt risico is … dat wat je niet zelf kan oplossen zonder ergens stevig op te moeten inleveren.

Een wijs advies want ….

….. uiteindelijk over de iets langere termijn, en de iets grotere aantallen is de enige die beter van verzekeringen wordt: .. de verzekeraar.

En, terug naar het taxeren: Je krijgt beslist meer als de oud-ijzer-prijs als je kan aantonen wat de reële waarde was vóór het ongeval.

Misschien krijg je niet helemaal die taxatieprijs maar dat is dan ook weer een vraag: Kan je het verlies zelf nemen, en wat is de kans afgezet tegen de kosten.

De kans op een totaal verlies is vast en zeker kleiner als eens in de 20 jaar, in die 20 jaar heb je dan € 500-1000 verspijkerd aan taxaties, dus de eerste winst ben je dus sowieso kwijt.

Marc

• RobSLaro

Ik ben zelf ook niet “ van het verzekeren”.

Denk altijd : het is betaald en kan je het missen? Denk dat het wel verstandig is om eens een keer een “nul” meting te laten doen (taxeren). Indien er dan ooit eens iets voorvalt is er eer reverentie, een auto die na meer dan 50 jaar nog een bepaalde waarden heeft zal 3 jaar later niet opeens op 0,- euro staan.

Leuk al deze meningen te horen, bedankt voor de input.

Rob