Voor de remtrommelspecialisten onder ons....

  • WillemJ

    Beste liefhebbers,

    Ik heb de zoekfunctie reeds gebruikt en er is best veel over geschreven, maar nu loop ik toch echt een beetje vast. Het volgende:

    We hebben het remsysteem van onze 109" (ex NL-def, 1980, tandem-hoofdremcilinder) grondig opgeknapt. Tijdens het proefrijden hebben we pas na 2x pompen de volledige remkracht. Het rempedaal zit dan ook ‘hoger’. Zowel bij de 1x als de 2x pompen is het pedaal ‘hard’.

    Het volgende hebben we vervangen / gerepareerd / uitgevoerd:

    -Alle wielremcilinders gereviseerd. Boringen van de remicilinders en buitendiameters van de plunjers in prima staat;

    -Hoofdremcilinder gereviseerd. Boring van de cilinder en buitendiameter van plunjers in prima staat;

    -Remslangen vernieuwd, van zowel de vooras als de slang van de achteras;

    -Diverse remleidingen vernieuwd;

    -Remvoeringen afgesteld zodat ze de trommel net niet raken;

    -Remvoeringen bewegen vrij in hun scharnierpunten;

    -Conventioneel ontlucht, met trommels eraf en spanbanden om de trommels, remzuigers maximaal naar binnen gedrukt. Rempedaal nacht op druk laten staan;

    -Ontlucht met behulp van vacuüm;

    -Remvloeistof bij de ontluchtnippels naar binnen gebracht. Uiteraard zonder lucht mee in het systeem te persen;

    -Gehele remsysteem is lekkagevrij;

    -De motor verzorgt, naar ons inziens, voldoende vacuüm voor de bekrachtiger. Of de vacuümbekrachtiger nog voldoende functioneert weten we niet. Maar volgens ons staat het al dan niet functioneren van dit ding los van ons probleem.

    Wat kunnen we nog doen zodat het remsysteem bij de 1x trappen maximale remkracht heeft? Iemand suggesties / tips / adviezen?

    Alvast bedankt,

    Willem

  • Pike

    Het lijkt mij dat de schoenen een beetje scheef staan. De remschoenen van een 109 moet je ook ‘vlak’ stellen. Dit wil zeggen dat de schoenen echt gelijk staan met de trommel voor maximale wrijving. Hiervoor zit er een stelschroef ergens aan de ankerplaat (neem ik aan).

    In het archief is hier meer over te vinden (weet zo snel niet waar).

  • WillemJ

    Hoi Pike,

    Ook het ‘vlakstellen’ van de schoenen is gebeurd. We hebben met watervaste stift strepen op de schoenen gezet, remtrommels en wielen gemonteerd en hobbelen met die auto. Paar keer de straat op en neer gescheurd en stevig remmen. Daarna de trommels eraf gehaald en de schoenen grijpen mooi gelijkmatig aan.

    Tja, what's next?

    Willem

  • fenix2

    Hallo Willem,

    heb je de schoenen achter wel op de juiste plaats? het is erg makkelijk om ze verkeerd om te monteren en dan heb je (eigen ervaring) dat je 2 keer moet pompem voor 1 keer remmen ;)

    Fenna

  • Janus

    T'is al langer geleden maar volgens mij was het mogelijk de remschoenen ahw op z'n kop te monteren. Dan moeten de remcylinders verder naar buiten persen voordat hij aangrijpt, dat lijkt wel op jouw symptomen.

  • WillemJ

    De remschoenen op z'n kop gemonteerd? Dat gaan we eens even controleren….

    Dank je,

    Willem

  • Erik One-ten+LW op 't werk

    Het lijkt er inderdaad op dat de achterste schoenen verkeerd zitten, vergissing wordt vaak gemaakt.

    Hier staat het beschreven;

    Remmen 109

  • WillemJ

    Hoi Erik,

    Dank je. We gaan eens kijken!

    Groeten,

    Willem

  • jamaar

    er zijn ook verkeerde remschoenen in de handel, daar zit het frictie materiaal verschoven

    heeft mij een halve dag gekost voor ik daar achter was

    dus de schoenen met de oude vergelijken, pen en korte, lange kant moeten overeen komen zo niet hou je een probleem hoe om je ze ook monteert

    als je ze volgens de pen monteert kan je ze goed afstellen maar zal de rem happen

    monteer je ze volgens korte lange kant kan je ze niet goed stellen want dan zit de afstel pen verschoven en hou je 2x trappen

    heb er ooit uitgebreid over gepost misschien vind je het nog in het archief

  • WillemJ

    Het remprobleem is nog steeds aanwezig. Twee maal trappen om enigszins remkracht te krijgen. Ook trok de auto naar links.

    We hebben nog wat aanvullend werk uitgevoerd:

    1. Gecontroleerd of de remschoenen van de achteras goed gemonteerd zaten. Die zaten dus goed gemonteerd.

    2. Hierop toch maar naar de APK gereden. De vooras heeft een remverschil van 60%, afkeur. De achteras een remverschil van 5%, goedkeur.

    3. Besloten de remschoenen van de vooras te vervangen. Vervangen voor exemplaren van Bearmach en de schoenen afgesteld zoals in het werkplaatshandboek beschreven; stelschroeven voor het ‘kantelen’ van de schoenen helemaal gelost, rempedaal intrappen zodat de schoenen vlak tegen de trommel zitten en met ingetrapte rem deze stelschroeven tegen de schoenen draaien en schroeven borgen.

    4. Hierna de ‘snail cams’ afgesteld zodat de schoenen de trommel net niet raken.

    5. Punt 3 en 4 nogmaals uitgevoerd.

    6. Auto wederom naar de APK gereden. Nu heeft de vooras geen remverschil meer, maar 400N vertragingskracht per wiel! Remt dus voor geen gulden.

    We hebben nog steeds 2 problemen; 2x pompen bij remmen én geen remkracht op de vooras.

    Moeten die remschoenen dan echt serieus inslijten??? Heeft het 2x pompen wellicht met hoofdremcilinder te maken? Deze hebben we gereviseerd.

    Iemand tips?

    Alvast bedankt,

    Willem