Uitvallen motor bij schakelen automaat

  • Marcelkorendijk@gmail.com

    Sinds mijn P38 diesel uit de stalling komt (2jr stil gestaan, af en toe rijden, geen klachten) valt de motor uit als ik de versnelling (d, 1/2/3, r) inschakel.

    De motor valt terug in toeren en valt vervolgens uit.

    Gas geven tijdens inschakelen zorgt ervoor dat de motor blijft lopen.

    Na een lange rit (70km) kan ik schakelen zonder genoemde klacht.

    Het betreft een P38 DSE, 1998, 350DKM, 2.5ltr BMW M51 motor. (Originele motor / bak, geen klachten van vorige eigenaar op dit gebied)

    Iemand enig idee?

    En tips ter diagnostiek?

    Of ter reparatie?

    Dank alvast,

    Marcel

  • Ben leert elke dag van zijn Laro's

    Zouden twee dingen kunnen zijn.

    De P38 zit vol met electronica, onder je bestuurdersstoel zit een ECU voor je versnellingsbak.

    Anders zou ik zeggen iets met je koppelomvormer.

  • sjeroens

    Bij de zf4 bakken zit (uitzondering bevestigd de regel) op het koppelhuis een sensor die het toerental doorgeeft. Volgens mij rechtsboven.

    Wellicht dat daar de oorzaak van de storing zit. Of de draad naar de ecu, zoals ben al zei.

    sccs,

    j.

  • elheffe

    Hallo Marcel,

    Voor je je misschien blind gaat zoeken, is de accu nog goed?

    Heb zelf ooit een auto gekocht die lang stil had gestaan, starten deed hij nog op de oude accu, maar tijdens het rijden kon de dynamo de accu niet op peil houden en dus viel bijna alle electronica uit (verlichting en knipperlichten) maar de motor (benzine) bleef het wel doen.

    Misschien iets om eerst naar te kijken aangezien hij lang stil heeft gestaan en werkend is weg gezet.

    De groeten,

    Michèl

  • Ben leert elke dag van zijn Laro's

    elheffe Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo Marcel,

    >

    > Voor je je misschien blind gaat zoeken, is de accu

    > nog goed?

    > Heb zelf ooit een auto gekocht die lang stil had

    > gestaan, starten deed hij nog op de oude accu,

    > maar tijdens het rijden kon de dynamo de accu niet

    > op peil houden en dus viel bijna alle electronica

    > uit (verlichting en knipperlichten) maar de motor

    > (benzine) bleef het wel doen.

    > Misschien iets om eerst naar te kijken aangezien

    > hij lang stil heeft gestaan en werkend is weg

    > gezet.

    >

    > De groeten,

    >

    > Michèl

    Zeker bij de P38 is de Accu heeeeeeel belangrijk!!!!!

  • Andtee

    heb zelf ook een P38 gekocht die een tijd heeft stil gestaan;

    klinkt raar maar effe een periode veel rijden doet wonderen!

    alsof alles weer tot leven komt !

    ( had zelf last van Hikjes - die vanzelf weer weg gingen !)

    idd een goede accu is van levensbelang!

    de kabelboom rechts heeft vak last van corrosie ( die bij de voeten aan de passagierszijde ! )

  • Ben leert elke dag van zijn Laro's

    En wat iedereen mag denken en zeggen van de P38, ik blijf het een heerlijke auto vinden om te rijden.

  • Marcelkorendijk@gmail.com

    Dank voor alle reacties tor dusver!

    Ik ben dol op de P38, heb er 2welke goed rijden, en dus deze om goed rijdend te maken.

    3 is wel wat overdreven, dus er staat 1 te koop.

    Accu's vreten ze alledrie, en heb ze inmiddels allen vervangen door optima. 2x yellow, 1x geel. Voor de dagelijkse rijdende geel, deze auto rood.

    Rijd ook wel wat terrein (in Nederland, dus mis nog een hoop…) en ook daar tevreden over. Grote kar met hout; net zo sloom als zonder kar, maar hou wel van deze rust.

    Terug naar het onderwerp,

    We gaan de diesel verversen (immers langere tijd stil gestaan) evt filter vervangen

    Olie versnellingsbak controleren

    Rijden, rijden, rijden want dan is er niets aan de hand.

    Sensoren zoeken en testen

    Kabelboom en ECU checken

    Bak zelf en koppelomvormer blijft dan nog wachten als klus

    Ff 2weekjes vakantie en dan aan de slag!

  • michel

    stalling? uhhhhhh steenmarters???? heb ik nm ook in de stalling