TD5 Injectorhulp gevraagd

  • Vincent

    Hallo Allemaal

    Ik heb onlangs de brandplaatjes van mijn defender vervangen. Probleem is nu dat na meerdere malen ontluchten de auto niet wil aanslaan.

    1 De injectoren zitten op de goede plek dus geen punt

    Vraag is dus of ik ze juist heb afgesteld…

    Blok gedraaid totdat de injector in de bovenste stand staat… De veer dus NIET gespannen. Vervolgens de tuimelaar aangedraaid strak op de injector en vervolgens een HELE 360 graden terug..

    Dit heb ik voor alle injectoren zo herhaald waarbij ik natuurlijk het blok iedere keer heb gedraaid totdat de injector van de betreffende cylinder vrij was…

    Met andere woorden ik heb als de nok beneden is en de plunjer dan de injector helemaal boven is een mm of zo tussen tuimelaar en injector..

    Klopt dit?

    Alvast bedankt!

  • JoostKenya

    Dat met het afstellen klinkt OK.

    Het afstellen is nodig om te voorkomen dat de injector verder ingedrukt wordt dan mechanisch mogelijk is.

    Heeft de motor al wel gelopen of nog helemaal niet?

    Ik had ook moeite om de lucht eruit te krijgen. Motor sloeg niet aan en ik dacht ook dat ik iets niet goed had gedaan.

    Wat bij mij toen hielp was om de wartel op de brandstofdrukregelaar van de leiding komende vanuit de kop, een slagje los te draaien.

    Dan gaat de lucht er makkelijker uit op het moment dat de brandstofpomp aan gaat.

    Dit lukt trouwens alleen zo op de latere modellen met de externe leiding.

    Ik heb hier op dit forum nog een keer een andere truck gelezen. Maar ben de details even vergeten.

  • Vincent

    Dank je Joost,

    Ik heb het verkeerd om gedaan zie ik toch.. ik dacht idd dat het net als kleppen stellen was… De veer van de injector moet volledig ingedrukt zijn, dus de nokkenas op het BDP

    http://landrover.startpagina.nl/prikbord/read.php?1162,16376796,16382307#msg-16382307

  • Arthur Verhalle

    Vincent,

    Elke injector wordt gesteld op “full lift”. Dus je draait de krukas zo dat telkens 1 tuimelaar helemaal op zijn hoogste punt staat. Dan draai je de stelschroef totdat deze tegen de injector aan staat, vervolgens 360 graden terug en borgen. Inderdaad, net zoals kleppen stellen. Dus niet andersom.

    Waarschijnlijk heb je gewoon wat lucht in je systeem. Hoe meer je los hebt gehad en hoe langer dat geduurd heeft, des te meer lucht komt erin. Bij mijn TD5 heb ik alles uit elkaar gehad, kop eraf enzo, en zelfs met het standaard ontluchten volgens 5x gaspedaal intrappen na contact duurde het nog enkele dagen voordat het echt helemaal goed was. Als je de motor lopend hebt en je hoort de brandstofpomp gieren, dan kan het zijn dat je brandstofdrukregelaar niet meer jofel werkt. Duur grapje, maar wel het vervangen waard. Als laatste kan er nog wat aan de pomp mankeren, maar dat merk je, helaas, vanzelf.

    Arthur

  • Vincent

    Arthur,

    Dank je voor de reactie, maar hier komt waarschijnlijk het punt waarop ik blond ben… Full lift van de injector betekend voor mij dat de injector “ontspannen” is dus full lift of te wel boven..

    Full lift van de tuimelaar is voor mij dat de nok op zijn bovenste dode punt staat. Op dat moment is de injector dus ingedrukt…

    Zoals ik hem nu heb afgesteld is dat de injector dus “full lift staat” Met andere woorden… Ik heb hem afgesteld zoals je normaal kleppen stelt. De nok op het laagste punt betekend dat de injector niet wordt ingedrukt, en de tuimelaar aan de injectorzijde omhoog staat. Vandaar heb ik de stelschroef aangedraaid totdat ik de injector net begon in te drukken en van daaruit een slag terug.

    Uit de link in de vorige post begrijp ik dat het precies anders om is… Dus niet in lift (als ik het over de injector zelf heb) De nok moet op zijn BDP staan zodat de injector wordt ingedrukt… dan de stelschroef aandraaien totdat de injector zijn laagste punt bereikt… van daaruit een 360 graden terug…

    Vincent

  • Arthur Verhalle

    Vincent,

    Even wat op google gezocht:

    -1-

    It needs to be so the injector arm is at full lift/fully open/pressurised.

