Low Fuel Monitor in Lightweight

  • Pike

    Weet iemand waar ik de “Low Fuel Monitor” kan vinden in een ex-KL Lightweight? Het onderdeelnummer is PRC3736.

  • Erik One-ten+LW op 't werk

    Wat bedoel je er mee? Een LW heeft volgens mij de brandstof nivo meting (geschakeld door de keuze-kraan) en een lampje met laag-nivo. Dat lampje wordt toch ook aangestuurd door het derde contact op de vlotter?

  • Pike

    Dit ding zorgt er voor (voor zover ik het heb begrepen) dat je maar 1 waarschuwingslampje nodig hebt ipv een lampje voor elke tank apart.

    Mijn vlotters hebben elk 2 contacten. 1 massa en 1 via de kraan naar deze sensor en de niveaumeter.

  • Erik One-ten+LW op 't werk

    Hmm, ik dacht dat het lampje, net als de meter geschakeld wordt bij de keuze kraan. Ik zal eens in een schema duiken.

    Ik heb in ieder geval nooit zoiets gevonden(wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet zit).

    Edit; ik heb het schema van de NL Ambu er bij gepakt. Is verder hetzelfde. Weet niet of jij hem hebt? Op pagina 3-9-51 is het rechter deel van electrisch te vinden.

    Daar zie je dat 106c het waarschuwingslampje low fuel is. Voeding komt uit zekeringkast en is dezelfde als de meters. Lampje wordt geschakeld via de vlotters 9(106s), maar gaat zo te zien buiten de keuzekraan (77) om. Dat zou betekenen dat het low fuel lampje ook brandt als de andere tank geselecteerd is. En dat is niet zo als ik het mij herinner?

    Volgens tekening zit er verder niks tussen.

    Ik heb ze van Landroverweb–>NL ambu pdf–>boek 3

  • GertH

    Waarschuwingslamp wordt met omstelkraam geschakeld en geeft alleen aan dat de ingeschakelde tank leeg raakt , nivo andere tank is alleen te zien bij omschakelen naar de andere tank . Beide tanks zijn ‘los’ van elkaar , de enige verbinding en inschakeling is via de omstelkraan en de contacten daarvan die het doorsturen naar de meter op het dasboard .

  • Carawagon

    Die low fuel monitor unit vind je alleen op Ex militaire voertuigen met dieselmotor, omdat een dieselmotor nogal kritisch is over het leeg rijden van de tank.

    Volgens de jongens van blacklandy zou die zich moeten bevinden achter je tacho, oftewel achter je dashboard/kilometerteller, klein geel dingetje dat eruitziet als een relais. Deze unit geeft alleen een waarschuwing over de tank die op dat moment geschakeld staat met je fuel switch.

    Voor als je Duits op niveau is:

    http://www.blacklandy.eu/blboard/forum/showthread.php?112042-Was-macht-PRC3736-Low-Fuel-Monitor-Unit

  • Nick

    Wouter heeft inderdaad gelijk. Het lampje zelf wordt niet geschakeld over de schakelaars op de tankschakelaar, maar via de low fuel monitor. Dat kan ook niet, want het zijn enkele maakcontacten die op de tankswitch zitten. Dan zou de vlotter en het lampje dus over dezelfde kabel lopen. Het lampje schakelt via de low fuel monitor wel mee als je de wagen op een andere tank zet.

    In sommige wagens zitten 2 lampjes die elk voor één van de twee tanks aan gaan en in sommige zit inderdaad de low fuel monitor. Zoals Wouter al zegt een geel blokje dat eruitziet als een relais, het bevindt zich achter de dashboardpanelen, bij een Lightweight weet ik het niet helemaal zeker, maar volgens mij achter de middelste waar de kilomterteller in zit.

  • Pike

    Ik weet hoe het ding er uit ziet en hoe het volgens het schema wordt aangesloten:

    Ik weet ook dat die in een ex-KL 109 (en dus ook ZAU) achter het dashbord zit. Ik heb het dasbordje van de LW al diverse keren open gemaakt en dit gele blokje van bijna 5x3.5x3.5 is mij nooit opgevallen. Bovendien lijkt de ruimte achter het dashbord nogal krap. Onder de motorkap zit behalve het dopje van het ruitensproeierreservoir niks geels. Zal morgen nog eens op zoek gaan.