2.25 benzine loopt (te) snel stationair

  • Paul

    Hallo!

    Ik heb in mijn 109 een revisieblok gelepeld, met een nieuwe Weber carburateur ipv de zenith die er eerst op zat.

    Loopt als een trein, alleen naar mijn zin te snel stationair. Wat ik heb begrepen, is dat hij rond de 800 tpm stationair zou moeten draaien, maar ik heb ‘op gehoor’ het idee dat het zo'n 1200 - 1500 is. Ik krijg hem ook wat lastig in z'n 1. Het vorige blok liep veel rustiger.

    De stelschroef op de carburateur staat helemaal los van de gas'hendel' - ik kan'm alleen sneller zetten.

    Zijn er verder nog mogelijke redenen/opties waardoor dit zo is, en kan ik er wat aan doen?

    Groeten

    Paul

  • Dirk109

    Paul, staat je choke niet te strak? zodat hij daardoor te snel loopt?

    Ik zou even in de carb.kijken bovenin als hij loopt om te kijken hoe de gaskleppen staan.

    Kijk dan of ze in ieder geval sluiten bij geen gas.

    Dirk

  • Paul

    Hoi Dirk,

    Bedankt voor't mee denken: die choke klep staat helemaal open als de choke ingedrukt is. Dus dat klopt volgens mij…

    Groeten

    Paul

  • Wormpje

    Hallo Paul,

    Ik heb recent een nieuwe Weber gekocht voor mijn 2.25. Ook al stond er dat het voor een 2.25 was er zaten sproeiers in voor een 2.5. Je kunt misschien even kijken of er bij jou de goede in zitten?

    Groet,

    Jonas

  • Alan T

    valse lucht ?

  • Carawagon

    De Weber 34ich heeft 2 afstel mogelijkheden. 1 is de stationairschroef (die de daadwerkelijke gashendel raakt en degene die je dus beschrijft). De 2e is de (stationair) mengselschroef die vanuit de auto gezien links achter op de carburateur zit. (zie de weblinks onderaan mijn post waar deze zit. de stationair mengselschroef noemen ze de idle mixture screw)

    Afstellen met warme motor:

    1: stationairschroef uitdraaien tot deze de gashendel net niet raakt.

    2: mengselschroef helemaal naar binnen draaien(rechtsom), daarna 2 volle slagen naar buiten draaien (2x 360 graden linksom)

    3: motor starten en stationairschroef zo ver indraaien dat de motor net aan blijft.

    4: De mengselschroef langzaam naar binnen draaien tot de motor slechter begint te lopen. Vervolgens de mengselschroef weer naar buiten draaien. De motor zal dan eerst beter, en daarna weer slechter gaan lopen. Zodra de motor weer slechter begint te lopen draai je de mengselschroef weer naar binnen tot het punt waarop de motor het soepelst loopt.

    5: Nu kun je de stationairschroef uitdraaien tot het punt waarop de motor rond de 800 toeren/min loopt.

    evt. kun je de bovenstaande procedure nu nogmaals doorlopen vanaf punt 4.

    Succes!

    Zie ook: http://www.redlineweber.com/html/Tech/34_ICT_tunning.htm

    en http://www.aloharovers.com/tech/ichoverhaul.htm

  • Paul

    Hé Super bedankt! Hij loopt nu een stuk beter :) vooral ook minder warm

  • Carawagon

    Graag gedaan!