    If you look on the front of the camshaft, where you put the timing pin through, there are lines, with numbers next to them, 1 to 5, they are very feint, but can be seen with a torch. If you line up the line with the appropriate number next to it dead centre in the timing pin hole, that injector is in the exact position to set. Eg, if the line with a 3 next to it is in the middle, injector 3 can be set etc.

    Then you tighten the screw right down, and back off one complete turn. This should be done whenever the rocker shaft is removed! And you should always fit new adjuster screws!!

    Hope it makes sense!!!

    -2-

    There are adjustment screws on the rockets according to RAVE.

    The procedure is as follows:

    1) Rotate the engine clockwise until No 1 injector lobe is at full lift.

    2) Rotate rocker adjusting screw clockwise until the injector plunger is felt to bottom out.

    3) Rotate rocket adjusting screw anti-clockwise one complete turn to give plunger the required bump clearance and tighten rocker arm adjusting screw locknut to 16Nm. Ensure the screw does not turn as the locknut is tightened.

    4) Carry out the procedure for the remaining 4 rocker arms.

    5) After completion of rocker arm adjustment slowly rotate engine clockwise 2 complete turns by hand to ensure that no injectors are bottoming out on their plungers.

    Zoals je uit beide stukjes kan opmaken heeft “full lift”, zoals je zelf al gedaan had, en ik ook al bevestigde, betrekking op de kant van de injector. Het gaat dus inderdaad net als met kleppen stellen. Als de injector op zijn hoogste punt komt, moet de tuimelaar (rocker) bij de nokkenas op zijn laagste punt staan. Dit doe je dus 5x, voor iedere injector 1x. Let op dat je, zoals in -2- genoemd, de krukas een paar keer rond draait (met de hand) zodat je vast kan stellen dat de injectoren het goed doen en er geen tuimelaars los slaan.

    Arthur

    P.S. probeer een workshopmanual te scoren, een TD5 is geen ingewikkelde motor, maar als je eraan wilt sleutelen kan het geen kwaad te lezen hoe hierover is nagedacht. Er zijn bijna geen “shortcuts” te bedenken op de standaard-procedures die zijn beschreven.

  • Vincent

    Arthur.

    Dank voor je reactie… ik ga zo even kijken maar wil je eens op deze link klikken http://landrover.startpagina.nl/prikbord/read.php?1162,16376796,16382307#msg-16382307

    Daar staat het dus precies andersom

    Vincent

  • Arthur Verhalle

    Vincent,

    Plaatje zegt genoeg! Tuimelaar aan de nokkenas-zijde op zijn laagst = aan injector zijde op zijn hoogst = full lift = instelmoment

    Het is wel wat verwarrend, ik heb me er verder niet meer in verdiept, maar het zou zomaar kunnen dat als de injector op zijn hoogst staat, dat dat de maximale doorlaat geeft. Als ik even kijk in mijn TD5, dan staan ze zoals eerder door mij beschreven.

    Arthur

  • Vincent

    Dan ga ik toch weer zeuren Arthur.. :) in je eerdere post heb je volgende opgezocht

    -1-

    It needs to be so the injector arm is at full lift/fully open/pressurised.

    If you look on the front of the camshaft, where you put the timing pin through, there are lines, with numbers next to them, 1 to 5, they are very feint, but can be seen with a torch. If you line up the line with the appropriate number next to it dead centre in the timing pin hole, that injector is in the exact position to set. Eg, if the line with a 3 next to it is in the middle, injector 3 can be set etc.

    Then you tighten the screw right down, and back off one complete turn. This should be done whenever the rocker shaft is removed! And you should always fit new adjuster screws!!

    Hope it makes sense!!!

    Als ik de nummers op de cam uitlijn… zeg zoals hierboven nummer 3. Dan staat de nok van cilinder 3 dus op zijn hoogst en is de injector ingedrukt… dus ik weet het even niet meer.. Ik bel dinsdag wel even met de garage..

  • Arthur Verhalle

    Vincent,

    Je hebt een punt hier. Echter, hoe zou je moeten afstellen als je een injector maximaal moet indrukken? Dat is niet echt logisch, temeer daar dan waarschijnlijk de injector altijd min of meer ingedrukt zal staan.

    Het is inderdaad beter dan maar even de garage te bellen. Ik heb mijn werkplaatshandboek even, heel toepasselijk, in de werkplaats liggen en ben daar morgen. Ik kijk dan wel even voor je.

    Arthur