Diff-olielekkage aan achteras (met trommels)

  • John de WIt

    Prikkers

    Ik heb een voortdurend probleem met de achteras van mijn 1989 Ninety (origineel 2.5TD nu 300TDi). As met trommels (helaas)….

    Er blijft maar diffolie langs de wielen en dan banden naar buiten lopen. Aan beide zijden. Niet heel veel maar toch genoeg om de boel steeds smerig te maken.

    Zoeken op de prik leverde de tip van de ontluchting op, die is schoon en open, dus dat kan t haast niet zijn. De olie (Eurol Transyn 75W90 GL4/5) is ook vers.

    Aan 1 kant zowel de keerringen als de lagers vervangen, aan de andere kant de keerringen. OEM's dus dat zou goed moeten zijn.

    Toch blijft t probleem bestaan. Er zit geen extra keerring in zoals bij de schijfremmen, als ik in de stub axle kijk is dat gat schoon tot aan het diff.

    Van de binnenste keerring steekt het “lipje”, het buitenste randje een klein stukje uit de hub, wat tegen de asstomp aanzit. Zie 2e foto….

    Wat kan dit zijn???

  • sjorsboomschors/aka/PP

    heeee, even meeliften…. heb ik ook last van8-) helaas….

  • André met Truckie

    Is de as-ontluchting niet verstopt?

  • John de WIt

    Nee dat had ik al geschreven, ontluchting werkt prima

  • sjorsboomschors/aka/PP

    bij mij ook, zat idd wel vol drap, alles schoon en nieuwe ontluchtingsslang…. ik heb maar last aan 1 kant, en ook niet altijd…. denk dat er een pakking niet helemaal jofel is…. als je diffolie op peil is, en je dat regelmatig controleerd… kun je dan beetje blijven doorrijden?? maw: gaat er niet een keertje iets kaduuk, zoals bij een wilellager?

  • Crazy-G

    Hi John,

    ik krijg de indruk, als ik de tweede foto bekijk, dat de keerring er toch wat (te) diep in zit, tevens is het zo dat het lipje nou niet bedoeld is om de olie in de naaf te houden maar juist o vervuiling en stof uit de naaf te houden.

    Deze moet dan wel tegen een schone oppervlakte aan zitten en ik zie dat dat bij jou nogal roestig en ruw is, maar dat kan het lekken niet veroorzaken, hooguit snellere slijtage van de keerring, je kunt wel even kijken of je wel de juiste keerringen hebt, daar zijn namelijk meerdere versies mogelijk,afhankelijk van as nummer en/of chassis nummer.

    Ik mis ook nog een spacer die daar zou moeten zitten, dus waarschijnlijk is één en ander ooit al niet helemaal correct weer gemonteerd door een eerdere eigenaar.

    Ik zie op je eerste foto ook een looprand in het vlak waar de keerring juist moet afsluiten, als dat vlak teveel is ingesleten sluit de boel ook niet meer goed af, kun je daar een ingesleten randje voelen?

    De wagen is natuurlijk niet echt nieuw meer dus het zou zomaar kunnen dat de stub-axle gewoon teveel is versleten, maar dat kan ik aan foto's niet zien, dat moet je voelen.

    Dus zorgen dat alles helemaal correct is, loopvlakken keerringen, inpers-diepte keerringen, lager-speling/-slijtage enzovoort.

    Succes, Gert-Jan.

  • Bart van Dessel

    Kan de lekkage niet tussen de stub axle (asstompje noem ik het altijd) zitten en het ashuis?

  • lucas

    hallo John een bels trukje is het veertje van de keerring(kan je uit elkaar draaien)een centimetertje inkorten

  • John de WIt

    Dank voor de tips tot zover. Of de stub teveel is versleten, geen idee, ik weet niet hoe een nieuwe “voelt”

    Heb volgens mij de goede keerringen gemonteerd (FRC8221 binnen en FRC8222 buiten, met het veerringetje), maar heb de binnenste (tegen de stub) er misschien iets te ver ingedrukt?

    De optie van Bas is er een die ik ook in gedachten heb, zal een nieuwe pakking bestellen en die vernieuwen maar het lijkt me toch langs de steekas naar buiten te komen.

    Hoe kan je de inpersdoepte van de keerringen bepalen? Zie daar niets over in het wphb….

  • Henk Bossinade

    John, de inpersdiepte staat op de keerring aangegeven (bij een orginele dan) , het lijkt er inderdaad op dat de keerring te diep zit. Verder is het vreemd dat er olie komt bij je lagers omdat ze vetgesmeerd zijn.De buitenste keerring zou de olie bij de lagers vandaan moeten houden.Is het loopvlak van de speciale ring(waar de buitenste keerring op draait) wel goed? Op deze stalen ring zit ook een soort rubber gevulcaniseerd.Deze kan ook beschadigd zijn. Vr gr Henk B.