Oldtimer taxatie, zin of onzin?

  • RobSLaro

    Nu mijn hybride Series 2 weer af en toe Neerlands wegen onveilig maakt en terug denkend aan al de tijd die er in gezeten heeft, vraag ik me soms af;,,wat als Màrié in de kreukels geraakt"? Dagwaarde = 0 ?

    De bonnen heb ik aldoor in een lade verstopt ( wil het eigenlijk niet weten ) maar ze zijn er wel.

    Maar zou het zin hebben om een hybride series 2 te laten taxeren?

    Zou dat ding anders dan voor mij enige waarden hebben als ze helemaal klaar is ( voor zover dat mogelijk is )?

    http://landrover.startpagina.nl/prikbord/13251731/13262366/re-waarde-bepaling-taxatie

    Kwam dit draadje tegen, maar kom nog niet veel verder.

    Goede raad is ……..

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Bij een taxatie zal je waarschijnlijk in elk een hogere waarde krijgen dan waarvoor hij in het boekje staat.

  • sjeroens

    Het schijnt dat de taxatie niet altijd nauwkeurig is en conform de dagwaarde. Dus niet voor de verzekering…. aan de andere kant is de taxatie waarde altijd meer als de dagwaarde. Zeker handig als de tegenpartij schuld heeft.

    Waar een taxatie wel goed voor is dat als je anwb buitenland hebt dat hij dan gerepatrieerd kan worden.

    Of vertel ik nu een verhaal van de klok en de klepel?

    J.

  • RobSLaro

    Mijn oldtimer verzekering repatrieert de auto, kijk maar bij de fehac, verzekeringen.

    Anwb doet dat niet ( zo ver ik weet )

    Anwb repatrieert alleen als er niet binnen ?48? Uur gerepareerd kan worden. Indien total los…………..

  • jamaar

    anwb heeft mijn auto, 40+ netjes naar huis gebracht van uit frankrijk, dacht dat het 3 werkdagen is voor ze hem thuis brengen, ze hadden me naar een kia dealer gestuurd en die kon niets binnen die tijd repareren aan een landrover >:D<

    heb geen taxatie rapport

  • mark luijckx

    Taxatie is zinvol op een oldtimer of klassiekerpolis met all risk dekking (volledig casco is de juiste term).

    Met taxatie;

    - betaald die bij totaal verlies de taxatie waarde. Denk aan diefstal, brand of ongeluk waarbij de auto totaal weg is of totaal verloren gaat.

    - betaald die bij deel-schade de herstelkosten tot maximaal de taxatie waarde.

    - beide uiteraard minus een eventueel eigen risico.

    Zonder taxatie;

    - betaald die bij totaal verlies de dagwaarde. Dat is de waarde die jouw auto direct voor de schade waard was= zou opbrengen bij losse verkoop dus niet bij inruil op iets nieuws. En dat is niet hetzelfde als waarvoor je een andere soortgelijke auto op nieuw kan kopen.

    - betaald die bij deel-schade de herstelkosten tot maximaal de dagwaarde.

    - en ook hier minus eigen risico

    Als de door schuld van een tegenpartij schade oploopt;

    - betaald jouw verzekering bij taxatie tot maximaal de taxatiewaarde, en kan op tegenpartij maximaal de dagwaarde verhalen.

    - zonder taxatie betaald jouw verzekering tot maximaal; de dagwaarde, en zal dat ook op tegenpartij verhalen.

    - op een tegenpartij kun je dus nooit meer verhalen dan dagwaarde.

    Je betaald de premie over de taxatie waarde. Bij de meeste oldtimer polissen is de premie voor all-risk niet erg duur dus daar zitten de kosten niet.

    De extra kosten zitten in de taxatie zelf. Die taxatie betaal je namelijk zelf , kost ergens tussen 150 en 300 euro. Beetje shoppen loont.

    En is meestal drie jaar geldig. Na die drie jaar vervalt de geldigheid van de taxatie en komt vergoeding weer op dagwaardebasis.

    Je kunt uiteraard om de drie jaar laten taxeren.

    Groeten van Mark uit de verzekeringsbranche

  • RobSLaro

    Mooi en duidelijk Mark,

    Ik was wel benieuwd of het nut had.

    Zonder taxatie;

    - betaald die bij totaal verlies de dagwaarde. Dat is de waarde die jouw auto direct voor de schade waard was= zou opbrengen bij losse verkoop dus niet bij inruil op iets nieuws. En dat is niet hetzelfde als waarvoor je een andere soortgelijke auto op nieuw kan kopen.

    - betaald die bij deel-schade de herstelkosten tot maximaal de dagwaarde.

    - en ook hier minus eigen risico

    ? Huh, wie bepaalt en hoe kom je er achter wat de dagwaarden is?

    Als je dit weet kan je overwegen een taxatie en allrisk te verzekeren, toch?

  • Frans Bonnes

    Ga er maar van uit dat de dagwaarde van een 40 jarige auto voor de verzekering €0,00 is.

  • jamaar

    niet helemaal waar

    er kan achteraf taxatie gedaan worden, er word dan uitgegaan van de staat van voor het ongeluk

    kan door de verzekering of door jou zelf als je het niet eens bent met de uitkering

    het word wel moeilijker en het is verstandig om goede recente foto's te hebben

    maar als je een ongeval in het buitenland hebt is een taxatie rapport veel handiger omdat je niet dat gedonder met een maatschappij wil hebben in Verweggistan, duurt dan vaak jaren.

    al doen verzekeringen soms al moeilijk als het rapport ouder dan één jaar is en elk jaar een nieuw rapport word duur

  • Marijn & Simba

    Wat heet duur… ik leg liever ieder jaar 150 euro neer voor een taxatie van een met zorg opgeknapte oldtimer, dan dat ik ineens een taxatiewaarde van bijv.15.000 euro zie verdampen.

    Een nette, goed opgeknapte Series 1 of 2 doet hier al gauw tussen de 18 en 24k. Is ie van zeldzame uitvoering kon het nog wel eens 35k worden. maar dan moet t wel allemaal kloppen.

    Een Series 2a of 3 of stage 1 doen nog wel eens 10k als ze in goede staat zijn.

    Een gewone gebruikte Series 3 die niet als klassieker gehouden wordt, maar als gebruiksauto en die dan ook niet in concoursstaat verkeert… doe je best voor 5 a 6k…

    Is het een terreinwaggel die vol deuken zit, wees dan eens blij met 2k.

    Oldtimers worden hier pas erkend door veel oldtimerverenigingen als de staat minstens 3, maar beter 2 of 1 is (waar 5 geheel afgeragd is en 1A in concoursstaat). Bij 3 heb je een gebruiksauto die nog helemaal origineel is en niet afgereden is (lees: onderhouden).

    Als je van die principes uitgaat, kan je doorgaans wel voor jezelf bepalen of een taxatie in jou geval zin heeft. Hoe dan ook, als je meerdere voertuigen bezit, loont taxatie altijd mijns inziens.

    Voor de liefhebbers: een Discovery Serie 1 (dus die tussen ‘89 en ’94 zijn gebouwd) beginnen ondertussen ook in waarde te stijgen… Dus mocht je eentje hebben die hard is…