Stage One ... origineel of een 3.9?

  • Martijn TB

    Ben erg blij met m'n Stage One uit 1982. Toch mis ik in het veld maar ook op de snelweg wat vermogen en rijdersgemak (ja Boelo, een 109 is inderdaad anders dan m'n 110:)).

    Optisch moet er nog wel het e.e.a. gebeuren maar technisch wordt hij langzamerhand steeds beter. Ik heb origineel Stage One blok erin (bij Heritage gechecked) en hij is nog origineel RHD, wat ik uiteindelijk prima rijden vind en het heeft ook wel iets. Rijdt op LPG en ben ondertussen verslaafd aan het geluid van een v8 … kan bijna alles in de 3de versnelling doen. Geweldig!

    Ik overweeg een 3.9 aandrijflijn uit een Discovery erin te (laten) zetten. Is een exercitie die snel €2.000,= of meer gaat kosten. Voor dat geld is het wellicht ook mogelijk de 3.5 meer power te geven, een Fairey overdrive erin te zetten (dus hogere top) en wellicht alleen power-sterring erin om stuurgemak te verbeteren.

    Hou enorm van het origineel houden van de SO, zeker omdat hij nog compleet origineel is (hoewel in zeer-gebruikte staat en al een keer overgeschilderd…in Masai Rood overigens).

    Hoor graag jullie mening.

    gr

    Martijn

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Heb je stage one uit Almelo gekocht?

    Voor 2000 kom je niet ver met een 3,9 ben ik bang. De sloopdisco's zijn duur op het moment.

  • Martijn TB

    Inderdaad, de rode uit almelo.

    beetje zoeken moet toch aardig lukken B)

  • Art van Blondie

    Koop gewoon een discovery als je al die luxe wilt.

    Sorry hoor, maar je vraagt het zelf.

    Groet, Art

    die een originele stage one wel weet te waarderen

  • Ben leert elke dag van zijn Laro's

    Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:

    ——————————————————-

    > Heb je stage one uit Almelo gekocht?

    > Voor 2000 kom je niet ver met een 3,9 ben ik bang.

    > De sloopdisco's zijn duur op het moment.

    In engeland staan nog zat discovery V8 uitvoeringen te koop en als je hem toch gaat slopen, is dat niet zo moeilijk.

    De 300TDi en 200 TDi worden wel wat schaarser.

  • Disco

    Ik zou eerst eens kijken of de restricktors er uit zijn.

    Het V8 blok kan je zonder veel problemen opvoeren

    Jo

  • Alan T

    Loopt die wel zo goed als dat die zou moeten???

    het zijn geen race wagens maar een goede stage one is zeker niet traag

    wil je alsnog meer zou ik er voor kiezen om het blokkie wat te kietelen

    hou je toch je originele blok en is waarschijnljk voordeliger dan een wissel

  • Michel WaZ

    Tja de puristen onder ons zouden dit niet doen, kijk in ieder geval uit met een 3.9 ………..als je alleen wat pk,s mist met je huidige 3.5 kan je eens beginnen met het plaatsen van een 3.9 nokkenas en je huidige inlaatspruitstuk te vervangen door of een edelbrock 2198 of een offenhauser 7001 met een 1405 edelbrock carb.

    Tja en dan zijn er nog diverse ontstekingssystemen die nog voor wat extra pk,s kunnen zorgen.

    Wat ook nog voor een paar extra pk,s zorgt is gekoelde lucht je luchtinlaat in

    Tja, de restrictors lekker laten zitten ,deze zorgen voor de werveling van lucht/brandstof in je inlaatspruitstuk.

    Mvgr Michel WaZ

  • Frank 110V8

    Ik zou idd je originele blok houden, een verse nokkenas (std 3.9 as) en de carbarateurs eraf, en dan een 3.9 injectie eropzetten. Een goede hierop aangepaste gasinstallatie en dan kom je al een heel eind. Wil je verder dan moet je hoge compressie zuigers plaatsen en eventueel 3.9 koppen met grotere kleppen. Automaat is ook erg fijn, maar heeft natuurlijk enorme impact op de originaliteit.

  • Frans Bonnes

    Restrictors er juist wel uithalen, luchtstroomwerveling is slechts een bijkomstigheid van die dingen

    De stage one heeft juist door die restrictors maar iets van 90 pk, terwijl de standaard v8 uitvoering ongeveer 135 pk heeft.