Diff lock 130TD5 2002 - technisch raadsel

  • John de WIt

    Prikkers,

    Wie heeft de oplossing voor het volgende raadsel: ik heb eerder een draadje gepost over mijn difflock in de 130: krijg deze (nog steeds) niet ingeschakeld.

    Nu heb ik een kapot kruisje aan de voorste propshaft bakzijde, dus die prop is eronderuit. Kan ik ook beter bij de bak.(:D

    Zonder propshaft kan je alleen rtijden als diff in “lock” staat, als achterwielaandrijver in mijn situatie…maar wat blijkt de auto rijdt gewoon!!

    De pook staat gewoon vertikaal (Zie foto) en het oranje lampje in het dashboard brandt ook niet…dus diff staat in “vrij” wat mij betreft?

    Of rij ik altijd met de diff in lock zonder dat ik het weet? Dan zo je toch een enorme axle windup moeten hebben zeker op verhard???

    Het heveltje bovenaanaan de bak kan ik wat op en neer (links-rechts) bewegen maar dat geeft dan veel spanning op de hevel die naar de pook loopt….en er klikt niets om.

    Wie heeft de oplossing voor dit technisch raadsel? :S

  • Sander van Beek

    Het difflock mechanisme wil nog wel eens heel erg vast zitten als het niet vaak gebruikt wordt (heb ik ook gehad). Niet als een gek met de pook gaan rammen, want dan verbuig je de stangen/beugels. Even onder de auto kruipen en daar proberen het eea los te krijgen op de plek waar het mechanisme de tussenbak in gaat.

  • Bart van Dessel

    Veel kruipolie doet wonderen. Op een brug kun je makkelijk bij de stangetjes. Als ie nu nog gewoon rijdt dan staat ie inderdaad in de difflock. Misschien een reden waarom je voorste propshaft kapot is? Kijk even of de 2 stekkertjes van de difflock op de bak zijn aangesloten.

  • John de WIt

    Heb alles mooi schoon gemaakt en zeer ruim in de WD40 gezet…… kan er nu makkelijk bij want de propshaft is weg en de 130 staat zo hoog dat ik er prima onder kan.

    Is idd volgens de vorige eigenaar 10 jaar niet gebruikt of zo…. maar het is nu schoon en ruim gesmeerd. Zal het nogmaals insprayen met WD40… en de stekkertjes nazien. Dat is voor het lampje in het dash meen ik? Zal die ook even nameten.

  • John de WIt

    Ook rijdend op bospad geprobeerd….hoog/laag gaat prima maar pookje links rechts geen beweging in te krijgen.

    Niet rijdend tot 10 kmh, ook niet rollend met koppeling in….

    Zo ziet het eruit onder de 2e balg:

    :X

  • Bart van Dessel

    Moet vanzelf loskomen, veel wrikken, wil soms echt heel vast zitten. Niet te voorzichtig te werk gaan anders komt ie nooit los

  • Frank 110V8

    Hoi,

    Als jij onder de auto kijktzit boven de voorste aandrijfas een verstelling die met een stangetje bestuurd wordt. Met een sleutel 13 kan je het stangetje (inclusief plaatje) van het asje afhalen. Met een sleutel 13 moet je dan het asje kunnen draaien, difflock aan en uit. Als dit weer gangbaar is moet je je pook ook kunnen bewegen daarna de boel weer aansluiten en klaar ben je.

    Succes Frank

  • John de WIt

    Frank, dit is het onderdeeltje dat wordt bediend door de stang/hefboom vanaf de pook. Zo net rechts naast/onder het nr. 14….

    Krijg het plaatje uit het Werkplaatshandboek niet hier in deze post gecopieerd :X, het is afbeelding M41 7578, pagina 7 in chapter 41…. lekker makkelijk…

    Bedoel je die met 13 losmaken?

    Daar zit nl wel beweging in (soort draaiend op het horizontale vlak) maar ik heb de indruk dat de boel bovenin bij de pook vastzit.

  • John de WIt

    Via een omweg uit de Haynes:

    Dat is em toch?

  • Frank 110V8

    Inderdaad john,

    Precies het goede plaatje, als je het moertje op jouw foto losmaakt kan jij het plaatje omhoog wippen. Het asje waar het moertje en het plaatje opzit heeft twee platte kanten, hier kan je een sleuten (13 als ik mij niet vergis) op zetten. Dit asje moet naar links en naar rechts kunnen bewegen om difflock aan en uit te zetten. Met een sleutel kan je veel beter voelen wat je doet als met het mechanisme.